Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selvfølgelig er det nemmere at se en fejl på et 40" lærred frem for et 23" hvis siddeafstanden er den samme. Et dårligt signal vil være langt mindre tålbart på en kæmpeskærm end på en lille, hvis man ikke samtidigt justerer sin siddeposition.

Jeg kan ikke se hvordan man kan skrive noget i specifikationerne som Hr. og Fru Danmark kan bruge til noget når det kommer til billedmotoren. Du finder ikke ret mange tal på sådan et ark, som ikke er nøje overvejet fra marketingafdelingen. Når man nævner navnet på billedmotoren, så giver betegnelsen i sig selv ikke megen mening, men typisk så er det forskellen fra tidligere års modeller, der signalerer at der er sket noget nyt - eks. tilføjelsen af et "HD", "Plus", "3, 4, 5, ..." osv.

I forvejen aner langt de fleste ikke en dyt om hvad frekvensangivelsen (OMG! hvor trænger der til at blive delt dummebøder ud på dét felt) eller kontrastforholdet egentlig betyder, men det er blot et tal man har lært at fokusere på, hvor "more is better". Den gennemsnitlige dansker er pænt ligeglad med hvordan tingene virker og hvad der reelt ligger bag disse tal. Jeg tror endnu ikke jeg har oplevet nogen spørge oprigtigt interesseret ind til en mere teknisk forklaring af disse begreber, når de har spurgt mig om råd til køb af TV og til tolkning af specifikationerne.
Af 2 T ´er Uden H
Ja okay, good point :)

Nu nævnes der i artiklen omkring "har du brug for 1080p" at der er den rigtige og forkerte måde at deinterlace på, kan det passe at den forkerte måde du snakker om kaldes for "Blending" og er det rigtigt forstået at det der svækker billede kvalitet´en i den process kontra motion detection er at billede bliver strukket ud til at fylde hele skærmen og derved kommer der samme farve pixels samlet i forskellige felter med pixels der ellers nomalt vis ville havde sin egen farve ved foreksempel et 720p billede og derved nu ikke for den samme detalje grad.

Eller er det en slags interpolation hvor pixel farverne på de manglnde felter udregnes ved at sammenligne med de nærliggende farver, eller så er vi måske henne i opskalerings delen?

Jeg håber det er okay med alle de spørgsmål :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du tænker nok mere på opskalering og ikke de-interlacing processen.

Godt nok så er der kun 540 linjer i hver opdatering i et 1080i signal, hvor jeg i artiklen forklarer hvordan de-interlacingen af et sådan et signal godt kan gøres helt forkert, hvis man ikke tager højde for de stillestående elementer først, men i praksis burde det ikke være brugt på en sådan måde hos nogen producent.
Af 2 T ´er Uden H
Ja okay, men er der så en standard indenfor hvor god de-interlacing processen som de fleste tv har eller det er ikke noget der disideret kan identificeres?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, der er ikke nogen standard. De fleste producenter er blot ved at have en fornuftig håndtering af problemet i deres chipsets, men der er stadig ret lang vej op til de dedikerede scaler/de-interlacere (en boks udelukkende til at opskalere og de-interlace) fra eks. DVDO.
Af 2 T ´er Uden H
Ja okay, jeg siger tak for hjælpen indtil videre ivertfald :)