Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sangizer
quele skrev:Okay, TheSleeper har ellers skrevet følgende om PS59D7005
3D var aldrig rigtig vigtigt for mig i denne købsprocess, jeg foretrækker at se et par 3D film om året i biografen hvor man får lidt mere ud af det fra et stort lærred, så om det var godt eller skidt på denne skærm, var som sagt ikke vigtigt for mig :)

Det er nok uvist præcis hvilke forskelle der er mellem den amerikanske D7000 og den danske version (D7005), men Cnet har åbenbart ikke noget imod 3D på den:

http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/ ... ol;rvwBody
[Color after calibration was superb, bright-room and 3D picture quality were excellent, and of course it trounced any LCD in terms of uniformity and off-angle viewing.
Af T_skaaning
Jeg modtager mit ps51d7005 fra proshop på mandag.. Så giver jeg gerne en melding omkring diverse ting også ;)

Sangizer, mht til det "the sleeper" har skrevet om, at cinema smooth funktionen kun kan slås til via en blu-ray afspiller.. Har du forsøgt at afspille hi-def filer (mkv gerne) gennem power dvd ultra, som jo har en cinema mode?

Ikke for at hi-jacke, men nogen der lige kort kan forklare, hvordan man kører/bruger "rulleren"? Som folk siger de bruger til at undersøge for pixelfejl..
Af Sangizer
T_skaaning skrev:Jeg modtager mit ps51d7005 fra proshop på mandag.. Så giver jeg gerne en melding omkring diverse ting også ;)

Sangizer, mht til det "the sleeper" har skrevet om, at cinema smooth funktionen kun kan slås til via en blu-ray afspiller.. Har du forsøgt at afspille hi-def filer (mkv gerne) gennem power dvd ultra, som jo har en cinema mode?

Ikke for at hi-jacke, men nogen der lige kort kan forklare, hvordan man kører/bruger "rulleren"? Som folk siger de bruger til at undersøge for pixelfejl..
Jeg ved ikke hvad "power dvd ultra" er, og jeg ved heller ikke hvad "cinema smooth" gør, så jeg er ikke sikker på om det er noget jeg ved om jeg mangler eller ej :D

Rulleren ligge inde i menuen under System så vidt jeg husker, og så vidt nok et underpunkt der har noget med skærm at gøre.
Af T_skaaning
Sangizer skrev:
T_skaaning skrev:Jeg modtager mit ps51d7005 fra proshop på mandag.. Så giver jeg gerne en melding omkring diverse ting også ;)

Jeg ved ikke hvad "power dvd ultra" er, og jeg ved heller ikke hvad "cinema smooth" gør, så jeg er ikke sikker på om det er noget jeg ved om jeg mangler eller ej :D

Rulleren ligge inde i menuen under System så vidt jeg husker, og så vidt nok et underpunkt der har noget med skærm at gøre.
:D hehe.. Cinema smooth (samsungs betegnelse, de varierer lidt fra mærke til mærke - mest generelt: 24p cinema)

Since the beginning of cinematography, film has been shot at 24 frames per second. When you watch most movies on the big screen in the theater, you are viewing them at exactly 24 frames per second, just how they were shot.

When you view your TV at home, a big difference has taken place. That’s because our television system operates at 60 frames per second. Because of this, we have required the need of what is known as a 3:2 pulldown menu, which is a process that displays 24fps film at 60fps so we can watch our favorite movies on our TV at home. Although this solution works, it is not perfect as this process creates visual artifacts known as “judder.” Judder occurs when frames are repeated (some are repeated more times than others) in order to compensate for TV’s 60fps. This creates an inconsistent flow of images, and thus an imperfect picture

24p funktionen hjælper til en bedre hi-def afspilning.. og det er en funktion som kun de dyrere tv har. Derfor er det faktisk ret essentielt man benytter den. Bruger man den ikke, er det muligt billedet hakker lidt under afspilning af hi-def (eksempelvis blu-ray).
Af Sangizer
Altså jeg mindes at have læst noget om at det var begrænset hvornår man kunne slå cinema smooth funktionen til på de har Samsung fjernsyn, men om det kun er til blu-ray afspilninger, kan jeg altså ikke huske.

Jeg kan godt se hvorfor det vil være smart at have muligheden for at slå det til på film fra f.eks. ens Apple TV også.

Men, når jeg har lejet film på Apple TV har jeg nu aldrig sagt "denne film ville være bedre i cinema smooth", men det er nok fordi jeg ikke ved hvad jeg går glip af :D Eller kan det tænkes at f.eks. de film man lejer på Apple TV, de netop sendes i 24fps som TV'et kan forstå det, eller vil TV'et altid lave det om til 60fps?
Af ZanZan
Hvis tv'et ikke kan vise 1080 24p, så vil den prøve at vise filmen i 60 fps, hvilket er hvad der kan forårsage en hakken.
Af T_skaaning
ZanZan skrev:Hvis tv'et ikke kan vise 1080 24p, så vil den prøve at vise filmen i 60 fps, hvilket er hvad der kan forårsage en hakken.
Men det kræver også at afspilleren kan. Dvs enten en blu-ray afspiller, eller hvis man har sin PC forbundet til TV'et og afspiller derfra - at man har et program, der har den funktion.. Eksempelvis Power DVD, og ikke fx VLC eller Windows media player..

Såvidt jeg ved. Jeg ku' være gal på den. Men jeg er nu ret sikker.
Af ZanZan
Ja, selvfølgelig kræver det at afspilleren viser 24p i første omgang, men nu snakkede han jo også om hvad der ville ske hvis apple tv sendte et 24p signal til et tv der ikke kunne vise det.
Af T_skaaning
Nogle der har erfaret om buzzing bliver mindre som tv'et bliver "brændt ind" ? efter et par hundrede timer..
Af Chaospling
Jeg er også nysgerrig efter om I har fået set nogle 3D film og om I har dannet jer et indtryk af 3D-kvaliteten på denne skærm.
Af Sangizer
Jeg har ikke brugt 3D faktisk, siden de første par dage jeg havde skærmen. Ganske som forventet ville det være en gimmick for mig. Men det er da sjovt nok til at imponere dem med, som endnu ikke har prøvet at se det "med egne øjne".

Buzzing lader ikke til at være aftaget yderligere, men det er på et niveau hvor jeg ikke finder det irriterende. Kan sagtens se tv, film osv., uden at jeg bemærker det. Hvis man muter lyden, så kan man høre det.

Alt i alt er jeg stadig meget tilfreds med skærmen.
Af Chaospling
Aah jamen hvad med Tintin og andre kommende 3D film? Kan det virkelig ikke friste? Jeg er virkelig nysgerrig efter, hvor god den er til 3D. Bare en skam at der ikke følger 3D briller med skærmen; det øger jo samlet udgifter, når man skal bruge kr. 1.500,- på to par briller oven i.
Af Sangizer
Jeg mener jeg gav en ca 6-700 kr for 2 par 3D briller i elgiganten, og det kan endda findes billigere online i netshops, så du behøver ikke give 1500 kr, medmindre du vil have det bedste komfort og hvad andre "features" de dyre briller måtte give :)
Af Chaospling
Ville bare være interesseret i det bedste billede. Kender egentlig ikke til priserne, det var bare et gæt, men har da læst at de dyrere briller skulle være med lysere glas, så billederne ikke ville blive så mørke.

Og du er så fræk at have et lækkert TV og 3D briller, så ser du ikke engang 3D film!? Skam dig... ;)