Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
Jeg sidder 4,5 meter væk fra mit plasma og det er kun når jeg lægger øret 10 cm fra bagsiden og tager lyden af (mute) at jeg kan høre en svag summen..Så snart lyden bare står på 4 eller 5 kan jeg intet høre, selv når jeg står og kigger på skærmen forfra fra 20 cm afstand..

Når jeg så sidder 4,5 meter væk fra 42" skærmen er der intet. Men min plasmaskærm har ikke blæser..

Ved ikke om det hjælper..

MEn selvfølgelig, køber du en skærm til 15.000 kr. er man måske også mere perfektionistisk end hvis skærmen koster 4000 kr...?

En fornuftig plasmaskærm (Det bedste til bluray/dvd/sport) fåes fra netop 4500 kr. (42") Skal det være rigtig-rigtig godt. Måske det bedste i klassen: ca. 6000 kr. for en (42")

PS. LED/LCD er vist bedre til PS3 spil, så gamer du meget, OVERDREVET MEGET, er det hér.

PS. Gå ALDRIG ud i butikken, før du HAR besluttet dig. Sælgerne vil helst sælge dig den skærm DE SELV tjener mest på!!

De bedste priser-og der hvor priserne falder hurtigst er:
Elgiganten.dk (Pas på. De er VILDE med at sælge Samsung og LG til dig)

Komplett.dk (Onlinebutik i København)

En mulighed kunne være dette:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749388

PS. Bare du skal have nogle blanke cd´er i Elgiganten, vil de sælge dig et Samsung tv, så PAS PÅ :)
Af Kritte
Tak for input Peter ;o)
jeg spiller aldrig på tv skærmen, det gør jeg kun på computeren!

Det tv du foreslår er jo et Panosonic, så tænkte jeg på om Panasonic er de bedste indenfor plasma? eller er der andre mærker man skal kigge efter?
Af 2 T ´er Uden H
Jeg er enig i PeterD´s forslag om ST50´eren kunne være en god kandidat :) dog er det ikke kun er ved konsol og spil brug at risikoen for Burn-in kan opstå, hvordan er dit forbrugs mønster ved alm tv og især sport? Er det meget den samme kanal der køre flere timer dagligt over flere dage eller?
Af PeterD
Nu lyder det som om jeg kun vil tale om Panasonic. Det er ingenlunde tilfældet. De mest kendte mærker (mest udbredte) LG, Samsung, Philips laver alle rigtig gode skærme..

Men når vi taler plasmateknologi ER Panasonic de førende...(Måske også de eneste som stadig virkelig udvikler på dette område, da de andre satser på LCD/LED teknik og nu i fremtiden forsker mere i OLED teknologi. Her er Panasonic lidt lang tid om at komme med...

Men Panasonic (holder stædigt??) fast i plasmateknologien. MED GOD GRUND :)

Du kan godt købe et Samsung eller LG plasma, men du får mest BILLEDKVALITET for pengene ved et Pana Plasma.

PS. Husk dog at kalibrerer det efter flatpanels.dk indstillinger og brug BIOGRAF MODE (til nød "normal" ofte lidt skarpere) så bliver billedet pænest! Og vær opmærksom på at når du tænder det første gang skal vælge land, "Sverige" så virker EPG (Elektronisk Program Guide) og "Autodate FRA" så den kan huske de kanaler du gemmer.

når du skal indstille DVB-C tuneren (digitale kanaler) skal du først lave en lade den søge igennem på DVB-T tuneren hvor den ikke finder noget og så skifte til DVB-C tuneren.

Når den har fundet alle kanalerne og du vil sætte dem i DIN rækkefølge skal du trykke: Menu-Indstilling-DVBC Indstillingsmenu-Rediger Favoritter.
I Venstre side står alle kanaler den har fundet "Hulter-til-Bulder" til højre hvordan de bliver "gemt". Marker de kanaler du vil gemme og de "flyttes over i højre side". Start med dem nu ser mest.
Vær opmærksom på der BÅDE er HD kanaler og SD kanaler så vælg HD kanalerne og check engang om du har fået alle med.

Man kan hurtigt misse nogle. Når du har flyttet alle over kan du også skite rundt på kanalerne, f.eks. TV2 fra knap 2 til 1, 3+ fra 42 til 2 osv.

Det står ikke rigitig nogle steder tror jeg, så det er "Learning-By-Doing" :)

Håber det hjælper :)
Af Kritte
Dejligt med nogle gode input O_O

@2 T ´er Uden H
Mit forbrugsmønster er nok sådan lidt spredt fægtning, jeg ser aldrig den samme kanal mere end 2-2,5 time af gangen. Nogle gange dog 2 fodbold kampe i træk :D

@Peter
:) du lyder lidt glad for Panasonic, men jeg skal ikke gøre mig klog på om det er det bedste, men det ser ihvertfald fornuftigt ud. Har også fundet et par anmeldelser og læst lidt mere om det...
Af PeterD
Bare jeg kunne være ligeså glad for LG, Samsung, Loewe, Philips, Goldstar..så var jeg tilfreds... :)

Uanset HVAD du beslutter sig for så læs nogle tests af skærmen bl.a. på flatpanels.dk evt. Whathifi.co.uk fra England.

HUSK: DU KAN ALTID KOMME TIL AT BETALE FOR MEGET FOR BILLEDKVALITET. DERFOR LÆS NOGLE TEST OG GLEM SÆLGERNE...
Af kronholm
Har lige bestilt et LG 50PM680T på elgigantens hjemmeside, til 5555. Den bliver leveret fredag. Har tidligere haft samsung plasma, og har panasonic plasma i soveværelset nu, så jeg er lidt af en runde trunte... woop woop.

Det er muligt man får mest billedkvalitet til pengene ved panasonic, men jeg mener ikke man får mest tv for pengene ved dem. LG har ALT indbygget. Trådløst net, WIDI, SMART-TV, 3D, USB-optagelse samt et forholdsvist pænt design. Jeg ser helt sikkert frem til at prøve LG også, og jeg er ikke så fanatisk omkring mine tv's at jeg vælger det ene frem for det andet pga. en mindre forskel på sortniveauet. Panasonic har efter hvad jeg har læst faktisk også flere problemer med retention end LG's plasma når det handler om den nyeste generation. Jeg overvejede om jeg skulle have et panasonic UT50 eller LG'en, og det endte så med at falde ud til LG'ens fordel da det er lidt billigere, pænere, indbygget wifi og mulighed for at optage på en usb-harddisk. Den eneste test jeg har læst hvor sortniveauet har været målt, har den fået imellem 0.02 og 0.03 i sortniveau, og det er jeg overbevist om er rigeligt til mig. Især når jeg kommer fra et 3-4 generationer gammelt Samsung, med lidt fesent sortniveau. ;)
Af J.H.
kronholm skrev:Har lige bestilt et LG 50PM680T på elgigantens hjemmeside, til 5555. Den bliver leveret fredag. Har tidligere haft samsung plasma, og har panasonic plasma i soveværelset nu, så jeg er lidt af en runde trunte... woop woop.

Det er muligt man får mest billedkvalitet til pengene ved panasonic, men jeg mener ikke man får mest tv for pengene ved dem. LG har ALT indbygget. Trådløst net, WIDI, SMART-TV, 3D, USB-optagelse samt et forholdsvist pænt design. Jeg ser helt sikkert frem til at prøve LG også, og jeg er ikke så fanatisk omkring mine tv's at jeg vælger det ene frem for det andet pga. en mindre forskel på sortniveauet. Panasonic har efter hvad jeg har læst faktisk også flere problemer med retention end LG's plasma når det handler om den nyeste generation. Jeg overvejede om jeg skulle have et panasonic UT50 eller LG'en, og det endte så med at falde ud til LG'ens fordel da det er lidt billigere, pænere, indbygget wifi og mulighed for at optage på en usb-harddisk. Den eneste test jeg har læst hvor sortniveauet har været målt, har den fået imellem 0.02 og 0.03 i sortniveau, og det er jeg overbevist om er rigeligt til mig. Især når jeg kommer fra et 3-4 generationer gammelt Samsung, med lidt fesent sortniveau. ;)
Skarp pris, skriv gerne lidt om det når du har haft det i et stykke tid.
Håber du bliver tilfreds med det :)
Af kronholm
J.H. skrev:Skarp pris, skriv gerne lidt om det når du har haft det i et stykke tid.
Håber du bliver tilfreds med det :)
ja, synes også det virker til at man får meget til pengene. Elgiganten gik også forholdsvist hurtigt fra at have 100+ på lager, til at have udsolgt. (De får dog flere på lager d. 8.)

Jeg kigger kun på tv hvert 3-4 år, så jeg er nok let at imponere, især til prisen. Men skal nok lige skrive lidt om det! :)
Af Bent odense
H.J nu du går hen at blive personlig,På min person på denne tråd.Og hvis du vil merer af den slags ord valg.Så må jeg henvise til den private besked.Hvis du har merer at sige,Det er du velkommen til.
Af Kritte
Var i elgiganten i dag for at lurer lidt på diverse tv'er, og må sgu nok sige, at hvis jeg ikke var forvirret, så blev jeg det :s :s

Troede egentlig jeg var mest hooked på et plasma efter de diverse indlæg, men så faldt jeg over det her:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue46es7005

Jeg syntes egentlig det var det tv, der gav mig den bedste oplevelse med hensyn til billede, så nu er jeg lidt i tvivl. Især hvis jeg skal sammenligne det på prisen og det skal man jo lidt :)
Af kronholm
Folk har forskellige holdninger til hvad den bedste billedkvalitet er, men det mest naturlige/ægte billede er man mere tilbøjelig til at få med et plasma tv. Du kan ikke bruge det til noget, hvad du bliver vist i elgiganten. Det er let at få et tv til at se bedre ud end et andet, især hvis man (elgiganten/sælgeren) kan tjene ekstra ved f.eks. at sælge et samsung frem for et panasonic plasma.

Da jeg var i elgiganten viste de stort set kun hd materiale, hvor de laver nogle syge/unaturlige panoreringer på bygninger, og det er nu engang ikke det man kommer til at bruge tv'et til der hjemme. Den teknologi der forbedrer disse panoreringer, kan sagtens være med til at ødelægge kvaliteten på alm. digital tv.