Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rodding
Weissbier skrev:Jamen, de findes ikke rigtig. Som Sonymand vil jeg da gerne anbefale 40W5500, men for en højere pris får du en lidt mindre skærm og en højere opløsning, som du ikke rigtig kan bruge til noget, så jeg har ikke rigtig nogen stærke argumenter. Selve W5500-modellen er fin. Du skulle bare have råd til en, der var større. ;) Nej, spar pengene og gå på kræmmermarked. Find en billig forstærker (prøv den af først), og køb derefter nogen højttalere i Den Blå Avis. Så er du kørende! :p
Skal lige høre hvor meget backlight bleding 46W5500 lider af? Er det meget eller hvad?
Af steadi
Weissbier -> Tak for info'en:) Jeg hælder ihvertfald mest til nu, efter at have læst noget mere, til at erhverve TX-P42x10y til lige omkring 4500,- fra Wupti.

Vil dog lige se i næste uge om jeg kan finde en butik som har det opsat. Har oplevet at plasmaskærme har "blinket" når jeg har kigget på dem, især synes jeg det er slemt i det perifere syn.

Ligesom de fleste andre der køber nyt tv vil jeg også gerne have 1080p opløsning, men hvis det skal koste 2000,- ekstra og i sidste ende, pga. afstanden, ikke have den store betydning, så er det jo ligegyldigt.

Mht. gaming, Panasonic TX-P42x10y og 1024*720, så bør der vel ingen problemer være der - Hverken input-lag, retention eller burn-in?

Hvordan forresten med blæsere? Jeg har ikke kunnet se på nettet om der er blæsere i den her model, hvilket jeg synes flere har brokket sig over ved andre Panasonic modeller.

Rodding -> Efter hvad jeg har læst på nettet, så virker det som om, at Sonys modeller i W5500'erne har lidt større risiko for bleeding end tidligere.
Læste om en her på siden, mener jeg det var, som var på sit tredje eksemplar.

Men jeg ville mene, at det vil være at regne for en fejl ved skærmen og du dermed kan få firmaet til at reparere skærmen, hvis det viser sig, at du har været så uheldig.
Brugeravatar
Af Weissbier
Hej Steadi

Velbekomme. Når dit budget ikke er større, vil jeg ikke opstille 1080p som helt afgørende. Det ville det have været, hvis du havde haft råd til en større skærm, men det er jo hypotetisk.

Nu stiller du en masse plasmaspørgsmål, og dem er jeg ikke så stiv i, men du kan givetvis finde nogle af svarene i anmeldelsen her:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1243242293

og i debatten her:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=10971
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vigtigheden af Fuld HD er temmelig overdrevet. Jeg sidder her 2½ m fra mit 50" Pioneer TV og jeg kan ikke se forskel på om det er et 508-model eller et 5090-model jeg ser på - her er forskellen opløsningen. Det har ingen relevans i så store afstande.

I artiklen om siddeafstand er der et par links til billeder du kan downloade på en USB-stik og tage med i butikken. Det er blot et finmasket skak-mønster, som vil flyde ud som en ensfarvet grå hvis du er for langt væk fra skærmen. Prøv at tage det med i en butik og se effekten selv.

Inputlag findes ikke på X10Y. Retention kan forekomme i mild grad, men går væk igen. Burn-in skal du mishandle skærmen for at forårsage.

Der er ingen blæser i X10.
Af steadi
Yakken -> Tak for henvisningen til det skakmønster, må prøve at snige det med når jeg skal ud og glo på skærme igen.

Og tak for info omkring gaming og blæser på X10'eren.

Weissbier -> Jeg har også råd til en større skærm, men her er det en blanding af, at jeg forestiller mig at jeg har et liv udenfor skærmen (jeg tvivler) og så, at mit værelse sætter begrænsning på hvor stor skærmen kan blive.

Jeg bor i et kollegieværelse, som efter diverse opmålinger godt lige kan klare et 42", mens et 46"+ umiddelbart virker not for stort til mit værelse.

Men selvfølgelig, flytter jeg til noget større så er jeg på ingen måde fastlåst til 42", der er bare ihvertfald et par år til det sker:)

Men jeg vil lige prøve at kigge på X10'eren næste gang jeg er ude i butikkerne, tidligere gik jeg bare forbi dem fordi jeg kun bed mærke i den lave opløsning ift. de andre skærme.. Den fejl laver jeg ikke igen:(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Husk at downloade mønstret i den rigtige opløsning. Jeg husker ikke om jeg fik lavet et i 1024x768 da jeg smed artiklen ud, men ellers må du i gang med at klippe og klistre i et fotoprogram.

Det er et absolut krav at billedet har præcis samme opløsning som TV'et. Dvs. du skal tage et billede på 1920x1080 med til fuld HD skærmene og et på 1024x768 til 42" X10Y og et på 1024x720 pixels til 37" X10Y.
Af steadi
Så lige TX-P42S10E idag i en Electric City.. Syntes at billedet var en smule for lyst, hvilket nok primært var pga. solen der ramte skærmen fra siden og så, at der stod to LED-skærme ved siden af den, begge disse stod perfekt.

Men havde slet ikke opdaget, at Panasonic havde en 1080p skærm til en fornuftig pris, ca. 5700 på nettet.

Især fordi springet fra X10Y'erens 1024*768 til 1920*1080 i det her tilfælde ikke koster mere end et par plovmænd.

Nu vil jeg dog vædde med, at et par stykker vil foreslå G10'eren, som jeg synes dukker op i enhver diskussion herinde:)

(Mangler dog selv at have set den i funktion, så kan ikke udtale mig omkring den endnu)

Den står dog til mindst 7200,- på nettet. Og har blæsere, som åbenbart er ret "prone" til at blæse der ud af;)

Er der nogle der har erfaring med S10'eren vs. G10'eren?
Af kronholm
Du får ikke et markant bedre billede med G10 i forhold til S10, og som du selv siger, så lider G10'en af blæserstøj.

Jeg ville købe S10'eren, hvis du ikke vælter rundt i penge. :)
Af steadi
Om et par år, så skulle der gerne være et studiejob og lidt flere penge og så må vi se endnu en gang til den tid... Men lige nu står den på fattig studerende:)

jeg går på jagt efter en S10 og en WD tv live til at krydre den lidt med:)

HDMI kabler bør ikke koste mere end omkring en hund per meter, korrekt?
Brugeravatar
Af Weissbier
steadi skrev:Om et par år, så skulle der gerne være et studiejob og lidt flere penge og så må vi se endnu en gang til den tid... Men lige nu står den på fattig studerende:)

jeg går på jagt efter en S10 og en WD tv live til at krydre den lidt med:)

HDMI kabler bør ikke koste mere end omkring en hund per meter, korrekt?
Helt korrekt! :)
Af loop99
Jeg deltagere lige i tråden med et relevant spørgsmål ;)

Hvor stor en forskel er der på S10'en i plasma og LCD udgaven?

Der er nemlig ikke mere end 200kr forskel på prisen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er usandsynlig stor forskel. Du må ikke vælge LCD-versionen.
Af loop99
Super.

Så vil jeg forsat koncentrere mig om TX-P42X10Y og TX-P42S10E.
Af steadi
Nu stiller jeg lige de sidste dumme spørgsmål inden jeg tager på den sidste "glo-ekspedition" til diverse butikker i det Storkøbenhavnske:)

1.: Burn-In/Retention:
Jeg er godt klar over, at det ikke længere er et stort problem som det tidligere har været.. Men en del hjemmesider hævder, at Plasma de første 200 timer helst ikke skal udsættes for samme billede i mere end én time.. Så hvis jeg vil game med HUD i bunden indenfor de 200 timer, så skal jeg helst skifte kanal engang imellem eller helt slukke for tv'et for at være sikker?

Og gør det samme sig gældende med films sorte bjælker? (Altså om man skal passe på dem:))

2.: Brug af computer:
Hvis jeg fik den sindsyge idé at vise mine feriefotos på plasma'en, selvfølgelig under 1 time af gangen;), ville det se helt forkert ud?
Har altid lært, at plasma ikke funker til sådan noget billedvisning.

Anywho, jeg siger ihvertfald tak for den hjælp jeg har fået indtil videre.. Det har været voldsomt nyttigt i jagten på nyt tv.