Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JesperSorensen
selliah skrev:Nu siger du at du ikke vil have plasma, men :)
Jeg ville bare nævne Samsung C7705 plasma, har selv skærmen og vil sige at jeg intet har at klage over på den. Jeg bruger den selv til tv dagligt og bruger den også til ps3 og computer, og jeg har ikke oplevet at den skulle være lyssvag på nogen måde. Det eneste hvor der er lidt med lyset som kan nævnes er ved 3D da brillerne gøre at billedet bliver en smule mørkere. Men som det er sagt det kan ordnes nemt. Men når jeg ser tv avisen og sådan har jeg ikke haft brug for at rulle gardiner for og jeg har et vindue som lyser ind fra siden af tv'et :) Samtidig vil jeg da lige nævne at du ved denne model for en 50" skærm for kun 13.000 kr ;) Så kan du jo bruge resten på en blu-ray, film eller en gave til damen :p
Hmm, jeg daffer ned i HIFIKlubben og giver det en chance :)
Af lennon
Velvidende at de bedste plasma performer det bedste billede til film og TV var jeg selv hooked på at skifte til LCD/LED . Grunden var at jeg gør meget i digital foto , og her synes jeg at LCD teknologien har nogle styrker . Men efter at have gennempløjet diverse (overvejende lidt lunkne) test af bla Samsungs 2010 line-up har jeg foreløbigt droppet tanken om LCD .

Men hvis du holder fast i LCD/LED , - og lysstyrken er afgørende, så er det C8705 .
Af tarok
JesperSorensen skrev:Jo, men det ændrer ikke på at lysstyrken er for lav til daglig brug, jeg har haft 2 high end Plasma fra Panasonic, gode TV, men bare ikke med samme lys som LED.
Tilgengæld får du for meget lys om aftenen - sågar uhomogen belysning - med lys der slipper ud i kanterne - hvis vi snakker om Samsungs Edge lit LED.
Det hele er altså et spørgsmål om kompromisser.
Et Panasonic V20 plasma tv er dog rimelig elegant efter min mening og slår disse Samsung med flere længder i billedkvalitet.

Men vælges det ultratynde design fremfor billedkvalitet (og der er stor forskel), ja så er der de foreslåede Samsung modeller, som kan være aktuelle.
Af JesperSorensen
Nu dæmper TV´et jo lyset alt efter omgivelser, så der er jeg ikke enig.

Jeg vælger ikke TV pga. hvor slankt det er, men mere efter hvor dagligdagsanvendeligt det er.

Jeg går op i kvalitet og gode komponenter, jeg ved en del om HIFI verdenen, men alligevel har jeg ikke købt Nautilus enheder og forstærker til 500.000kr, jeg vælger mine produkter ud fra at det skal være gode produkter med gode engenskaber, uden at det bliver fanatisme, da det jo bare skal bruges til dagligt også.. (og ungerne, eller katten flår alligevel tingene i stykker på et tidspunkt..)

Derfor er de ting som ghosting og lign. parametre som flatpanels entusiasterne kan se, ikke så essentielle for mig, bare det giver er godt billede med naturlige farver og godt med lys, uden at være mat.

Iøvrigt er jeg ligeglad om det er HD eller FullHD, jeg kan ikke se forskel når det er en film alligevel.. (marginalt i hvert fald...)
Af tarok
JesperSorensen skrev:Nu dæmper TV´et jo lyset alt efter omgivelser, så der er jeg ikke enig.

Jeg vælger ikke TV pga. hvor slankt det er, men mere efter hvor dagligdagsanvendeligt det er.

Jeg går op i kvalitet og gode komponenter, jeg ved en del om HIFI verdenen, men alligevel har jeg ikke købt Nautilus enheder og forstærker til 500.000kr, jeg vælger mine produkter ud fra at det skal være gode produkter med gode engenskaber, uden at det bliver fanatisme, da det jo bare skal bruges til dagligt også.. (og ungerne, eller katten flår alligevel tingene i stykker på et tidspunkt..)

Derfor er de ting som ghosting og lign. parametre som flatpanels entusiasterne kan se, ikke så essentielle for mig, bare det giver er godt billede med naturlige farver og godt med lys, uden at være mat.

Iøvrigt er jeg ligeglad om det er HD eller FullHD, jeg kan ikke se forskel når det er en film alligevel.. (marginalt i hvert fald...)
Efter min smag er Samsungs tv generelt for oversaturerede og for kontrastrige, så det naturlige billede forsvinder. Men vi er forskellige i præferencer - det er også helt OK - og efterhånden virker du jo også helt afklaret med valg af skærm, så debatten her har vel hjulpet dig på vej.
Så held og lykke med købet af 46C8705.
Af bleze
På nuværende tidspunkt synes jeg at LED er en tilbage gang fra LCD med lysstofrør. Edge LED har sine problemer og local dimming mangler zoner som ind i helvede - Så hellere en ensartet grå-sort end halo'er.

Samsung laver plasma'er der er under 3 cm i tykkelsen. Jeg har også ekstremt meget lys der kommer ind fra siden i stuen men kunne aldrig i livet drømme om at købe andet end plasma. Trods alt ser jeg de vigtige ting om aftenen når der er faldet en dæmper på lyset og der kan LED tv ene godt holde sig ude af min stue.

Jeg ville vælge Samsung PS50C7705...
Af Supergris
Nu skal der jo lige huskes på, at det tager 5 sek. ekstra at starte op, hvilket jo åbenbart også er en parameter, der taler imod plasmateknologien, selvom jeg ikke har tænkt på det før. Måske fordi det ikke betyder en fis i min verden!!!! :)
Af selliah
Supergris, jeg forstår ikke helt hvad du er sådan oppe og køre over? :) Han har nævnt på forrige side at han ville tage ned i hifi klubben og se på en plasma :)
Af JesperSorensen
Jeg er ikke religøs omkring LED/Plasma, men i sidste ende er det mig der skal se på det ;)

Derfor vil jeg nu gå ned i HIFI klubben og se de 2 7705 skærme ved siden af hinanden (hhv. PS50 og UE46)

PS.
Jeg er iøvrigt taknemmelig for al jeres input :)
Af JA
Når det er til bedste allround og lysstærk om dagen, er LCD efter min mening det rette valg.

Har haft en 50" pana plasma siden 2006, først da vi sidste år fik en top LCD ind, så vi det kompromis vi har levet med i årene - en kæmpe lettelse om dagen og om sommeren at kunne se problemfrit TV.

Man skal lige være opmærksom på at LCD i 2010 ikke er hvad det var i 2006 ;);) ( måske nogen kunne trænge til en tur i den lokale TV-bix )

Se evt mit indlæg om den nye UV2A LCD teknologi under panelteknologi - ikke længere behov for local dimming for at få 0.03 på sort, samt hurtigere panelhastighed.

Sony, Philips og Sharp bruger UV2A teknologi i 2010, men kun Philips har mig bekendt med mat front.

Læs testen på denne side af entry-mid level Philips 52PFL5405, bl.a 0.03 på sort - det var umuligt for blot få måneder siden uden local dimming - 8000 modellen må forventes at være betydelig bedre - derfor ville jeg anbefale at se på PFL8605. Har ikke fulgt med i hvilke andre LCD modeller der i år er matte.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JA skrev:Man skal lige være opmærksom på at LCD i 2010 ikke er hvad det var i 2006 ;);) ( måske nogen kunne trænge til en tur i den lokale TV-bix )
Plasma er heller ikke det samme som da du købte i 2006.

Uanset hvad, så er lys på en skærm ikke smart. Kontrasten falder næsten lige meget på et LCD-TV og et plasma-TV i fuldt dagslys. Ved moderat belysning er kontrasten faldet mindre på et LCD end på et plasma, men optimalt for begge teknologier er stadig dæmpet belysning.
Af Supergris
selliah skrev:Supergris, jeg forstår ikke helt hvad du er sådan oppe og køre over? :) Han har nævnt på forrige side at han ville tage ned i hifi klubben og se på en plasma :)
Er da kun lidt oppe at køre. Synes bare det er utroligt, folk kan fravælge et tv bl. a. på baggrund af , at det tager 5 sek. længere at starte op. Og så er det ikke engang sikkert, det er teknologi-bestemt. Måske er der forskel mærker og modeller imellem?
Ellers respekterer jeg folks valg, kan bare ikke forstå det, når man for mindre penge kan få et bedre billede.
Kan ikke forstå folk gider at sidde og kigge ind i et neonrør, når man bare kan rulle gardinerne for... :)
Af JesperSorensen
"når man for mindre penge kan få et bedre billede."

Ud over at det er en individuel oplevelse, så handler verden ikke kun om det bedste billede, den hurtigste bil og det flotteste hus.. nogle gange handler det også om det praktiske og det jeg kender til Plasma vs. LED er at LED er mere lysstærk og Plasma bruger næsten dobbelt så meget strøm..

MEN.. jeg tager ned i HIFI klubben og giver begge modeller et kig.
Af selliah
Jep Jesper, tag et kig i hifiklubben :) Nu ved jeg ikke om du har kontaktet dem men det er ikke sikkert de har plasma modellen hjemme til udstilling. Men du har ret i at den bruger noget mere strøm. Men tro mig du bliver glad for det alligevel. Ellers hvis det skal være en LCD skærm så ville jeg personligt holde mig væk fra samsung :D Billedet er meget kunstigt og det med den regulere lyset automatisk er ret træls i længden, og det kan ikke slås fra :) Så hvis du vælger LCD så tag en Sony eller en Philips skærm dog er begge rimligt pepperet i pris på top modellerne, men deres mid-end modeller som nogen gange har samme teknologi minus nogle få små ting som indbygget wifi osv. men for det meste er forskellen på de store mid-end og high-end blot design og nogle små ting :) Bla. ville jeg anbefalde dig at tage et kig på EX700 fra Sony og 8000-serien fra Philips, Phillips modellen er ved at blive testet her på flatpanels, så det kan du jo se frem til, dog er det jo jeres øjne der skal se på det i sidste ende så tag ind i en butik og gå ind på tv-signal frem for det demo program de køre :)