Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
Supergris skrev:Det har ikke noget med størrelsen på skærmen at gøre, kun opløsningen, og de fleste pcér har en opløsning, der svarer nogenlunde til et 720p signal, som minimum...
Mange ældre pcér og også nogle af de billigste nye bærbare i dag, kan IKKE trække HD uden at hakke...
Hvor er hans grafikorts specifikationer nævnt?
Blu-ray rip afspilles som regel i 24 Hz, DVD rip mm. enten i 50 eller 60 HZ, alt efter kildematerialet.
Af Cralle90
Supergris skrev:
Supergris skrev:Det har ikke noget med størrelsen på skærmen at gøre, kun opløsningen, og de fleste pcér har en opløsning, der svarer nogenlunde til et 720p signal, som minimum...
Mange ældre pcér og også nogle af de billigste nye bærbare i dag, kan IKKE trække HD uden at hakke...
Hvor er hans grafikorts specifikationer nævnt?
Blu-ray rip afspilles som regel i 24 Hz, DVD rip mm. enten i 50 eller 60 HZ, alt efter kildematerialet.
de eksakte specs er heller ikke nævnt, kun grafikkortets navn. Det har intet at gøre med selve filen hvad ens output signal er, det har noget med ens skærm / grafikkort indstillinger at gøre :)
Af mik57
Cralle i høj grad ,med mindre du op eller nedskalerer som jo bruger computer kraft, er filen eller programmaterialet afgørende for opløsning på skærm .
Af Cralle90
Da ikke når man afspiller filen i fx vlc, der er det selve indstillingerne til grafikkortet der betyder noget. Tror du forveksler det med en fx bluray afspiller.

Lad os sige du har indstillet din skærm opløsning til 1920x1080 @ 60hz og du så går ind i VLC, afspiller en fil der er indspillet i 24hz, så ville det svare til at skærmen kører 24hz i vlc, men resten af skærmen kører 60hz, det hænger jo ikke sammen :)
Af mik57
næ det er jo ikke skærmen der kører 24 hz det er jo programmaterialet der er 24hz som jo er 24 pics i sek, skærmen køre stadig 60hz 1920+1080 "opdateringsfrekvens",derfor kommer der problemer med billedsynk 24hz ikke går op i 60hz altså flimren hakkende pics.
.
Af Cralle90
mik57 skrev:næ det er jo ikke skærmen der kører 24 hz det er jo programmaterialet der er 24hz som jo er 24 pics i sek, skærmen køre stadig 60hz 1920+1080 "opdateringsfrekvens",derfor kommer der problemer med billedsynk 24hz ikke går op i 60hz altså flimren hakkende pics.
.

Korrekt :)
Af karaffa
Cralle90 skrev:
mik57 skrev:næ det er jo ikke skærmen der kører 24 hz det er jo programmaterialet der er 24hz som jo er 24 pics i sek, skærmen køre stadig 60hz 1920+1080 "opdateringsfrekvens",derfor kommer der problemer med billedsynk 24hz ikke går op i 60hz altså flimren hakkende pics.
.

Korrekt :)
Ja det lyder som en præcis beskrivelse af problemet, men hvordan løser jeg det?

Grafikkortet er forresten et ASUS HD7870
Af Cralle90
Du kan gå ind i Kontrolpanel>skærm indstillinger og så vælge 60hz :) (samme sted du vælger opløsning)
Af karaffa
Cralle90 skrev:Du kan gå ind i Kontrolpanel>skærm indstillinger og så vælge 60hz :) (samme sted du vælger opløsning)
Den står allerede til 60Hz........

Betyder det at det ikke er det som er problemet?
Af Cralle90
karaffa skrev:
Cralle90 skrev:Du kan gå ind i Kontrolpanel>skærm indstillinger og så vælge 60hz :) (samme sted du vælger opløsning)
Den står allerede til 60Hz........

Betyder det at det ikke er det som er problemet?
Jo, men så forstår jeg ikke helt hvad dit problem er :)
Af karaffa
Nå men her er et nyt "spor", har lånt en bærbar, der på papiret har ca de samme specs som min stationære, og når jeg køre det over den bærbare, igennem den samme ledning, og den samme fil, ja så kører alt perfekt.

Jeg bruger den samme udgave af VLC og så vidt jeg kan se alt andet.

Så det er altså noget med computeren, men hvad kan det være??