Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Youtube vil også gå ned i kvalitet, hvis du ikke kan trække streamet. Jeg har før oplevet - selv på min 100 Mbit/s - at 4K 60 fps Youtube lige skifter ned i lavere kvalitet, så det kan også blot være en buggy forbindelse til Youtube. På TV'et kan du ikke tvinge en given kvalitet igennem.
Torben Rasmussen skrev:Youtube vil også gå ned i kvalitet, hvis du ikke kan trække streamet. Jeg har før oplevet - selv på min 100 Mbit/s - at 4K 60 fps Youtube lige skifter ned i lavere kvalitet, så det kan også blot være en buggy forbindelse til Youtube. På TV'et kan du ikke tvinge en given kvalitet igennem.
apropos Youtube og 4K .. så tjek lige denne video ud som opdager noget uventet omkring kvaliteten af Youtube videoer :

https://www.youtube.com/watch?v=3NFmpJNvd4k
Det er da utroligt tv skærme er blevet så ringe, en pc skærm kan skifte opløsning fra 640x480 til 1920x1024 (fuld hd) uden at opskalerer, det vil sige et tv kun kan vise højeste opløsning? Od bruger software til at gætte sig til resten, syntes det er mega ringe :-/
Af mhca
getjack
Du kan da ikke kritisere selve TV skærmene. Det er jo inputtet/kildematerialet, der bare er i lavere opløsning end TV-skærmen har pixels.

På computere er det meste software og spil jo lavet til at kunne levere input op til de maximale resolutioner, hvorfor der ikke behøver skaleres (og "gættes").
Tag et gammelt emulator-spil på en PC, der kun findes i 640x480 og spil så det i fuld skærm. Så vil du se at computerskærme må lide under de samme udfordringer som TV skærmene.
Summa summarum: Det er ikke skærmenes skyld, men kildematerialet.
Nu har jeg fået netflix, når jeg køre UHD FILM, så køre det flydende, har kun en 10 Mbit forbindelse, er det fordi den så kun køre det i fuld HD indtil jeg får en større forbindelse??
mhca skrev:getjack
Du kan da ikke kritisere selve TV skærmene. Det er jo inputtet/kildematerialet, der bare er i lavere opløsning end TV-skærmen har pixels.

På computere er det meste software og spil jo lavet til at kunne levere input op til de maximale resolutioner, hvorfor der ikke behøver skaleres (og "gættes").
Tag et gammelt emulator-spil på en PC, der kun findes i 640x480 og spil så det i fuld skærm. Så vil du se at computerskærme må lide under de samme udfordringer som TV skærmene.
Summa summarum: Det er ikke skærmenes skyld, men kildematerialet.
Det kan jeg da :-) jeg vil gerne ha en tv skærm som kan vise forskelige opløsningen i fuld skærm helt som en pc skærm kan, .. Kan det virkelig passe at alle tv opskalerer.. Min gamle Philips plasma kunne vise nogen enkelte opløsningen ..

Kan det virkeligt passe alle tv kun kan vise højeste opløsning?
Der er helt klart noget du har misforstået. Din PC-skærm strækker jo (skalerer) også billedet hvis du fodrer den med en anden opløsning end det antal pixels skærmen har. Hvis et signal har en lavere opløsning end hvad TV-skærmene native opløsning er, så SKAL det skaleres for at fylde skærmen ud. Det ligger jo i ordet...
Torben# jeg er ikke enig ellers har jeg misforstået noget eller så misforstår vi hinnanden :-) jeg har pt. heller ikke mulighed for at lave test, da jeg ikke har mit udstyr igen før om godt en måneds tid.

men det korte af det lange.. så er jeg på udkik efter et 55" som kan vise mine gamle video filer pænt og der siges en masse om det kan være noget skidt på de nye 4K TV, men er der nogen tv som bedre end andre til at afspille små videofiler i fuld skærm fra en extern medie box ?

Som jeg har læst mig frem her på forumet, syntes jeg at ha fundet ud af man i mit tilfællede skal holde sig til et fuld hd tv
Når det kommer til filmmateriale i relativ ukomprimeret format - relativ målt ift. eks. et TV-signal - så taber du ikke noget ved at gå efter 4K ift. fuld HD. Der kan være lidt fnidder når du fodrer en 4K skærm med et ringe signal, som så skal opskaleres til en højere opløsning ift. fuld HD.

Hvis du derudover ikke har noget materiale i 4K og ikke vil se eks. Netflix mv. så vinder du i hvert fald ikke noget ved at vælge 4K.
Torben#

Takker :-) jeg har intet 4k matriale og agter heller ikke at få det, så her vil der jo være alt at tabe ved at vælge 4k, hvis jeg har forstået forumet ret ik?