Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jones31
lennon skrev:Allerede i 2006 var flere seriøse testsites enige om at de bedste plasma TV performede et overall bedre billede end CRT , - som dog stadig var bedst i nogle enketdicipliner(SORT !). Efterhånden som kildesignalet er blevet digitalt og højopløst er CRT lidt af en joke. Fona,Elgiganten osv går selvfølgeligt fornuftigt uden om demo via et sløjfet/splittet/smadret antennesignal , som slet ikke yder nogen som helst skærm retfærdighed .

Der bliver da kørt parabol de fleste steder i elgiganten???

Plus hvis du skal indstille billederne korrekt i butikker med så meget lys, så er det svært pga skærmene bliver mere mørke i billedet efter en kalibrering.
Af Otto J
lennon skrev:Allerede i 2006 var flere seriøse testsites enige om at de bedste plasma TV performede et overall bedre billede end CRT , - som dog stadig var bedst i nogle enketdicipliner(SORT !).
Sidespring: Det er egentlig komisk hvordan sort-niveauet på CRT i bakspejlet er blevet en accepteret reference - sort-niveauet på CRT svingede voldsomt afhængigt af hvilket der var tale om, og der var masser af CRT'er på markedet med væsentligt ringere sort-niveau end de bedste plasma'er.

Det bedste og korteste svar jeg kan give til OP, er at han ikke skal købe noget som helst før han får en oplevelse af noget der virker som en forbedring. Ikke fordi jeg mener det ikke kan lade sig gøre at få et bedre billede med almindelige tv-signaler på en fladskærm end på en gammel Prosonic CRT - men hvis ikke butikkerne kan finde ud af at demonstrere at de kan dét, så fortjener de ikke dine penge.

Faktum er desværre (eller heldigvis, afhængigt af hvordan man ser på det) at tv'ene generelt kan levere meget bedre billeder end dét man ser i butikkerne.

Mht. OP's kommentar om at ting bliver forældet efter 3 måneder: Jeg forstår godt at man får den opfattelse som almindelig forbruger, men der er altså en del ting man selv kan gøre for at undgå det, også uden at man bliver ruineret. Lad være med at købe surround, hvis dét man gerne vil have bare er "god lyd". Køb to fornuftige højttalere, eventuelt aktive, ellers sammen med en lille simpel forstærker. Det koster måske 5000,-, og så har du god lyd i 20 år frem, uafhængigt af hvilket TV eller andet udstyr du har. Lad være med at forvente at TV'et skal være "alt i et". Det vil sige, køb et TV som du synes har en fin billedkvalitet, og brug den som "monitor". Så køber du de afspillere og tunere du har brug for, og sætter til. Hvis du ikke synes du har brug for blu-ray, PS4 og Xbox, så lad da være med at købe det. Dit eksisterende udstyr bliver ikke forældet hvis du ikke forventer at det skal kunne noget nyt.

At finde et TV med en reel forventet levetid på mere end 5 år, kan dog godt være en udfordring i dagens marked.
Af lizard255
:D
Tak for nogle gode input.

Jeg er helt med på at det første indlæg jeg skrev var en anelse forvirrende. Man kunne vel påstå det var noget Blachman, kunne have skrevet ;)

Jeg er glad for det der er skrevet og jeg har da fået noget at gå videre med.

Næste spørgsmål er vel om kvaliteten af billedet er afhængigt af skærm størrelsen?

Jeg oplever at skærmene er gået fra at 40" - 42" er i orden, til at 50" - 65" er målet for en god skærm.
Jeg har tilmed prøvet sådan et program der udregner hvor stor skærmen bør være og det program regnede ud, at jeg skulle købe en skærm på 102" ;;)

Lige nu er det 28" elendig kvalitets TV, men er 46" ikke for stort? Altså ondt i nakken for stort?

Og igen tak for nogle gode inputs, samt et forståeligt debat indlæg ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kvaliteten af billedet er ikke proportional med størrelsen, så du kan ikke bare købe det største og forvente det bedste. Der findes også elendige store skærme. Det er dog ofte sådan, at de gode skærme først bliver produceret i størrelser omkring de 46", så hvis man vil have en model hvor der er gjort mest muligt ud af billedbehandlingen, så er det typisk ikke de mindre størrelser du skal kigge på.

Du nævner "ondt i nakken", hvilket får mig til at frygte, at du har i sinde at montere skærmen lidt for højt på væggen. Den skal hænge så den øvre halvdel af skærmen er ud for dit synsfelt når du sidder ned - ikke højere med mindre du har meget langt hen til skærmen.

46" er på ingen måde for stort med mindre din stue er fysisk begrænset. Køb ikke mindre end 46" vil jeg nærmere sige. Du vænner dig til det på et par dage og efter et år vil du have noget større.

Vi har en del bud på gode skærme i vores anbefalinger, som du finder øverst i menubjælken. Mange af skærmene fås i adskillige størrelser, så du kan selv vælge hvad der passer til dig. En god øvelse derhjemme er, at skære et stykke pap ud og hænge det på væggen et stykke tid for at teste størrelsen.

Og når du så har fået fat på skærmen, så er det altså alfa og omega at du forsyner den med noget andet end et analogt antennesignal. En digital skærm skal have et digitalt signal og gerne i HD. Dertil under du dig selv at få fat på noget der kan afspille BluRay (hvilket også vil klare dine eksisterende DVD'er). Og sidst - men bestemt ikke mindst - så skal TV'et indstilles korrekt! Kig herind igen hvis du er i tvivl, men det er en garanti at oplevelsen hjemme i stuen vil blive ringere hvis du ikke får indstillet TV'et korrekt (og nej, det er ikke sådan som producenten har indstillet det fra starten af).