Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mit bud

Af PeterD
Nu blev tråden drejet mere over mod lyd. Så du har valgt tv..?

Hvis ikke, vil jeg bestemt bede sig kigge en ekstra gang på ST50..

Ja, det er måske ikke det billigste du kan få og nogle konkurrenter er måske flottere, måske lidt tyndere, og reklamerer med med en masse fancy downloadsmuligheder...

...Men smid en bluray på og du vil forstå hvorfor filmkendere sværger til Panasonic plasmaskærme og så finder du næppe en skærm med samme pris/kvalitetsforhold som ST50...

(og nej. Jeg arbejder hverken i Fona, Elgiganten, Sony eller hos Panasonic, men er bare interessert i et godt billede dertilhørende god sortniveau ....)
Af J.H.
larsbrink skrev:
J.H. skrev:Overvej en ekstra gang om du ikke gerne vil noget ordentlig lyd, i stedet for den elendige soundbar du linker til :p

Har du ikke et rigtigt anlæg som skærmen kan forbindes til?

Er rørende enig med Edinger og Klingenberg mht skærm. Specielt hvad ST´eren angår.

Tak for dit svar.

Lige nu har jeg 2x10w fra en fladskærm som er 5+ år gammel så lige meget hvad bliver det en ny verden. Jeg vil ikke til at lave et setup med anlæg (som jeg ikke har noget af - bare et par små aktive højtalere i køkkenet med en Squeezebox på), surroundsound eller lignende. Er der andre bud på bedre lyd på uden at skal i gang med at bygge et 'helt' anlæg op?
Ja, okay...det er ikke så store krav du har. Umiddelbart er et par aktive studiemonitors en god start, alternativt kan et Logitech Z906 anlæg måske være en billig genvej til surround uden at det fylder. Forbindes direkte til skærmen og så har du 5.1 lyd.
Af Mysen
larsbrink skrev:
Mysen skrev:D8005 er ligesom E8005 anmeldt herinde. Den er designmæssigt magen til E8005, og så må du selv vurdere ifm. læsning af de to tests, om Samsung har rykket sig meget på et år.
Prisforskellen alene på ca. 50% mellem de to siger jo at der skal være meget store forbedringer for at det skulle være udslagsgivende. Faktisk får jeg 13" mere skærm for de samme penge ved at tage 2011 modellen i stedet for 2012.

Jeg ser ikke skræmmende forskelle på billedet og kun mindre med det 'manglende' kamera, 3D brillerne, ekstra fjernbetjening - ikke noget som gør at det skulle koste 13" eller 6.500 kr.
Jeg er helt enig. De største minusser, dem der gør, at JEG ville have svært ved at fastlåse min beslutning på D8005, er buzz og et noget beskedent sortniveau ifht. det Panasonic f.eks. leverer. Disse ting er IKKE forbedret på E8005, og med den pris som Wupti kører lige nu jf. nedenstående citat, er det blot blevet endnu nemmere (for mig) at skulle tage en beslutning.
SAMSUNG PS64D8005

På tilbud på wupti.dk

12999,- !!!

http://www.wupti.com/Produkter/561453_( ... e=pricerun ner&utm_medium=partnersite
Brugeravatar
Af larsbrink
PeterD skrev:Nu blev tråden drejet mere over mod lyd. Så du har valgt tv..?

Hvis ikke, vil jeg bestemt bede sig kigge en ekstra gang på ST50..

Ja, det er måske ikke det billigste du kan få og nogle konkurrenter er måske flottere, måske lidt tyndere, og reklamerer med med en masse fancy downloadsmuligheder...

...Men smid en bluray på og du vil forstå hvorfor filmkendere sværger til Panasonic plasmaskærme og så finder du næppe en skærm med samme pris/kvalitetsforhold som ST50...

(og nej. Jeg arbejder hverken i Fona, Elgiganten, Sony eller hos Panasonic, men er bare interessert i et godt billede dertilhørende god sortniveau ....)
Tak for dit svar. Jeg vil jo gerne have det hele med lyd osv.

Jeg er næsten hoppet på 64" D8005 plasma fra Samsung. Det er simpelthen for god kombination af ydelse, størrelse og pris til ikke at slå til. Har kigget på de forskellige Panasonic også og de er bestemt lækre. Indenfor budget, behov m.v. var dette præcis hvad jeg går efter. Er meget sikker på at det bliver en kæmpe forbedring ift. et 720p Plasma fra 2007 som er meget dårligt opsat :-) Ikke at det skal være undskyldningen for ikke at gå efter det bedste.
Brugeravatar
Af larsbrink
J.H. skrev:Ja, okay...det er ikke så store krav du har. Umiddelbart er et par aktive studiemonitors en god start, alternativt kan et Logitech Z906 anlæg måske være en billig genvej til surround uden at det fylder. Forbindes direkte til skærmen og så har du 5.1 lyd.
Lige med lyd så vil alt være et fremskridt ift. hvad jeg har nu så der skal både være stor WAF (Wife acceptance...) og så skal det være forholdsvist billigt samt uden kabler af betydning. Der var soundbaren jo trådløs, men der kan da sikkert fås andre trådløse lydsystemer så et 2.1 til at ligge under TVet samt en sub et sted så er det da en okay løsning. Jeg bor i lejlighed så der skal alligevel ikke skrues helt op for U-597 i 5.1 dagligt :-)
Brugeravatar
Af larsbrink
Mysen skrev:
Jeg er helt enig. De største minusser, dem der gør, at JEG ville have svært ved at fastlåse min beslutning på D8005, er buzz og et noget beskedent sortniveau ifht. det Panasonic f.eks. leverer. Disse ting er IKKE forbedret på E8005, og med den pris som Wupti kører lige nu jf. nedenstående citat, er det blot blevet endnu nemmere (for mig) at skulle tage en beslutning.
Det kan så her være en fordel at jeg ikke kender det 'perfekte' sort-niveau fra Panasonic, men kommer fra noget meget værre. Derfor tror jeg at jeg bliver super glad for dette valg (som er taget!) mht. pris/ydelse/størrelse som D8005 giver. Der bliver så også råd til lidt lyd og måske en lille XBMC eller lignende enhed ved siden af..
Af Mysen
Præcis. Og det med lyden er da helt klart værd at tage med. Jeg har heller aldrig set et sammenligneligt kup før det her. Det er dælme billigt for en af de bedste tv markedet tilbyder, og så endda i denne størrelse.
Brugeravatar
Af larsbrink
klingenberg skrev: Hvis du kan opsnuse et sæt Prodipe Pro 8, er du rigtig godt kørende. Har selv et sæt som jeg hentede i 4sound for præcis 2K, og de er virkeligt utroligt lækre. Lyden er enormt sprød ved alle lydniveauer, og takket være 8' woofer har jeg endnu ikke haft brug for subwoofer(tør ikke engang skrue dem helt op).

Ribbon versionen skulle være endnu bedre.

Desværre er de nok i DK blevet udfaset, til fordel for mainstream-modeller med højere profitmargin.

Generelt er studiemonitors til 2.0 og 2.1 klart det bedste at gå efter, da lydgengivelsen er helt i top.

Mht pc-delen i tv'et, er det sådan set ingen dårlig ide. Det giver bare ikke mening for tv-producenterne at fokusere på det, da andre kan gøre det langt bedre(eks en mk802 dongle) og deres kompetencer ikke ligger indenfor det område.

Ressourcerne kommer et sted fra, og hvis der skal bruges mere tid på smart-tv, vil det altid komme på bekostning af billedgengivelsen som er tv'ets primære funktion, hvilket heller ikke giver mening.

Det svarer lidt til at Ford eller Nissan begynder at producere lydsystemer til deres biler. Det er super lækkert til bilen, men hvorfor trække ressourcer i den retning, når der er masser af lydproducenter som Bose og Argon der kan gøre det langt bedre og langt billigere?

Xbmc og Plex vil altid være langt foran, da det er deres spidskompetence, og til dels også fordi det er open source, hvilket tilføjer uanede muligheder og konstant udvikling.
Jeg skal igang med at kigge mere grundigt på hvordan TV'et skal sættes op når nu det kommer her om 4-5 dage! Det blev et SAMSUNG 64" D8005 fra 2011 købt i Wupti (om end det var MEGET svært - se min 'anmeldelse' på Trustpilot). Når det er hængt op så kommer lyden der uden om. Desværre skal det stå i et svært tilgængeligt hjørne så jeg kigger også lige nu på vægbeslag som kan holde det 35-40 cm ud fra væggen og stille det mere eller mindre permanent på skrå med 35-40 grader. Det ser også ud til at det kommer til at koste når jeg er oppe i denne størrelse. Hvis det ikke kommer op at hænge (da basen/foden jo kan dreje) så skal der måske et møbel til hvor der så skal være plads til højttalere også.

Jeg vil lige tage et kig på de højttalere som du her beskriver, men dem jeg lige umiddelbart så var lidt store. Det kan dog som du skriver måske gøre at sub'en kan udværes.

Tak for alle inputs i hvert fald! Det er jo et spændende projekt :D
Brugeravatar
Af larsbrink
J.H. skrev:Ja, okay...det er ikke så store krav du har. Umiddelbart er et par aktive studiemonitors en god start, alternativt kan et Logitech Z906 anlæg måske være en billig genvej til surround uden at det fylder. Forbindes direkte til skærmen og så har du 5.1 lyd.
Nej, det skal være indenfor et overkommeligt budget og kunne passe ind i stuen uden at der skal kables en helt masse. Specielt når der så engang skal flyttes lidt rundt. Derfor var jeg hooked på noget med trådløs sub, eller alternativt noget hvor det 'bare' var stereo og dermed var kablerne holdt lidt omkring TVet hvor der alligevel er 2 spille konsoller, TV bokse, WD HD TV og andre ting som giver masser af kabler stadig.

Jeg har allerede at par flotte, hvide aktive højtalere i køkkenet til en Squeezebox så noget lignende kunne komme på tale. Det er bare ofte ikke lige plads til deres form i et TV møbel?
Brugeravatar
Af larsbrink
lars101 skrev:SAMSUNG PS64D8005

På tilbud på wupti.dk

12999,- !!!
...
Tak for tippet. En anden havde noget nede i sit indlæg det med så det endte med at blive det! For godt et tilbud til at lade passere selv om Wupti gjorde det svært...
Brugeravatar
Af larsbrink
Det kan være jeg skal flytte mine øvrige punkter til nye tråde, nye foraer eller helt andre sider hvis de ikke er relevante her.

Lige nu er status:
1) Valg og køb af TV - DONE!
2) TV-bord/ophæng m.v. - Mangler...
3) Lyd som afløser af de 2x10W fra skræmen - Mangler...
4) Overvejelse af skift af TDC-TV til Yousee eller andre - Mangler...
5) XBMC eller lignende setup til afløsning af min WD HD TV Live - Mangler...
Af klingenberg
larsbrink skrev:
Nej, det skal være indenfor et overkommeligt budget og kunne passe ind i stuen uden at der skal kables en helt masse. Specielt når der så engang skal flyttes lidt rundt. Derfor var jeg hooked på noget med trådløs sub, eller alternativt noget hvor det 'bare' var stereo og dermed var kablerne holdt lidt omkring TVet hvor der alligevel er 2 spille konsoller, TV bokse, WD HD TV og andre ting som giver masser af kabler stadig.

Jeg har allerede at par flotte, hvide aktive højtalere i køkkenet til en Squeezebox så noget lignende kunne komme på tale. Det er bare ofte ikke lige plads til deres form i et TV møbel?
Med de 2 højtalere jeg nævnte behøver du ikke subwoofer, hvilket også var en af grundende til jeg valgt dem. Alle "rigtige" højtalere er relativt store hvis man er vant til logitech osv, da god lyd kræver dette.

Jeg overvejede selv surround, men hader kabler, så bliver ikke før der kommer en trådløs standard.

Med de 2 prodipe(og studiemonitors generelt) smækker du bare enkelt kabel i tv'et der deler sig i 2 = rigtig lækker lyd.
Af klingenberg
larsbrink skrev:Det kan være jeg skal flytte mine øvrige punkter til nye tråde, nye foraer eller helt andre sider hvis de ikke er relevante her.

Lige nu er status:
1) Valg og køb af TV - DONE!
2) TV-bord/ophæng m.v. - Mangler...
3) Lyd som afløser af de 2x10W fra skræmen - Mangler...
4) Overvejelse af skift af TDC-TV til Yousee eller andre - Mangler...
5) XBMC eller lignende setup til afløsning af min WD HD TV Live - Mangler...
Jeg mener man kan få et ret godt trådophæng, men er dog ikke sikker.

Mht xbmc og tdc/yousee, er xbmc på vej til android, og netflix+hbo langt bedre end tdc/yousee.

Har du en nogenlunde internetforbindelse(15 mbit, gerne mere), er der virkeligt tryk på udviklingen indenfor android dongles, hvilket betyder du for 4-500 kroner kan få en android platform på dit tv med netflix+hbo+vudu+xbmc osv.(Xbmc har dr-player så du stadig kan se landskampe), så du kan slippe helt for tdc/yousee, og få mediecenter+tv og film on demand langt bedre og billigere.