Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
jenspind skrev:Står man ikke altid for at mangle et nyt tv, hvis man er nørd indenfor teknik :-) Har et andet samsung tv der er under 2 år gl. og vil mene jeg kan få 5kilo for det. Så investeringen for mit vedkommende vil være 10 kilo.
Men yderligere 2-4 tusind kroner, når du finder ud af, at du bliver nødt at have HDMI 2.0 og derfor bliver nødt til at købe Evolution Kit ;)

Men ja, jeg tror ikke at HDMI 2.0 og HEVC vil tilføje meget til prisen. Samsung kommer nok med nye 4K-tv her på CES, som så lander i foråret 2014. Lige ved lancering vil de nok koste mere end de 15K, men jeg er overbevist om, at priserne falder hurtigt. Her er vi ikke kun afhængige af hvad der sker i Danmark, men også prispresset på 4K-tv i USA. I USA kunne man f.eks. købe et 4K-tv til 480 dollars på Black Friday. Godt nok kun 39", men stadig vildt.

Jeg tror også vi får mere end én 4K tv-serie at se fra producenterne næste år. I år har Samsung jo F9005 (og den ekstreme S9), men næste år bliver 8005 (H8005 hører jeg) og måske også 7005 (H7005) sikkert også 4K-tv.
Af jenspind
Rasmus Larsen skrev:
jenspind skrev:Står man ikke altid for at mangle et nyt tv, hvis man er nørd indenfor teknik :-) Har et andet samsung tv der er under 2 år gl. og vil mene jeg kan få 5kilo for det. Så investeringen for mit vedkommende vil være 10 kilo.
Men yderligere 2-4 tusind kroner, når du finder ud af, at du bliver nødt at have HDMI 2.0 og derfor bliver nødt til at købe Evolution Kit ;)

Men ja, jeg tror ikke at HDMI 2.0 og HEVC vil tilføje meget til prisen. Samsung kommer nok med nye 4K-tv her på CES, som så lander i foråret 2014. Lige ved lancering vil de nok koste mere end de 15K, men jeg er overbevist om, at priserne falder hurtigt. Her er vi ikke kun afhængige af hvad der sker i Danmark, men også prispresset på 4K-tv i USA. I USA kunne man f.eks. købe et 4K-tv til 480 dollars på Black Friday. Godt nok kun 39", men stadig vildt.

Jeg tror også vi får mere end én 4K tv-serie at se fra producenterne næste år. I år har Samsung jo F9005 (og den ekstreme S9), men næste år bliver 8005 (H8005 hører jeg) og måske også 7005 (H7005) sikkert også 4K-tv.
Du har fuldstændig ret, nyt Evolution Kit vil uden tvivl koste en del penge, det er nok også derfor Samsung ikke lige med èt ændre til HDMI 2.0 i F9005'er. De kan jo se at de kan tjene lidt ekstra ved at vente til 2014. Tiden ændre sig hele tiden, den her snak vi har nu hed for få år siden bare fra alm billedrør-tv til fladskærm, fra fladskærm til hd-fladskærm osv.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der vil altid være noget nyt om hjørnet. Personligt synes jeg bare, at vi er i en ret stor overgangsperiode lige nu, hvor man skal være opmærksom på den nye standard.

Panasonic og Sony er jo de eneste med HDMI 2.0 lige nu. Jeg hørte faktisk, at Panasonics HDMI 2.0 implementering er deres helt egen, en sammensætning af to chips. Sony ved jeg ikke lige med, men jeg hører også, at der stadig ikke findes en officiel "godkendt" HDMI 2.0 chip fra konsortiet bag. Det er derfor det mangler på så mange 4K-tv lige nu.
Vil I så sælge jeres (hvis i havde den model) 46d8005 og købe ue46f8005 i stedet. Og så vente med at købe 4k. Min d-model har snart ingen garanti længere, og jeg kan ved salg af det og køb af det andet, kun skulle betale ca. 3.000 kr.

Lyder det fint eller skal jeg bare vente helt....

Er der ellers nyt omkring Ultra Slim Wall Mount, det kan man vel stadig ikke bruge?
jenspind skrev:Vil I så sælge jeres (hvis i havde den model) 46d8005 og købe ue46f8005 i stedet. Og så vente med at købe 4k. Min d-model har snart ingen garanti længere, og jeg kan ved salg af det og køb af det andet, kun skulle betale ca. 3.000 kr.

Lyder det fint eller skal jeg bare vente helt....

Er der ellers nyt omkring Ultra Slim Wall Mount, det kan man vel stadig ikke bruge?
Jeg vil anbefale dig at vente til starten af 2014, hvor vi ved mere om 4K/UHD, hvis du selvfølgelig sigter efter det.
Hej!

Jeg står selv med et gammelt Maqma plasma, der efter 8 år snart ikke kan mere. Jeg købte en Phillips 55PFL6678S, men leverede det tilbage, da der var synligt slør ved bevægelser- mere end jeg kunne leve med, selv om det var et godt tilbud til 9999.

Jeg har endt med at bestille Samsung 9005 i elgiganten til 15.800 inkl deres kalibrering (påkrævet). Argumenterne til mig selv var, at de 2000 kr forskel i forhold til Samsung 8005 og Philips 8008 var godt givet ud på billedbehandlingen, og at det i hvert fald godt kunne betale sig ifht. Panasonic TXP55VT60Y, der koster det samme.

Sony siger hdmi 2.0 kan klares med firmware, men da standarden ikke er helt på plads, ser jeg dette som et salgstrick frem for en realitet.

Spørgsmålet er, får jeg et bedre TV i 9005 end i de andre, eller er de stort set identiske? Samsungen opskalerer til 4K, men er det i realiteten noget værd, når kilden er HD?

Det vigtige for mig er et "rent" billede ved bevægelser/acion/sport. Plasma er dog blevet mig nægtet af den bedre halvdel grundet El/varme/støj.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
djtaus skrev:Spørgsmålet er, får jeg et bedre TV i 9005 end i de andre, eller er de stort set identiske? Samsungen opskalerer til 4K, men er det i realiteten noget værd, når kilden er HD?
Vi har som bekendt ikke lavet en test af Samsung F9005, men jeg har set modellen en del gange under nogenlunde forhold. Min oplevelse er klart, at den mere eller mindre er som F8005 på næsten alle billedparametre, ud over opløsningen naturligvis. Har man ægte 4K-indhold, så er det naturligvis en fordel.

Der er ingen fordel i opskalering. Det er blot at vise pixels fra Full HD i flere pixels i 4K panelet.
1920 x2 = 3840
1080 x2 = 2160
Den bedre halvdel tillader et 4k køb, så helt slemt kan jeg ikke ha' det.

Jeg vil stærkt genoverveje. Heldigvis er der 3 ugers leveringstid med mulighed for at afvise.
Jeg blev dog fortalt, at billedbehandlings processoren var blevet opdateret, men specs viser ingen forskel. - Tilbage til junglen :)
Af Zwiftnick
Ja det er en jungle..
Jeg droppede at investere i et 9005 selv om Elgiganten i Gentofte får 10 stk. hjem i næste uge, hvoraf syv var forudbestilt i tirsdags...
Men jeg så deres opstilling af tv´et, med en bluray film kørende, det var godt nok ikke imponerende. De kræver 6-700 for kalibrering og så har de ikke selv kalibreret deres udstillingsmodel - jeg måtte selv ændre fra standard til film, men synes ikke det hjalp det store, der var rigtig meget slør på...
Jeg er sikker på tv´et kan indstilles langt bedre, forstår bare ikke hvorfor man ikke gør det, når man fremhæver tvét og blurayafspiller ved at stille det op med stole og soundbar.
Jeg blev i hvert fald skræmt væk, havde ellers indstillet mig på at bestille et..

Nu har jeg indstillet mig på endnu en gang at vente på de nye modeller til næste år, og så se hvad den nært forestående fremtid bringer, og til hvilke priser..:)
Føler mig afgjort også tiltrukket af 4k - og har muligvis uventet chancen for at skifte TV via forsikringssag. MEN på alt andet end 4k materiale fornemmer jeg stadig en synlig nedgradering af overall billedkvalitet i forhold til mit Samsung plasma . Og så tror jeg samtidigt at 55" ganske enkelt er for lille til at yde 4k retfærdighed mht bla den iøjenfaldende detaljeringsgrad . Så en 65" 4k OLED , tak !
Enig!

Det et et sløjt tidspunkt at skulle investerer.

Jeg har bestemt mig for at holde fast på min bestilling. Kun hvis der dukker et knald-tilbud på panasonic vt60 eller philips 8008 (stor fan af ambilight) skifter jeg retning. Om ikke andet får jeg en opdateret version af Samsung 8005, eller det er i hvert fald min opfattelse....??
Jeg har også købt dette tv. Venter blot på elgiganten kan levere. Men de har forsøgt at sælge mig en kaliprering. Er dette en god invistering? Undrer mig bare over at man køber et helt nyt tv, og så skal man betale sig for at det skulle virke. Burde det ikke vare kunne pilles ud af kassen også virke
Og hvis ikke tv hdmi stik kan overføre 4k... Hvorfor står de så og siger at ps4 gør det, og den vil gøre det super på dette tv. Når den jo skal overføre billedet via et ikke 2.0 hdmi stik!