Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af noxity
Det fænomen du beskriver kaldes clouding, og skyldes en ujævn baggrundsbelysning. Det er som du er inde på en konsekvens af edge LED.

Du vil kunne reducere det ved at benytte de indstillinger som Rasmus har brugt i sin test her på siden, og jo højere lysstyrke du bruger jo mere udtalt vil problemet blive.

Der skulle være stor forskel på de enkelte TV. Nogle har store problemer, mens f.eks. det TV der er testet her på siden er tæt på perfekt.

Du kan få et overblik over hvor slet det står til med din skærm ved at bruge en sort skærm, gerne med et lyst element i midten (Så TVet ikke automatisk slukker for lyset). Her vil du så kunne se hvidere plamager rundt omkring på skærmen.
Af StoreSol
Cloudingen er jeg med på, den kan jeg også se lidt af på helt sorte billede, sådan nogle plamager/skyer rundt omkring.

Der er lidt af dem på min model, dog ikke så mange, og det ses ikke ved almindeligt brug.

Det "problem" jeg nævner her er, specielt nede bunden, ca 1 cm hele vejen over, der er farverne noget lysere end resten. Det er specielt tydeligt ved fodbold, hvor græsset er lysegrønt i bunden.

Det der beskrives som bleeding rundt omkring måske?
Af Tom Nielsen
Er meget interesseret i specielt Samsung UE46D8005, men kan forstå gennem forummet her at der er meget forskel på de tv’er som bliver leveret at Samsung og er derfor i vildrede om det er fjernsynet for mig.
Specielt vil jeg gerne have helt styr på hvad der er skyld i at Clouding opstår.

1. Er det dårlig samlekvalitet
2. Er det panelet som er dårligt
3. Kan det rettes med Firmware opdatering

Eller er det bare at leve med, i fald man skulle få et tv med meget clouding?.
Af knaseren
nogen her på flatpanels som har ue**d8005 som har forsøgt at slå CE dimming fra og testet hvor meget clouding der er ?
Af Fredtoft
knaseren skrev:nogen her på flatpanels som har ue**d8005 som har forsøgt at slå CE dimming fra og testet hvor meget clouding der er ?
CE dimming er betegnelsen for den dynamiske kontrast (dimming) som fandtes på Samsungs LED modeller til og med sidste år.

Der er ikke dynamisk kontrast styret af LED-belysningen på D8005, og man kan følgelig heller ikke slå den fra. Til gengæld er sortniveauet på et niveau, hvor man ikke lægger så meget mærke til fraværet af dynamisk baggrundsbelysning som på sidste års modeller.

Hvis man mener at dynamisk kontrast er en god måde at maskere problemer med clouding, så er der altså ikke så meget at gøre med Samsungs D-modeller.
Af knaseren
grunden til at jeg spørg , er at jeg får mit ue55d8005 i næste uge og jeg er sikker på jeg får samme undertekst kontrakst problem som fiskerjonas har. har lige set samme problem på en anden samsung hos en kammerat idag. og det er da ikke et kønt syn at se underteksterne skifte vildt imellem grå og helt hvid i en film. det var endda en bluray film.

så læste at man kunne slå det fra eller ændre CE dimming til medium niveau i service menu. og på den måde skulle det forsvinde helt. men man vil så få clouding istedet. men det kan så løses ved at skrue ned for dynamisk kontrast.
Af Peter Schrøder
knaseren skrev:grunden til at jeg spørg , er at jeg får mit ue55d8005 i næste uge og jeg er sikker på jeg får samme undertekst kontrakst problem som fiskerjonas har.
UE55D8005 har ikke svingende lysstyrke. Selv bittesmå detaljer på en mørk baggrund får ikke skærmen til at skrue ned for lyset. Jeg har et UE46D6050 fra 2009 som har dynamisk kontrast og dermed svingende lysstyrke, hvilket er helt ekstremt irriterende. Hvis 8005 havde haft dynamisk kontrast, på samme måde, havde jeg sendt det retur.
Af Jetsonboy
Er der også et problem med dette på samsungs andre 2011 modeller udover 7000 og 8000 serien som har micro dimming? :s
Af knaseren
er der forskel på 46" og 55" ue**d8005 kontrast/dimming mæssigt?
Af Peter Schrøder
Jetsonboy skrev:Er der også et problem med dette på samsungs andre 2011 modeller udover 7000 og 8000 serien som har micro dimming? :s
Det er mit indtryk at Micro Dimming afløser den udskældte variable lysstyrke. Jeg ved ikke om alle Samsungs 2011 har Micro Dimming.
Man kunne frygte at de "mindre" modeller stadig har dynamisk kontrast. I så fald: styr uden om dem.
Når garantien udløber på min 6050 skal jeg ind i servicemenuen og disable den dynamiske kontrast.
Af Peter Schrøder
knaseren skrev:er der forskel på 46" og 55" ue**d8005 kontrast/dimming mæssigt?
Jeg mener at features følger modelnummeret og ikke størrelsen, så nej.
Af klokmose
Jeg har også indstillet min skærm efter indstillingerne brugt her på Flat Panels. Mit fjernsyn pendler mellem pænt billede med flot sort og alt for lyst, hvor der nærmest er lyse pletter på skærmen.

Skal jeg have fat i Samsung eller kan indstille mig ud af det?

Har prøvet og tag billeder af det og det bliver selvfølgelig aldrig helt godt, men syntes godt man kan fornemme problemet.

[img]http://db.tt/JV2iUn0d[/img]

[img]http://db.tt/9TWL17gH[/img]
Af Insignia
bruker denne siden som referanse til kalibrering av mine tvr:)
Af Toranaga
FiskerenJonas skrev:Har d.d. igen snakket med Samsung. De kan ikke hjælpe med dette problem (service menu) over telefonen, men oplyser, at eftersom jeg har et 46" eller derover, yder de premium service. Dvs. at en teknikker efter aftale kan komme forbi og indstille/fjerne autodimming i service menuen på ens tv. Håber dette hjælper
Hvordan gik det?!?