Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
Mysen skrev:Jow jow, men pointen var også bare at det ikke altid kunne lade sig gøre. Hjemme hos mig ville det se fuldstændig åndssvagt ud, hvis jeg rykkede hjørnesofaen 1,5 meter ud fra væggen for at kunne nøjes med et noget billigere tv. De fleste har jo en eller anden idé om, hvordan deres hjem skal indrettes, og så er det måske lidt svært at rykke tættere på tv'et.
Ja, det er selvfølgelig rigtig at stuens indretning tit ligger ret fast, og i så fald er det kun skærmstørrelsen som kan variere.
Af lennon
Steen Bay skrev:
Mysen skrev:Steens argumenter holder altså ikke altid, for hvem hulen sidder 1 meter fra fjernsynet ;)
Måske nok muligt at mine argumenter ikke altid holder vand ;) ..men min pointe her var selvfølgelig blot at det ikke giver mening at snakke om skærmstørrelser uden samtidig at nævne betragtningsafstanden. Hvis man ønsker sig et billede som er dobbelt så stort (4x areal), så kan man enten købe sig en dobbelt så stor skærm, eller alternativt, hvis det kniber med økonomien, halvere siddeafstanden. Resultatet er det samme i begge tilfælde, og den sidste løsning er unægtelig den billigste.
Holder heller ikke vand . OttoAV har engang beskrevet hvorfor man ikke "bare" kan rykke tættere på sit TV for at få relativ større skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det hænger uden tvivl sammen med, at fokusering på 1 m afstand og fokusering på 5 m afstand ikke giver samme virkning rent fysiologisk. Du kan muligvis opnå samme størrelse af lærredet/skærmen i dit synsfelt, og hvis lyset samtidigt blændes totalt af, så kunne man måske opnå en falsk bio-fornemmelse med en lille skærm, men fokusafstanden kan du ikke ændre på, så jeg tror ikke du kan tricke hjernen fuldstændigt.
Af Steen Bay
lennon skrev:Holder heller ikke vand . OttoAV har engang beskrevet hvorfor man ikke "bare" kan rykke tættere på sit TV for at få relativ større skærm.
Nok delvis rigtigt, men det fungerer jo tilsyneladende godt nok med vores computer monitors. Hvor tæt sidder du på din monitor? Hvor stor en skærm ville det svare til på 4 meters afstand?
Af lennon
Steen Bay skrev:
lennon skrev:Holder heller ikke vand . OttoAV har engang beskrevet hvorfor man ikke "bare" kan rykke tættere på sit TV for at få relativ større skærm.
Nok delvis rigtigt, men det fungerer jo tilsyneladende godt nok med vores computer monitors. Hvor tæt sidder du på din monitor? Hvor stor en skærm ville det svare til på 4 meters afstand?
Har faktisk funderet lidt over hvor stor skærmen ender ud i på en bord PC . For 10år siden var det ca 15 " , og nu er det vel 22"-24" som de fleste køber . Men der må da alt andet lige være en grænse . . ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Steen Bay skrev:Nok delvis rigtigt, men det fungerer jo tilsyneladende godt nok med vores computer monitors. Hvor tæt sidder du på din monitor? Hvor stor en skærm ville det svare til på 4 meters afstand?
De to ting er jo ikke det samme. Du taler om hvor stor en skærm man har behov for, mens Lennon snakker om hvorvidt du får det samme ud af at se en film på hhv. et stort lærrede ved eks. 5 m vs. at sætte sig 40 cm fra en 32" skærm. Du opfatter ganske enkelt ikke en 24" skærm på 40 cm afstand på samme måde, som du opfatter et 110" lærrede på 3 m afstand.
Af Steen Bay
yakken skrev:
Steen Bay skrev:Nok delvis rigtigt, men det fungerer jo tilsyneladende godt nok med vores computer monitors. Hvor tæt sidder du på din monitor? Hvor stor en skærm ville det svare til på 4 meters afstand?
De to ting er jo ikke det samme. Du taler om hvor stor en skærm man har behov for, mens Lennon snakker om hvorvidt du får det samme ud af at se en film på hhv. et stort lærrede ved eks. 5 m vs. at sætte sig 40 cm fra en 32" skærm. Du opfatter ganske enkelt ikke en 24" skærm på 40 cm afstand på samme måde, som du opfatter et 110" lærrede på 3 m afstand.
Selv foretrækker jeg at sidde ret langt fra min (2209WA) monitor, vel omkring 1 meter i gennemsnit, da det føles mere 'afslappende' for øjnene på den måde. Det giver mig den samme 'effektive' skærmstørrelse som et 88" TV på 4 meters afstand. Ved ikke hvor langt man skal sidde fra TV'et for at det føles naturligt/behageligt. Er det bedre med et 80" TV på 4 meters afstand end med et 40" på 2 meters afstand?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer an på hvad du vil opnå. Biografoplevelsen er nok ikke til stede ved brug af 40" TV'et. Afstanden skalerer desuden ikke lineært med med tommemålet, men jeg går ud fra at vi blot snakker rent hypotetisk.
Af Steen Bay
yakken skrev:Det kommer an på hvad du vil opnå. Biografoplevelsen er nok ikke til stede ved brug af 40" TV'et. Afstanden skalerer desuden ikke lineært med med tommemålet, men jeg går ud fra at vi blot snakker rent hypotetisk.
Joe, der er vel en simpel (omvendt) lineær sammenhæng mellem betragtningsafstanden og skærmens 'effektive' (lineære) størrelse. En 40" skærm på 2 meters afstand vil fylde lige så meget i synsfeltet som en 60" skærm på 3 meters afstand eller en 80" skærm på 4 meters afstand, og hvis siddeafstanden halveres, så vil skærmens 'effektive' tommemål fordobles.

PS - Selvfølgelig forudsat at vi snakker skærme i samme format, som f.eks. 16:9
Af tbsjensen
Det endte med et Samsung UE40C6005XXE , super kvalitet og et fremragende billede. Designet bestemte jeg ikke.
Fik fortalt at alt over 100 Hz kan det menneskelige øje ikke opfange og 3 D er slet ikke slået igennem herhjemme endnu. Så trak han 1900 af prisen....hmmm så det endte historien med.
Nu leder jeg efter noget trådløst lyd..... der vinder sonos nok.

Tak for de gode inputs