01 jun 2010, 06:43
#102754
Refresh rate betegner det antal gange en skærm kan vise et billede pr. sekund. Jo højere refresh rate jo flere billeder kan der blive vist. En 120hz skærm kan vise flere billeder i sekundet end en 60hz skærm. Dette kan give en oplevlse af mere flydende bevægelser på skærmen. Men det kræver, at grafikkortet kan udnytte dette ved at have en frame klar til visning når skærmen kan vise den. Hvis dit grafikkort kun kan producere 20fps så er forskellen på hvordan det bliver vist på en 120hz skærm og en 60hz skærm minimal. Hver enkelt opdatering vil nok være pænere/bedre (hurtigere og med færre artefakter), men du vil ikke udnytte potentialet i 120hz skærmen. Derfor vil man sørge for at have et grafikkort der kan producere så mange fps, at det kan matche det maximale antal billedvisninger pr. sekund, dvs. refresh raten. Det vil give et mere flydende billede. Det kræver dog at grafikkortet kan have en frame klar for hver opdatering skærmen kan vise. Derfor er 120hz mere krævende end 60hz, såfremt man ønsker at udnytte refresh raten på 120hz fuldt ud.
At grafikkortet har et billede klar når skærmen kan vise det kan imødekommes med buffering-teknologi, som synkroniserer grafikkortets produktion af billeder (fps) og skærmens evne til at vise disse billeder (refresh rate). Se f.eks. følgende artikel:
Triple Buffering: Why We Love It
http://www.anandtech.com/show/2794
Kvaliteten af hver enkelt opdatering kan undersøges med højhastighedskamera (slow motion). Derfor er følgende youtube video interessant. Som du selv er inde på andetsteds er billedkvaliteten ikke for god. Video illustrerer dog, at hver enkelt opdatering knapt er vist før end den næste begynder at blive vist. Dette er nok en illustration af, at 120hz er tæt på den maximale refresh rate for den pågældende panelteknologi (som bliver anvendt i det to 120hz skærme som videon illustrerer).
3D Vision Ready monitors at 600 fps slow motion
http://www.youtube.com/watch?v=FAQh6bREFqM
koenigs skrev:Fps (frames per second) og Hz har intet med hinanden at gøre. Hz er den "refresh rate" skærmen maksimalt har, altså hvor ofte den opdaterer indholdet på skærmen, og fps er den hastighed grafikkortet kan rendere nye billeder i. Om du har 52 fps eller 490 fps i Left 4 Dead vil du stadig få glæde af 120hz.At de intet har med hinanden at gøre kan du delvist have ret i, men det kommer fuldstændig an på hvad du mener eller vil med det udsagn.
Refresh rate betegner det antal gange en skærm kan vise et billede pr. sekund. Jo højere refresh rate jo flere billeder kan der blive vist. En 120hz skærm kan vise flere billeder i sekundet end en 60hz skærm. Dette kan give en oplevlse af mere flydende bevægelser på skærmen. Men det kræver, at grafikkortet kan udnytte dette ved at have en frame klar til visning når skærmen kan vise den. Hvis dit grafikkort kun kan producere 20fps så er forskellen på hvordan det bliver vist på en 120hz skærm og en 60hz skærm minimal. Hver enkelt opdatering vil nok være pænere/bedre (hurtigere og med færre artefakter), men du vil ikke udnytte potentialet i 120hz skærmen. Derfor vil man sørge for at have et grafikkort der kan producere så mange fps, at det kan matche det maximale antal billedvisninger pr. sekund, dvs. refresh raten. Det vil give et mere flydende billede. Det kræver dog at grafikkortet kan have en frame klar for hver opdatering skærmen kan vise. Derfor er 120hz mere krævende end 60hz, såfremt man ønsker at udnytte refresh raten på 120hz fuldt ud.
At grafikkortet har et billede klar når skærmen kan vise det kan imødekommes med buffering-teknologi, som synkroniserer grafikkortets produktion af billeder (fps) og skærmens evne til at vise disse billeder (refresh rate). Se f.eks. følgende artikel:
Triple Buffering: Why We Love It
http://www.anandtech.com/show/2794
Kvaliteten af hver enkelt opdatering kan undersøges med højhastighedskamera (slow motion). Derfor er følgende youtube video interessant. Som du selv er inde på andetsteds er billedkvaliteten ikke for god. Video illustrerer dog, at hver enkelt opdatering knapt er vist før end den næste begynder at blive vist. Dette er nok en illustration af, at 120hz er tæt på den maximale refresh rate for den pågældende panelteknologi (som bliver anvendt i det to 120hz skærme som videon illustrerer).
3D Vision Ready monitors at 600 fps slow motion
http://www.youtube.com/watch?v=FAQh6bREFqM
