Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mowa
dk9000 skrev:Lad mig fortælle min historie.

Dengang JEG selv købte mit første plasma tv, aner jeg ikke en disse, dette var dumt men jeg lærte en hel del af det, fx at burn-ins ikke er et problem mere, det høre fortiden til. (aldrig døjet med det. jeg er på mit andet plasma tv, og i forhold til størrelse, billed og pris, må jeg sige at de er givet godt ud de små penge jeg gav dengang.

Jeg var os selv forelsket i LED på et tidspunkt, synes os stadig de står godt, MEN der er stadig intet der kan levere samme billed til den pris man betaler for en plasma, så for mig at se er der kun 1 mulighed ;)
Lad være med at bilde folk ind at burn-in ikke er et problem mere. Det er et meget alvorligt problem, og det ser ud til at det er blevet endnu værre med de nyeste modeller. Min bror har et et par år gammelt 50" G20, og det er svært irriterende at skulle se på f.eks. TV2s logo, når nu det ikke er TV2 man ser. Plasma giver lækkert billede, ingen tvivl om det, men minuserne som det langt højere strømforbrug ift. LCD m/LED, burn-in og støj, må man forholde sig til. Personligt er jeg blevet meget mere forbeholden omkring plasma hvis jeg skal anbefale et fjernsyn.
Af Mysen
Der er ikke et eneste LCD-tv, der leverer et godt billede ved en vinkel på 45 grader. Jeg har i hvert fald til gode at se det endnu. Enten skal du have fat i et af de der dyre drejelige beslag fra Vogels, ellers skal du genoverveje et plasmavalg.

Og lige en sidenote: X50 har en virkelig ringe kontrast i dagslys, men hvis dét, at der er sorte streger mellem pixels, er et større problem end genskinnet, så sidder man simpelthen for tæt på skærmen. Hvis trådstarter kun skal have 42", så skal man altså sidde maks 1,5 meter fra skærmen, før disse streger bliver synlige.
Af BudZa
Mysen skrev:Der er ikke et eneste LCD-tv, der leverer et godt billede ved en vinkel på 45 grader. Jeg har i hvert fald til gode at se det endnu. Enten skal du have fat i et af de der dyre drejelige beslag fra Vogels, ellers skal du genoverveje et plasmavalg.

Og lige en sidenote: X50 har en virkelig ringe kontrast i dagslys, men hvis dét, at der er sorte streger mellem pixels, er et større problem end genskinnet, så sidder man simpelthen for tæt på skærmen. Hvis trådstarter kun skal have 42", så skal man altså sidde maks 1,5 meter fra skærmen, før disse streger bliver synlige.
Mit lcd har ingen problemer med synsvinkler overhovedet.

Men på den anden side hvis man vil have 40" til 3500 skal man over i plasma da de er langt billigere end lcd
Af julemanden.
hmm... jeg har læst lidt her på siden, faktisk en hel del, meget omkring fordele/ulemper ved LCD vs plasma, samt hvad man skal kigge efter ved et godt fjernsyn.

Og jeg må jo sige der er meget der taler for et plasma tv, rigtig meget endda, og jeg hælder meget til det lige pt. er bare stadig utrolig bange for burn-in, det ville simpelthen være for irriterende.

- Kan man ikke få byttet et tv der får burn in?
Af julemanden.
tænkte på, hvad synes i er en passende skærmstørrelse når man kun sidder lidt over 2 meter væk fra tv'et?

Fordi det er egentlig det jeg gør, og er begyndt at tænke på om 42" er for voldsomt. hvad synes i?
Af julemanden.
jeg opper den lige med lidt ny info, jeg har omrokeret lidt herhjemme, så man nu kommer til at sidde enten ligefor, eller i en vinkel på maks 25 grader, denne omrokering gør en LCD noget mere attraktiv. Dog er jeg stadig interesseret i plasma.

Jeg søger stadig noget mere input, og forslag på fjernsyn så keep it up.

- Har et par ubesvarede spørgsmål i mine sidste 3 posts
Af Mysen
BudZa skrev:
Mysen skrev:Der er ikke et eneste LCD-tv, der leverer et godt billede ved en vinkel på 45 grader. Jeg har i hvert fald til gode at se det endnu. Enten skal du have fat i et af de der dyre drejelige beslag fra Vogels, ellers skal du genoverveje et plasmavalg.

Mit lcd har ingen problemer med synsvinkler overhovedet.
Jeg er glad for, at du ikke bemærker den negative effekt, som en skæv synsvinkel har på kontrast og farver, for det betyder, at du er glad for dit tv. Dermed betyder det ikke, at dit "lcd lcd har ingen problemer med synsvinkler overhovedet"; kun at du ikke har nogen problemer med det. Det er helt ok, du fortæller, at det altså ikke er alle, der generes af kontrastfaldet, når man ser et LCD-tv fra en vinkel, men det er misvisende at påpege, at problemet ikke eksisterer generelt. Hvis du gjorde det til mig - og jeg ikke vidste bedre - så var jeg blevet slemt skuffet, når jeg fandt ud af, at det ikke var sandt.

Men igen, for at forholde os til trådens titel, så er prisniveauet et større issue end betragtningsvinkler.
Af julemanden.
Så er jeg her igen, har ikke været hjemme de seneste par dage, men idag var jeg et smut i elgiganten/bilka og kigge, og må sige at de tv elgiganten havde til udstilling var ikke lige min prisklasse, så det fik jeg egentlig ikke meget ud af. MEN. bilka besøget var tiden værd, og jeg fik kigget nogen tv. primært LED tv, og blev positivt overrasket. Dem i mit prisniveau havde et billede der var bedre end forventet, og synsvinkler var OK.

Så jeg tror jeg ender med et LED tv.

Men jeg blev da i hvertfald en hel del klogere på emnet ved at få læst om det, og jeres svar i tråden, så i skal da have tak for hjælpen, har ikke helt besluttet mig endnu, men jeg vil kunne tage det endelige valg på egen hånd:)
Af x99gump
42" er ikke for voldsomt ved 2 meters siddeafstand, bestemt ikke. Når vi gamer ps3 sidder vi som regel i sækkestol foran vores 63", og her er afstanden også omkring 2 meter. Et ord der beskriver det bedre er nok "Fedt!" :D
Men det er jo selvfølgelig også smag og behag...

Og så synes jeg du lige skal vende tilbage når du har fået købt. Så kan vi lige høre hvad du har fået købt, og hvad du synes om det.
Af julemanden.
im back! grundet ferie og alt mulig anden travlhed i hverdagen, har jeg endnu ikke fået bestilt et tv. Men pt. står valget mellem disse:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=74 ... CF18#extra

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=74 ... BAB6#extra

samt

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=75 ... 34E45CBAB6

Hælder meget til den sidste lige nu, 40" og så er det jo et fint tilbud. Den er faktisk blevet foreslået i en anden tråd, hvor jeg lidt håber nogen deler deres erfaringer, men vil da lige spørge her også. Nogen der kender noget til den skærm?

Og hvilken af de 3 (og eventuelt en fjerde) ville i vælge?
Af jones31

Har du det på skrift nogen steder, at der ikke er noget lcd der levere godt billed med vinkel på 45 grader???
Af jones31
BudZa skrev:
PeterD skrev:Tjo..Det er jo fint at du skriver at det er uliderligt dårligt,men så må du lige poste nogle artikler som underbygger din sag..

Utroligt så mange folk som er bange for burn-in...Brug hovedet, så slipper man for det...

Men i hvertfald blev X20 da valgt som et fornuftigt køb til prisen da flatplanels.dk testede det for et par år siden....Og det startede vist omkring de 4 K.

Men ellers må trådstarter lige finde en 500-1000kr. mere og så købe en skærm som har fået gode anmeldelser her på siden..
Peter, burde du ikke linke til de facts der påviser at koreanske mærker er dårligere en japanske?
Ja det samme mener jeg, for det er sjovt du altid skriver det.