Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af rhino (DK)
yakken skrev:Ja, det er da vist kun et faktum for dig :)
Hvis du får fat i et digitalt signal, hvor TV-udbyderen ikke har voldkomprimeret programmet til ukendelighed, så kan du godt pakke dit Beovision sammen - men det kræver som minimum et digitalt signal. Det du skal huske er, at fladskærme behandler alt digitalt, hvor dit CRT jo er analogt, så analoge signaler kan aldrig blive livretten for en fladskæm.

At tro, at en fladskærm til 7000 kr. vil levere toppen af poppen er nok også en anelse naivt. Der er en grund til, at topmodellerne er højt prissat. Hvor meget gav du eksempelvis for dit aldrende Beovision dengang for længe siden? Og det var endda dengang B&O lavede TV, der kunne konkurrere på prisen også.
nu kostede Bv3-32" også tæt på 28000 kr så man kan jo ikke rigtigt kalde et for et tv der kunne konkurre på prisen.... det jo dyrere end en Bv8-32 koster idag og endda næsten det samme som jeg gav for mit Bv8-40....

men kan sagtens følge ham.... man skal sku have gode signaler og fornuftige programmer før de nye fladskærme viser et fornuftigt billede.... men under f.eks X-factor er billedet satme flot på trods af det ikke er i HD....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror du misforstår min pointe. Han har jo netop ikke købt et billigt møg-TV fra Bilka, men B&Os forrige flagskib indenfor CRT. Det forsøger han så at sammenligne med et fladt TV til 7000 kr. - på et analogt signal.

Jeg skrev deuden ikke at BV3 kunne konkurrere på prisen, men at B&O dengang lavede TV, der også kunne konkurrere på prisen. MX-serien var netop konkurrencedygtig på både pris og i særdeleshed billedkvalitet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lyden i deres TV har altid været i særklasse. Det er en parameter man helst ikke skal forsøge at sammenligne med noget andet fladt TV på markedet. Selv den originale separate højttaler jeg benytter på mit LX5090, som egentlig har et ganske stort kabinet og kan spille fornuftigt, bliver tørret godt og grundigt af mit gamle MX-TV.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
ja det rigtigt.... det er faktisk rigtig gode samlede pakker i deres TV bortset fra at de idag koster fra +30.000kr.... var også inde og se lidt på loewe inden mit køb af Bv8... og deres tv sys jeg ikke kan måle sig med B&O på hverken billed eller lyd.... selvom man siger de er det tyske svar på B&O

kommer i egentlig til at teste nogen loewe tv bare for at få en test så vi kan se hvordan B&O og loewe står i forhold til hinanden....?
Af Snurrerundtlyd
Letten skrev:Det her med kalibrering, det kunne dit CRT sikkert også have godt af, det var bare ikke noget man gik op i for 10 år siden.
Samtlige B&O TV bliver computerkalibreret fra fabrikken af, inden de ryger i papkasser, det gjorde de også for 15 år siden. Har selv arbejdet på B&O i 90'erne så jeg ved det.
Det er muligt at mange andre TV-fabrikanter ikke fabrikskalibrerer deres TV, men B&O måler og computerkalibrer billedet på samtlige TV individuelt i en aflukket "boks" for enden af deres samlebånd.
At lysintensiteten på billederør så falder så meget efter 10 års brug at man ikke længere kan regne med kalibreringen er så en anden sag.

Men under alle omstændigheder er det altid nødvendigt at justere geometrien på billedrørs-TV individuelt på fabrikkent, uanset om man kalibrer farver, lys, kontrast osv. Ellers vil der være store geometrifejl. Med billedrørs TV-vil der altid være en vis grad af geometrifejl uanset hvor meget man justerer, fordi man afbøjer signalet fra en enkelt stålekanon (eller rettere 3 strålekanoner ved farve-TV) og forsøger at vise billedet på en næsten flad skærm. Jo tættere man kommer på hjørnerne des større geometrifejl og des mere korrektion er nødvendig.
Med fladskærms-TV kommer man helt ud over problematikken med geometrifejl, på grund af den måde de er opbygget, hvor hver enkelt pixel bliver dannet på stedet og ikke bliver afsendt fra en central strålekanon bag skærmen har samtlige fladskræms-TV perfekt geometri uanset om det er LCD, plasma eller OLED.
At justere og optimere geometrien ordentlig i var ellers en af de store udfordringer i billedrørs-TV for at få et billede med minimal forvrængning, specielt med moderne billedrør, der efterhånden blev fladere og fladere og strålen skulle derfor afbøjes i en skarprere og skarpere vinkler på strålen rammer fosforlaget i hjørnerne.
Linierne på prøvebilledet er altid snorlige vandret og lodret på et fladskærms-TV, det er de ikke på et billedrørs-TV hvor den både kan hælde vandret og lodret og jo længere man bevæger sig ud mod knaten des mere vil linierne være forvrænget og bugte og vride sig.