Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bask
Så hvis jeg lige skal runde det hele af:

Ingen af systemerne kan streame trådløst til TVet?
NAS er dyrt, men kan også rumme flere harddiske på samme tid?
Mediecenter er billigere og tager flere formater?

Ja jeg er ikke såååå skarp til alt dette :D
Af x99gump
Jeg tror du blander tingene lidt sammen...

En nas er bare et lager til dine film, lige som din eksterne usb harddisk. Forskellen er at en nas er koblet på netværket (som også er blevet nævnt tidligere i tråden, Network Attached Storage). Nassen opbevarer dine film, eller andet data, men kan ikke afspille dem på nogen måde. Det skal der en afspiller til.

Det er så her mediecenteret kommer ind. Det kan være en WD tv live, en Boxee box, en htpc (som reelt bare er en lille pc), en bærbar, dit tv osv.
Afspilleren sørger bare for at afspille de film du har liggende, om det så kommer fra en nas, en ekstern hardisk eller andet.

Dette er de to grundelementer der skal til (ud over en skærm til at vise filmene), et lager og en afspiller. Dette er ret simpelt, men problemet er bare at der er mange måder at gøre det på.
F.eks kan dit tv godt fungere som afspiller. Det er så bare ikke sikkert at det understøtter alle de formater du har brug for. Som regel er tv ikke så gode som afspillere i forhold til de små bokse man kan købe til ikke særligt mange penge.
De små bokse er billige, afspiller mange formater og er nemme at gå til. Deres menuer er dog som oftest ikke så pæne at kigge på.
En htpc er utrolig alsidig, kan afspille alle formater, køre mediecenter software som xbmc som ser hammerflotte ud og leverer ens film og serier på en rigtig fed måde. Den er dog dyrere i indkøb, kan larme mere, fylde mere, være mere besværlig at sætte op og betjene.

Og så er der lageret. En ekstern harddisk som du har allerede er billig og nem at have med at gøre. Men det kan være irriterende at skulle flytte den rundt mellem pc hvor den skal fyldes op, og afspiller hvor den skal vise film. Jeg gad ikke gøre det i længden, men det er et spørgsmål om hvad man har lyst til, og hvor meget man bruger det.
En nas er den "smarte" måde at gøre det på. Den er koblet på netværket og kan tilgås fra både pc'en der fylder den op, og afspiller, såfremt denne også er på netværket. Den kan endda bruges på flere afspillere samtidig, uden at skulle flyttes frem og tilbage. En nas er dyrere end en ekstern harddisk, og bruger også noget mere strøm, men det behøver altså langt fra at koste 8k! De fås fra omkring 1k og op efter, alt efter hvor meget plads man har brug for.
Man kan også have lagerplads direkte i ens afspiller, f.eks en lille boks med indbygget harddisk, en htpc med en eller flere store harddiske osv. Dette kræver så igen at der på en eller anden måde flyttes film over på dem.

Det var lidt af en lang smørre, håber det gav lidt mening, og at du kunne bruge det til noget. Ellers spørger du bare igen :)

For at svare lidt på nogle af dine spørgsmål. Ja, du kan godt afspille trådløst. Enten via en afspiller der kan køre noget wifi, eller hvis dit tv kan køre wifi, enten indbygget, eller ved tilkøb af et wifimodul. Er det en god ide? Det kommer an på hvor godt et trådløst net du har, og hvad slags film du skal afspille. Er det hd film kræver det en del mere båndbredde og giver nemmere afbrydelser i filmen end sd film. Igen, det afhænger af dit trådløse net. Som regel frarådder man at køre det trådløst.

Nej, en nas behøver ikke være dyr, men kan sagtens blive det. Og ja, nas kan have plads til mere en en harddisk.

Et mediecenter behøver ikke være billigere eller kunne tage flere formater, det kommer an på hvad man bruger som mediecenter. Ordet mediecenter dækker bare over et sted man samler sine medier, f.eks. en htpc eller en lille afspiller. Det svarer lidt til at sige en bil har plads til mange passagerer, det kommer jo an på hvad for en type bil det er. Håber det giver mening...

I dit tilfælge ville det nemmeste og billigste være at starte med at købe en lille boks, f.eks. en wd tv af en art. Den kobler du til dit tv, og din eksterne harddisk kobler du til boksen. Så er du allerede oppe at køre uden de store investeringer. Bliver du træt af at rende frem og tilbage med din harddisk kan du altid købe en mindre nas. Der vil din boks også kunne bruges...

Men inden du render ud og investerer i noget som helst. Smid da lige din harddisk bag i dit tv. Det kan jo være at det bare afspiller filmene uden de store dikkedarer ;)
Hej folkens.

Har fulgt med i jeres tråd og den er superfantastisk informativ og forklaret på en måde så os knapt så teknisk anlagte, også kan være med - tak for det!

Jeg har lige et lille tillægsspørgsmål, hvis jeg må have lov?

Der er for ikke så længe siden kommet en fladskærm over dørtærsklen til det lille hjem (et Phillips serie...6 mener jeg - den model der lige akkurat IKKE fik indbygget adgang til netflix)

Vi vil selvfølgelig gerne have muligheden for at se både netflix og viaplay etc. men vi vil samtidig også gerne have muligheden for at afspille de film og den musik der ligger på vores computere.
Vi har to rimeligt nye XP 64 bit computere, sat sammen i et LAN igennem routeren, stående ovenpå.

Vi er dog også enige om at løsningen med en lille mini PC (mediecenter) i stuen ikke er en mulighed - det er for kluntet, grimt og larmende for vores smag.

Kan man ikke "bare" gøre computerne ovenpå til en NAS enhed og så koble den op til fx WD TV Live eller lign. box anordning, som så kan styres pr. remote/smartphone fra sofaen i stuen??

Kenny
Hej Bask :)

Forudsat at dit Tv afspiller de video formater du anvender, findes der en helt enkel løsning som samler det hele for dig :)

Køb en rimelig go' og billig router med Allshare Usb opkobling til harddisk, og monter den mellem dit Tv og din harddisk med fast kabling, så kan du afspille dine videoer gennem routeren :) Skulle virke med routeren i default standard opsætning :)

Forslag til en rimelig billig router som passer til formålet - ca. 600kr. :)

http://www.edbpriser.dk/router/netgear- ... 41103.aspx

Det smarte er så at du kan anvende routeren til wireless at overføre dine videoer mellem Pc'er og harddisken, endda med en rimelig hastighed :) Skulle være til at finde ud af, at opsætte det trådløse netværk via den indbyggede guide i routeren :)

Med denne opsætning undgår du også helt streaming problemer, da selve afspilningen af videoen jo foregår via fast kabling :)

Håber du begriber lidt af hva jeg skriver og ka bruge det til noget O_O

Held med projektet ialtfald :)
Alternativt kan du evt. indkøbe en HP Proliant Microserver til ca. 1700 og smid lidt ekstra ram. Da du allerede har HD'erne, så skal de bare smides i, og installere et win OS, hvor du så installere PS3 Medieserver. Serveren er udrustet med en dualcore og masser af kræfter til, at transcode filmformater der normalt ikke er understøttet af TV eller PS3, hvorved du slipper for, at tage højde for filmformat.

Jeg havde tidligere en Qnap NAS jeg var rigtig glad for, men PSU gik på den !:( , hvor jeg så undersøgte mulighed for ny NAS med mulighed for PS3 Medieserver. Det krævede dog, at man skal op i en NAS i 3-4000 kr. klassen uden diske, og det var lidt meget. Så jeg endte med, at købe Microserveren i stedet, som har vist sig, at outperforme min gl. NAS markant, og kan fint stream film fra den via gigabit lan, til mit Samsung ES8005 :p der er tilsluttet trådløst.

Strømforbruger ligger lidt højre end på NAS'en, men vi snakke om at gå fra en 20w til måske 40 ved lidt load. Derudover har du også en meget mere fleksibel løsning, hvor du selv kan sætte det op du vil have på serveren ala. backup fra pc'er, shared mapper/drev, FTP og hvad der nu kunne være praktisk.

Den fylder dog lidt i størrelse, men er stort set lydløs. O_O

Der er så også mulighed for udvidelse af diskplads, da der er 4 HD bays, og evt. 5, hvis du ikke skal benytte optisk drev. Herudover kan der evt. tilsluttes et pci-e grafikkort og tilsluttet det direkte til dit TV, hvis de endelig skulle være, og køre noget mediecenter over den.

Der er rigtig mange mulighed der ikke behøver, at koste alverden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der spørges jo helt specifikt om en WDTV-boks kan streame film lagret på en PC et andet sted i netværket. Hertil er det simple svar: Ja, det kan den godt. Så længe du har læserettigheder til det drev dine film er gemt på i PC'en, så kan du få adgang til dem med en medieboks ala WDTV Live.
>>Torben

Det lyder jo super! :)

Lige for at være sikker på jeg har forstået det rigtigt.

Jeg kan godt koble mine LAN HD Drev fra PC'erne til WDTV og dermed bruge PC'erne som NAS enhed? Uden at jeg skal hente/købe et eller andet specifikt codec eller konvertere filtyper på mediefilerne, for at WDTV kan genkende HD drevene som en NAS enhed?
(så længe drevene er delt i netværket)

Og jeg kan godt bruge internetforbindelsen i PC'erne/routeren til WDTV boxen og derigennem få adgang til Netflix, Viaplay, Youtube osv.?

Vil godt være 110% sikker på jeg køber det rigtige, inden jeg smider penge efter det ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du blander nok stadig tingene lidt sammen. En NAS er en specifik hardwarekomponent, og en PC er en PC - ikke en NAS. Du skal have sat sin PC op, så videoerne kan tilsås via en SMB protokol som du så kan koble dig til på WDTV.

WDTV har ikke Viaplay, så det kan du ikke se. Der er ikke nogen måde at streame tjenester fra din PC til en WDTV boks. Den kan kun afspille fysiske medier lagret et sted. Den har dog selv indbygget Netflix, så det kan du afspille på boksen.

Generelt så tror jeg ikke du har 100% forstået hvad en WDTV boks reelt er og hvilke fordele og ulemper man får. Den er udelukkende en boks, der kan afspille mediefiler, som du har lagret enten et sted i netværket som kan tilsås via en IP adresse, eller på en USB harddisk, som du kobler direkte i boksen. Den kan ikke bruges til at sende skræmbilledet fra din PC over i eller sende andre ting du foretager dig på PC med. At få vist sine film, som er gemt på PC på en WDTV er derudover ikke plug'n'play - der skal fifles med at få WDTV til at koble til den placering dine filer ligger på på din Pc.
Hmm tror måske du har ret i at jeg blander tingene sammen.

Jeg kan forstå at jeg IKKE kan lave en opstilling, som den førnævnte der opfylder behovet for både at dække internettjenester OG give adgang til lagret medier OG som kan styres fra sofaen.

Men kan jeg så ikke bare købe et HDMI kabel, tilslutte den LAN'et i den ene ende og fjernsynet i den anden.
Det burde da give adgang til både medielageret OG internet. korrekt?

Så kan jeg godt nok ikke styre det fra sofaen, men man kan så åbenbart ikke få det hele, kan jeg forstå.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tilslutte HDMI til LAN? Begge dele betegner en forbindelsestype, så hvad er det du vil koble sammen? Mener du ar du vil tilslutte PC'en via HDMI til dit TV eller hvad?
.....

Der er to (2) computere med div mediefiler, som deler netværk via en router. Altså et LAN netværk.

Hvis jeg tilslutter et HDMI i den ene (1) af de to (2) PC'ere, burde jeg have adgang til indholdet der er fordelt på begge (2) computere. altså LAN'et.

Det er tilslutningen i den ene ende. Altså HDMI kablet sidder nu i den ene (1) PC'er. Men fordi de to (2) PC'ere deler netværk (LAN) har jeg adgang til mediefilerne på begge computere. Korrekt?

De 2 computere er også tilsluttet internettet via routeren.

Så når jeg tilslutter HDMI kablets anden ende i TVet nedenunder, burde jeg kunne se skærmbilledet fra PC'eren. Altså burde jeg kunne se (på mit TV) det samme som der bliver vist på PC'erens skærm.
Basicly har jeg bare tilsluttet en extra skærm til PC'eren. Right?

Det betyder at når jeg afspiller medier fra PC'erne i LAN netværket, OG går på nettet via computeren (og dermed har adgang til Youtube, netflix, Viaplay - ALT hvad nettet kan tilbyde) så kan jeg, fordi det som sagt bare er en extra skærm der bliver tilsluttet, se det på TV'et.

Jeg kan så IKKE styre (play/pause/FF/RW film og musik) eller navigere på nettet (skrive "bob marley" i søgefeltet på Youtube) via en fjernbetjening/smartphone. Det skal gøres fra computeren.

Det var egentlig bare det jeg oprindeligt gerne ville. Styre hele l**tet fra sofaen med en fjernbetjening/smartphone app.
Og det var det jeg gerne ville vide om kunne lade sig gøre med en mediecenter box (a la WDTV) og det tillader teknologien altså ikke?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Yes, det er korrekt forstået. Du kan dog godt få diverse Apps til din telefon, som gør det muligt at styre en PC. Hvis du blot vil bruge dit TV via den HDMI-forbindelse til PC'en, så findes der jo adskillige muligheder for at køre medie-interfaces. Det kunne eksempelvis være Windows Mediecenter softwaren. Der er nok andre herinde, der kan komme med bud for jeg bruger ikke selv mediecenter-software.

Vær OBS på, at et HDMI-kabel ikke fås i arbitrære længder. Over 20 m så begynder det et blive lidt af en udfordring at få signalet ført rundt og så skal man over i specielle forlænger-løsninger.
Det du beskriver med at koble et tv sammen med en Pc via HDMI, ka sagtens lade sig gøre og det ka også lade sig gøre at fjernstyre det hele, via enten App'en Splashtop eller TeamViewer fra din iPad eller iPhone - forudsætter kun at du har slået deling til på dine to Pc'er, så der er adgang til dine media filer på LAN netværket :) Kræver installation og opsætning af enten Splashtop eller TeamViewer på både Pc og iPad, så kører det :-)

Hva Media server og afspiller til netværk angår, så er VLC Streamer perfekt til formålet og den er 100% gratis :)

Held med projektet :)
Har lige hentet Splashtop (v. 2) og det virker like a charm!

Testede det ude fra badeværelset - og sandt nok. Få sekunder senere lød de bløde toner fra Kleerups Northern lights over computerens højtalere.

Friggin awesome!

Så skal jeg bare have købt mig et HDMI kabel på en 10m ca. ;)

Tak for hjælpen (og tålmodigheden)!!