Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Funkmeizter
Nu var jeg lige et smut i den lokale Elgiganten, og lurede lige der på nogle plasma'er og lcd'er side om side i samme prisklasse.
Synes umiddelbart at kunne konstatere, at refleksioner i plasma er mærkbart mere forstyrrende i billedoplevelsen end i lcd, hvor refleksionerne er mere diffuse ift. i plasma hvor refleksionerne står skarpere.
Altså at man ser refleksionerne tydeligere i en plasmaskærm.

Nu havde de desværre ikke X20'eren stående fremme, men min oplevelse var, at man lagde mere mærke til refleksionerne i alle de plasmaskærme der stod fremme, end i lcd-skærmene.

Er det bare min opfattelse, eller er det generelt...? :)
Af Kratz
Efter min mening er reflektioner mere betinget af skærmens opbygning end hvilken panel teknologi der benyttes.

Traditionelt set havde plasma skærme en glasfront, som giver mange reflektioner, hvorimod LCD skærmene ikke havde det.

Dette har dog ændret sig en del over de sidste par år. Blandt andet har Panasonic på G20 fjernet den forreste glasplade. Kombineret med en højere lysstyrke giver det mærkbart mindre reflektions forstyrrelser.

Modsat ser man flere og flere LCD TV som netop har en glasplade i front, så man skal passe på med kun at gøre dette til en debat om plasma vs LCD.

Det er dog derudover vigtigt at huske, at LCD skærme på grund af deres højere lysstyrke er mindre følsomme over for reflektioner, selvom ingen TV bryder sig om skarpe lyskilder.
Af Funkmeizter
@Kratz:

Nu var det heller ikke for at tage hul på en decideret diskussion om plasma vs. lcd. Jeg refererede blot min umiddelbare observation fra et butiksbesøg, og ville høre om der var nogen som havde en ide om, at det var noget som var generelt gældende :)

Nu var sammenligningsgrundlaget ikke specielt stort, de havde kun et par enkelte plasmaskærme, og de var vist begge fra LG, og her var refleksioner tydeligere ift. de lcd'ere som stod umiddelbart ved siden af.
Af THM
Molsen87 skrev:
THM skrev:
Funkmeizter skrev:Tak for hurtigt svar! :)

De nævnte modeller har jeg faktisk selv luret lidt på, og 42X20 lød faktisk ret tiltalende på trods af lav opløsning og at det er plasma (som jeg mente meget mere strøm end LCD, men det er de vist kommet efter).

Men har du en ide om hvordan det håndterer lysindfald ift. EX500 og 5605H?

Nu ved jeg heller ikke om lysindfaldet er decideret voldsomt ift. andre dagligstuer. Det er ikke sådan, at det kommer til at stå i direkte sollys - gør det en forskel?
vil ikke anbefale dig 5605H, mener det er den min svigerfar har, det er noget skidt :D

Hvordan er det noget skidt, du må sige hvad der er galt, siden det er nu skidt?
beklager det var en fejl, forvekslede modelnavnet med et andet.
Af THM
Funkmeizter skrev:@Kratz:

Nu var det heller ikke for at tage hul på en decideret diskussion om plasma vs. lcd. Jeg refererede blot min umiddelbare observation fra et butiksbesøg, og ville høre om der var nogen som havde en ide om, at det var noget som var generelt gældende :)

Nu var sammenligningsgrundlaget ikke specielt stort, de havde kun et par enkelte plasmaskærme, og de var vist begge fra LG, og her var refleksioner tydeligere ift. de lcd'ere som stod umiddelbart ved siden af.
du skal også huske på at der som regel er rigtig meget lys i en butik, så meget har de fleste sjældent hjemme :)
X20 har knap så mange reflektioner som LG's pk serie ifølge anmeldelsen af X20 her på siden. bare til info...
Af Steen Bay
Funkmeizter skrev: Nu var det heller ikke for at tage hul på en decideret diskussion om plasma vs. lcd. Jeg refererede blot min umiddelbare observation fra et butiksbesøg, og ville høre om der var nogen som havde en ide om, at det var noget som var generelt gældende :)

Det du oplevede som "forstyrrende i billedoplevelsen" var nok lige så meget det kontrasttab som plasma har i lyse rum. Du kan læse om det i linket jeg bragte i et andet indlæg ovenfor.