Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lgowner
PeterD skrev:Tja....

På dit navn er du sikkert tilfreds hvis jeg siger til trådstarter
at det vil være en fordel for ham at købe et LG... 8)

Bevares..Men man går aldrig forkert hvis man vælger en skærm ¨
der er anbefalet af Flatpanels.dk..
læg whatever i login id.
jeg skrev lige i anden tråd at en samsung var bedst valg, så det er skam ikke mærket som er vigtigt.

personligt er LG skod skærme til gaming, med deres gevaldige problemer, så jeg kan skam godt se andet end LG. Samsung er fint nok, panasonic er fint nok og sony da også , hver sin smag.

og de skærme flatpanels tester, ligger ikke lige i trådstarters katagori, så jo, man kan vel godt gå fejl, når man så skal have lyn sms lån for at købe den næste skærm.
Af PeterD
sorry..jeg måske var lidt hård ved dig, men sjovt nok du har et "mærkevare" i dit brugernavn.... :)

Ja, det er lidt irriterede at flatpanels.dk ofte "stortester" de relativt dyre skærme...(uden at få nogle på nakken, vil jeg mene at 6000 kr. plus er mange penge HVIS man er på SU eller lige flyttet hjemmefra eller noget lignende...)

Måske burde flatpanels inddele skærmene efter prisklasser, men det er nok svært da hver model bliver udskiftet eller får nyt navn efter 1 eller 2 sæsoner..desværre...

Eller indele det i:

2012:

Bedste LED under 5000 kr. XXXX (STORTEST) Overvej evt.:

Bedste Plasma under 5000: XXX (STORTEST) Overvej evt.:

Bedste Plasma over 6000: xxx (STORTEST) Overvej evt.:
Af 2 T ´er Uden H
Der findes jo også andre gode sider med måle udstyr og erfarende anmeldere som også giver deres besyv omkring lavpris/mellempris modellerne, såsom Cnet, HDtvtest, Digitalversus :)
Af sgivoni
2 T ´er Uden H skrev:Der findes jo også andre gode sider med måle udstyr og erfarende anmeldere som også giver deres besyv omkring lavpris/mellempris modellerne, såsom Cnet, HDtvtest, Digitalversus :)
Tak det vil jeg kigge på.
Af sgivoni
Jeg har hverken brug for lyn lån eller er på SU. Jeg synes bare at give en bondegård for noget der er forældet dagen efter er hul i hovedet. Der er ret stor udvikling ikke mindst inden for smart tv og det er smart tv jeg gerne vil have er jeg kommet frem til. De smart tv der pt er på markedet har varierende indhold og lyder generelt som om de er i deres begyndende fase med svingende kvalitet på indholdet. Så det er nok primært om der er Netflix på eller ej. Det er også min opfattelse (og ret mig gerne) at man kan få rimelig billedkvalitet for små penge. For få år tilbage skulle jeg måske give over 10.000kr for en skærm som jeg i dag kan få indenfor mit budget.

En anden ting der undre mig i alt det her er folks iver efter høj opløsning (Full HD) når det meste der ses er "HD Ready" eller endnu ringere. I hvert fald det der kommer ud af de mange TV pakker der findes i dag.
Senest rettet af sgivoni 13 feb 2013, 21:49, rettet i alt 1 gang.
Af PeterD
Bare kig på det OleA og undertegnede anbefaler så er du godt på vej ;)

En fornuftig 42" hvis det er den størrelse du ønsker, bør ikke koste mere end MAX. 6000 kr.....

SMART tv ER typisk dyrere men så er vi over i noget Samsung noget..

En løsning kunne også være at købe en medieafspiller a la WD TV Live, og måske på den måde løse problemet..?
Af lgowner
sgivoni skrev:En anden ting der undre mig i alt det her er folks iver efter høj opløsning (Full HD) når det meste der ses er "HD Ready" eller endnu ringere. I hvert fald det der kommer ud af de mange TV pakker der findes i dag.
det er altså ikke korrekt antaget.
Blu-Ray har været populært i mange år nu, det er FullHD , Netflix som er godt på vej med streaming i superHD , det ender op i en komprimeret FullHD udgave.
Der er rigtig mange andre uofficielle medier som cirkulerer i FullHD.

Så måske er tv programmet ikke i FullHD , men det du køber dig til ved siden af, det kommer skam i FullHD.

Fordi man køber en projektor i FullHD og der ingen tv signal følger med denne, gør ikke billed anderledes når en film i FullHD skal ses. eller at jeg kun ser DVD på denne storskærm. det er da ikke kun 1 kilde jeg baserer indkøb eller vurdering på.

Kan du leve med et HDReady tv, så er det klart det du skal gå efter, der er rigtig mange som ikke kan se forskellen som farve nørder i forumet her. Og så skal man slet ikke vælge plasma skærme, som har helt andre luner som almindelige jordnære folk ikke kan vende sig til at skulle se på, eller at skulle forsøge at fjerne igen eller returnere skærmen af sådan årsag.
Af PeterD
"Og så skal man slet ikke vælge plasma skærme, som har helt andre luner som almindelige jordnære folk ikke kan vende sig til at skulle se på, eller at skulle forsøge at fjerne igen eller returnere skærmen af sådan årsag."

Nu tolker jeg det IGEN som en sviner til PLASMA teknogien...Undskyld, hvis jeg tager fejl...

Ved ikke rigtig hvorfor, men du er ikke rigtig glad for plasmaskærme, selvom DET ER BEVIST GENNEM FLERE UAFHÆNGIGE TEST at det er her du får mest BILLEDKVALITET for pengene..

--Og NEJ. Plasmatekologien skal IKKE behandles mere forsigtigt end LED skærme. Du skal bare bruge hovedet som du også gør når du kører bil, laver mad etc..

-Du lader jo ikke bilen stå tændt med motoren igang når du går i seng.
-Du lader jo ikke døren stå ulåst og pivåben når du går hjemmefra
-Du laver ikke popcorn på et komfur uden låg på...
-Du går jo ikke forbi en smuk pige på et diskotek uden at byde hende op til dans

Sådan kunne jeg blive ved..

Ja, burn in findes og ER SLEMT OG UBEHAGELIGT, MEN DET SAMME ER CLOUDING, TRAILING, SLØR VED LED/LCD...

http://www.youtube.com/watch?v=Z-_RZ3c377E

DU foretrækker LED teknologi. Jeg plasma. (medmindre man bruger skærmen som pcer eller har en stue med MEGET SOLLYS SOM RAMMER SKÆRMEN ELLER PARTOUT ØNSKER SKÆRMEN SÅ FLADT PÅ VÆGGEN SÅ MULIGT OG SKIDER HUL I BILLEDKVALITETEN..) så vi bliver aldrig enige...

Men det kunne være rart at høre om trådstarter er blevet klogere... O_O
Af lgowner
PeterD skrev:DU foretrækker LED teknologi. Jeg plasma.
jeg har skam plasma OG LED skærme her.
og nok har jeg holdning men ikke tålmodigheden til endnu en kedelig plasma vs led kampagne.
Af PeterD
Ja, Du har ret. Lad os få trådstarter på banen, hvis han ikke er skræmt væk... O-O

Til trådstarter: Lige meget hvad du vælger, så læs nogle test af skærmen FØR du køber.. ;)
Af Yankee
Medmindre du køber et top-top-fjernsyn til over 8-10.000 eller skifter fjernsyn hver andet år, så vil jeg til hver en tid anbefale at man satser på eksterne boks(e) til tv-modtagelse, streaming, spil osv.

Det er meget billigere at udskifte en Apple TV-boks eller en DVBC-modtager end det er at købe et nyt fjernsyn. Desuden får du efter min mening MEGET bedre kvalitet på interface, billede, muligheder osv. med eksterne bokse.

Tænk på fjernsynet som en skærm. Det skal levere godt billede og være bygget i god kvalitet. Alt andet kan du få bedre for små penge ved siden af.

On topic: Personilgt har jeg dårlige erfaringer med Medion. Deres computere har en tendens til at gå i stykker rent fysisk efter 1½-2 år, hvilket jeg har oplevet en håndfuld gange. Det er problemer som at knapperne begynder at falde af, forbindelsen til skærmen bliver ustabil eller at touchpad'en bliver meget træg. Jeg ved ikke med sikkerhed om samme problemer indtræffer på deres fjernsyn, men jeg kunne godt frygte det. Derudover har jeg kun hørt dårlige ting om den indbyggede software og billedbehandling i deres fjernsyn, hvilket jo er svært at læse på en specs-seddel, men som er altafgørende i forhold til at få godt billede i dagligdagen.
Af lgowner
Yankee skrev: On topic: Personilgt har jeg dårlige erfaringer med Medion. Deres computere har en tendens til at gå i stykker rent fysisk efter 1½-2 år, hvilket jeg har oplevet en håndfuld gange.
seneste maskiner jeg har afprøvet i forbindelse med andre købte dem, så var grafik kort langsomt, 5400rpm harddisk, dårlig lyd og mikrofonen gav utrolig dårlig lyd i skype og andre programmer. så hvis bærbar skal vare salgseksemplet for en tv skærm, så er jeg skræmt langt væk.
Af sgivoni
lgowner skrev:
sgivoni skrev:En anden ting der undre mig i alt det her er folks iver efter høj opløsning (Full HD) når det meste der ses er "HD Ready" eller endnu ringere. I hvert fald det der kommer ud af de mange TV pakker der findes i dag.
det er altså ikke korrekt antaget.
Blu-Ray har været populært i mange år nu, det er FullHD , Netflix som er godt på vej med streaming i superHD , det ender op i en komprimeret FullHD udgave.
Der er rigtig mange andre uofficielle medier som cirkulerer i FullHD.

Så måske er tv programmet ikke i FullHD , men det du køber dig til ved siden af, det kommer skam i FullHD.

Fordi man køber en projektor i FullHD og der ingen tv signal følger med denne, gør ikke billed anderledes når en film i FullHD skal ses. eller at jeg kun ser DVD på denne storskærm. det er da ikke kun 1 kilde jeg baserer indkøb eller vurdering på.

Kan du leve med et HDReady tv, så er det klart det du skal gå efter, der er rigtig mange som ikke kan se forskellen som farve nørder i forumet her. Og så skal man slet ikke vælge plasma skærme, som har helt andre luner som almindelige jordnære folk ikke kan vende sig til at skulle se på, eller at skulle forsøge at fjerne igen eller returnere skærmen af sådan årsag.
Jeg er enig med dig at der er FullHD på markedet. Og markedet bliver større. Jeg kender bare ikke nogen i min omgangskreds der har en BluRay afspiller og er BluRay er stadig for en forholdsvis begrænset gruppe filmelskere. Netflix er desværre komprimeret Full HD hvilket vil sige at opløsningen måske er FullHD men input er komprimeret så meget at det ikke bliver i nærheden af BluRay. Kilde: http://community.spotify.com/t5/Music-C ... d-p/178328
Når det er sagt tror jeg stadig jeg ville vælge FullHD frem for HD Ready. Forskellen i prisen er simpelthen ikke længere særlig stor. Jeg har fravalgt TV-signal og regner med at al tv skal komme fra streaming - netflix, viaplay, DR og hvad der ellers kan hentes gratis/billigt.

I forhold til Plasma så har jeg læst i en anden tråd at man kan risikere burnin hvis man eksempelvis har den på pause bare i en halv time. Det er for mig alt for risikabelt og et kæmpe skuffelse hvis jeg dagen efter købet kommer til at dumme mig. Der var en der skrev at man jo heller ikke gik forbi en smuk pige på disco uden at byde op til dans - men jeg vil sammenligne burnin med hvis man ikke benytter gummi og regner med at pigen ikke bliver gravid. Der er stadig en reel risiko både for at blive gravid og for at få burnin på sin plasma skærm :-)

@Yankee: Jeg kan godt se pointen i at have boksen ved siden af - pt. bruger jeg min computer. Jeg synes bare ikke rigtig nogle af de bokse på markedet har den fleksibilitet jeg kunne ønske mig - med mindre jeg laver min egen Windows boks. Nå men det er vist et andet emne...

Jeg kan dog godt sige at Medion er udelukket. Der er ingen der kender til den (eller også vil de ikke kendes ved den) så den er udelukket.

Jeg hælder nok til "Samsung 40" Full HD LED Smart-TV UE40ES5505" eller "Samsung 46" LED-TV UE46EH5005" eller måske den endnu billigere: "Samsung 40" Full HD fladskærms TV LE-40D504"

Tak for alle de gode svar jeg har fået. Jeg er helt sikkert ikke blevet skræmt men blevet en del klogere!
Af lgowner
sgivoni skrev:Tak for alle de gode svar jeg har fået. Jeg er helt sikkert ikke blevet skræmt men blevet en del klogere!
Tak for et godt indlæg og god feedback.

Må du finde den skærm du selv syntes er bedst (B