Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af [email protected]
#102754
koenigs skrev:Fps (frames per second) og Hz har intet med hinanden at gøre. Hz er den "refresh rate" skærmen maksimalt har, altså hvor ofte den opdaterer indholdet på skærmen, og fps er den hastighed grafikkortet kan rendere nye billeder i. Om du har 52 fps eller 490 fps i Left 4 Dead vil du stadig få glæde af 120hz.
At de intet har med hinanden at gøre kan du delvist have ret i, men det kommer fuldstændig an på hvad du mener eller vil med det udsagn.

Refresh rate betegner det antal gange en skærm kan vise et billede pr. sekund. Jo højere refresh rate jo flere billeder kan der blive vist. En 120hz skærm kan vise flere billeder i sekundet end en 60hz skærm. Dette kan give en oplevlse af mere flydende bevægelser på skærmen. Men det kræver, at grafikkortet kan udnytte dette ved at have en frame klar til visning når skærmen kan vise den. Hvis dit grafikkort kun kan producere 20fps så er forskellen på hvordan det bliver vist på en 120hz skærm og en 60hz skærm minimal. Hver enkelt opdatering vil nok være pænere/bedre (hurtigere og med færre artefakter), men du vil ikke udnytte potentialet i 120hz skærmen. Derfor vil man sørge for at have et grafikkort der kan producere så mange fps, at det kan matche det maximale antal billedvisninger pr. sekund, dvs. refresh raten. Det vil give et mere flydende billede. Det kræver dog at grafikkortet kan have en frame klar for hver opdatering skærmen kan vise. Derfor er 120hz mere krævende end 60hz, såfremt man ønsker at udnytte refresh raten på 120hz fuldt ud.

At grafikkortet har et billede klar når skærmen kan vise det kan imødekommes med buffering-teknologi, som synkroniserer grafikkortets produktion af billeder (fps) og skærmens evne til at vise disse billeder (refresh rate). Se f.eks. følgende artikel:

Triple Buffering: Why We Love It
http://www.anandtech.com/show/2794

Kvaliteten af hver enkelt opdatering kan undersøges med højhastighedskamera (slow motion). Derfor er følgende youtube video interessant. Som du selv er inde på andetsteds er billedkvaliteten ikke for god. Video illustrerer dog, at hver enkelt opdatering knapt er vist før end den næste begynder at blive vist. Dette er nok en illustration af, at 120hz er tæt på den maximale refresh rate for den pågældende panelteknologi (som bliver anvendt i det to 120hz skærme som videon illustrerer).

3D Vision Ready monitors at 600 fps slow motion
http://www.youtube.com/watch?v=FAQh6bREFqM
Af Omfufu
#103168
For at udnytte en evt 3D effekt i computer spil etc, skal skærmen kunne klare 120hz, samt grafikkortet skal understøtte 120hz hvis man ønsker sig 3D. Dog er det ikke nødvændigt med et så kraftigt grafik kort, hvis man ikke har planer om 3D

så 120hz = 120 fps er et must.

Og ja, øjet ser ikke mere end max 24-25 fps men det er underordnet.

En nutidig gamer skærm skal kunne trække 120hz efter min mening, så man i hvert fald er forberedt på 3d hvis det er den vej man vil gå.
Af cami
#103662
Jeg kan sagtens anbefale Samsungs 2233RZ, har haft den i 1-2 år, og den kører altså fremragende - også til fps-spil :)

Jeg har ikke prøvet 3D endnu, men det var heller ikke det min fokus gik på, på daværende tidspunkt, men det kan da godt være man skulle investere i et kit, da det lyder meget spændende.
Af Crelle
#104902
Alt det her 120 hz snak, hvad så hvis man køre med HDMI, hvor fanden står man så i det her spil ?

Har slet ikke sat mig ind i tingene endnu.