Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
Det gælder alle plasmamodeller. En plasmaskærm består af 2 millioner mini-lamper, og lysstyrken på disse fortager sig over tid. I starten går det hurtigt, og det er det, man skal tage højde for ved at give dem en nogenlunde ensartet ældring.

Det har ikke noget med, at vi i 2011 er bagude, for sådan fungerer al lys. Fremtidens teknologi, OLED, skal ligeledes have en indkøringsperiode...

Så kan vi brokke os over, at det stadig er et issue i 2021 ;)
Af lars101
Mysen skrev:
Carmarkcaine skrev: Jeg vil anbefale du læser de links som jeg lagt ud, specielt dette.

http://plasmatvbuyingguide.com/plasmatv ... urnin.html
Der er også en dansk artikel herinde. Den findes her:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835

Artiklen er godt nok 5 år gammel, men den er stadig aktuel.

SIDSTE spørgsmål..
Nu står der jo flere steder man skal se billedet i fuldskærm og 4:3 format.. Men når man ser tv på et 16:9 fjernsyn og man "skalere" til 4:3 mister man jo halvdelen af nyhedsværtens hoved fx...

Man skal vel bare have sit tv "fyldt" ud, så billedet er over det hele. Er dette ikke fint?
Af Mysen
Jeg ved ikke lige, hvor du ser de ting henne, men jo, du skal bare undgå de sorte bjælker og så vidt muligt også logoer og andre statiske elementer. Det er ikke altid man kan zoome logoer væk uden at miste for meget af billedet, og så kan man i stedet sørge for ikke at se kanalen for meget men i stedet variere sit brug.
Af T.E.Larsen
Undgå logoer? - jeg kender ikke nogen kanal der ikke har logo.

Undgå BluRay i starten? - måske man skulle vælge LED alligevel?
Af Carmarkcaine
T.E.Larsen skrev:Undgå logoer? - jeg kender ikke nogen kanal der ikke har logo.

Det er jo et temperaments spørgsmål. Jeg holder mig til vt30, da jeg synes billedet er suverænt.

Jeg fik foriøvrigt en anden burn in sekvens:

http://www.highdefjunkies.com/showthrea ... ead/page80

Se post 1598, der er en anden version.

Om den er bedre end Evangelo2's ved jeg reelt set ikke, men det mener ham som poster det ihverfald. Jeg har nu tænkt mig og undersøge det nærmere. En ting er sikkert, jeg skal have noget til at kører så skærmen holder så langt tid som muligt, med det bedste billede.
Af Mysen

Man kan zoome i starten, hvis man har tænkt sig at lade news køre hele dagen.. Jeg sagde "i starten". Så mister man noget af billedet, men altså også logoerne. Jeg gjorde det iøvrigt ikke selv på mit eget tv, selv om det er en af 1.generations 3D modellerne med superfølsom fosfor. Jeg nøjedes med at være opmærksom på, hvor hurtigt eller langsomt retention forsvandt.
Og man skal ikke undgå bluray. Det er netop hos videofile at en plasmaskærm udmærker sig. Jeg kan godt forstå, hvis folk fravælger den slags bøvl, der følger med, men man fravælger så også den bedre billedkvalitet. Desuden er det kun i starten man skal være forsigtig. Det svarer lidt til at undgå høje omdrejninger i en ny bil de første par tusinde km. Det er jo noget alle kan finde ud af, og hvis ikke ja så går det nok...
Af lennon

Hvis du synes at retention og burn-in var et kæmpeproblem på dit Pana80 , som du jo var meget opmærksom på (?) mht indkøringsperioden, så kan jeg trøste dig med at PanaVT30 er mere resistent.

Chansen for ujævn baggrundsbelysning på LCD/LED er væsentlig større end burn-in faren på PanaVT30 .

Husk at dette er et "nørde"-forum, og at 99% af alle plasmakøbere sandsynligvis aldrig nogensinde har hørt om "break-in" ;;)
Af T.E.Larsen
lennon skrev:

Hvis du synes at retention og burn-in var et kæmpeproblem på dit Pana80 , som du jo var meget opmærksom på (?) mht indkøringsperioden, så kan jeg trøste dig med at PanaVT30 er mere resistent.

Chansen for ujævn baggrundsbelysning på LCD/LED er væsentlig større end burn-in faren på PanaVT30 .

Husk at dette er et "nørde"-forum, og at 99% af alle plasmakøbere sandsynligvis aldrig nogensinde har hørt om "break-in" ;;)
Det var kun en 70 model jeg havde. Jeg havde INGEN problemer med burn ind. Det var en by i Rusland. Buzz? Kun ganske lidt når jeg stod tæt på TV'et.

Kan VT30 leve op til det. SÅ vil jeg blive yderst tilfreds.
Af miko
Der er absolut intet retention på mit nye vt30, men bruger zoom2 når jeg ser film og tv med bjælker, lige her i starten ihvertfald.
Dejligt tv :) Topanbefaling herfra!
Brugeravatar
Af edinger
lennon skrev:Husk at dette er et "nørde"-forum, og at 99% af alle plasmakøbere sandsynligvis aldrig nogensinde har hørt om "break-in" ;;)
Væsentlig pointe :)
Af ErikUkendt
miko skrev:Der er absolut intet retention på mit nye vt30, men bruger zoom2 når jeg ser film og tv med bjælker, lige her i starten ihvertfald.
Som jeg har skrevet mange gange, når folk skriver om dette emne:

Kør break-in og pas på logoer!

Som ejer af et G20, har jeg et fast, svagt DR logo oppe i venstre hjørne.

Det tog ca 3 mdr. at fremelske et logo. Jeg så hverken rentention eller andet først.

Mit tv har kun kørt THX mode, og kun få bjælke film i de første måneder:

Men jeg havde ikke kørt break-in, da der på det tidspunkt herskede en stemning om, at det var et for længst overstået stadie i plasma udviklingen!

Kør Break-in m.m. og nyd så de lækre tv i mange år derefter!
Af Carmarkcaine
ErikUkendt skrev:
miko skrev:Der er absolut intet retention på mit nye vt30, men bruger zoom2 når jeg ser film og tv med bjælker, lige her i starten ihvertfald.
Som jeg har skrevet mange gange, når folk skriver om dette emne:

Kør break-in og pas på logoer!

Som ejer af et G20, har jeg et fast, svagt DR logo oppe i venstre hjørne.

Det tog ca 3 mdr. at fremelske et logo. Jeg så hverken rentention eller andet først.

Mit tv har kun kørt THX mode, og kun få bjælke film i de første måneder:

Men jeg havde ikke kørt break-in, da der på det tidspunkt herskede en stemning om, at det var et for længst overstået stadie i plasma udviklingen!

Kør Break-in m.m. og nyd så de lækre tv i mange år derefter!
Ved du om der er forskel på break ins? Pt. har jeg to forskellige, en med knapt så mange farver og en med mange farver. Er det en fordel at komme hele farvepaletten rundt eller..?