Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilket er bedst til hans behov?

11
46%
3
13%
8
33%
2
8%
Af Rodding
okay tak og du synes LG'en er bedre ind sony'en sådan overall?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er for og imod på begge skærme, så det er lidt svært. Det kommer an på hvad man vægter højest. LG'en har et noget dårligere sortniveau, som nok kunne være en dealbreaker for nogle. Sonyen har nogle problemer med clouding/backlight bleeding, som vil være et problem for andre. Husk at Sony netop har lanceret nye modeller, som overtager for W5500.
Af Rodding
yakken skrev:Der er for og imod på begge skærme, så det er lidt svært. Det kommer an på hvad man vægter højest. LG'en har et noget dårligere sortniveau, som nok kunne være en dealbreaker for nogle. Sonyen har nogle problemer med clouding/backlight bleeding, som vil være et problem for andre. Husk at Sony netop har lanceret nye modeller, som overtager for W5500.
Okay. Hvad er det for nogle? Jeg gætter på de også er meget dyre?
Af Rodding
ja okay, men så skal den falde meget hvis den skal holde budgettet ;D
Af Rodding
Satser på at endten LG'en eller Sonyøen kommer på tilbud snart også bliver det en af de to.
Af Rodding
Det der backlight bleding eller hvad det nu hedder. Hvad er det helt præcist og er det noget man kan se når man spiller eller ser film eller tv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Da det er besvaret i mange andre tråde, så kopierer jeg blot et af mine tidligere svar ind her:

Kilden til inhomogen belysning (tyåisk kaldet clouding), så er det noget der relaterer til selve LCD-teknologien og ikke noget Sony gør selv (de får desuden deres LCD-paneler fra Samsung). Det opstår når den lyskilde, der sidder bagved de flydende krystaller ikke sidder i samme afstand overalt.

Når man ser lysudslip langs kanterne (som kaldes backlight bleeding), så skyldes det typisk at noget lys slipper rundt om de flydende krystaller og derved oplyser dele af skærmen uden mulighed for dæmpning. Denne type fejl vil typisk give anledning til gene når man ser film i 2.35:1 formatet.

Selvom de to ting begge relaterer til belysningen, så er kilden altså lidt forskellig.
Af Rodding
Okay det lyder irriterende, men hvor stort et problem er det på den sony?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det varierer fra model til model, så det kan man ikke sige noget generelt om. Det eksemplar vi anmeldte var næsten pletfrit.
Af Rodding
okay tak for hjælpen
Af Rodding
Kan se at Sony 46-EX500 kan fåes til ingen penge hos f.eks. dustinhome: http://www.dustin.dk/pd_5010379653.aspx
Over meget kraftigt om det skal blive det så. Det ser utroligt lækkert ud og billigt. Hvad siger du til det?
Lider det af backlight bleding og hvor godt er det i forhold til W5500?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har ikke haft EX500 til test endnu, så hvilke dyder eller fejl det har, må du søge efter andre steder. Jeg ved det ikke.
Af Rodding
okay, men regner i med at få den hjem snart altså inden for de næste 2 måneder?