Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
ctacta skrev:Så må jeg lige stille dig et spørgsmål, har du set et LCD panel med 50% lysstyrke af det oprindelige? (det svare ikke til at skrue brightness ned med 50% i en menu!)

Det er komplet ubrugeligt! præcis som et PDP panel der synger på sidste vers. Genbrugspladsen er aktuel når det sker.
Hvorfor så aggressiv? Jeg præciserede blot hvad "levetid" reelt betyder. At disse tal så kun kan opnås i et laboratorie i accellererede tests er selvfølgelig lidt trist.

Dit link er til en analyse der er 5-6 år gammel. For ca. et års tid siden annoncerede flere af de større LCD-fabrikanter, at de nu kunne levere CCFL-belysning med 100.000 timers levetid (vi har vist også en nyhed om det et sted), men hvor udbredt disse lyskilder blev siden da har jeg ikke fulgt med i. LED nåede at melde sin ankomst inden.
Af ctacta
yakken skrev:
ctacta skrev:Så må jeg lige stille dig et spørgsmål, har du set et LCD panel med 50% lysstyrke af det oprindelige? (det svare ikke til at skrue brightness ned med 50% i en menu!)

Det er komplet ubrugeligt! præcis som et PDP panel der synger på sidste vers. Genbrugspladsen er aktuel når det sker.
Hvorfor så aggressiv? Jeg præciserede blot hvad "levetid" reelt betyder. At disse tal så kun kan opnås i et laboratorie i accellererede tests er selvfølgelig lidt trist.

Dit link er til en analyse der er 5-6 år gammel. For ca. et års tid siden annoncerede flere af de større LCD-fabrikanter, at de nu kunne levere CCFL-belysning med 100.000 timers levetid (vi har vist også en nyhed om det et sted), men hvor udbredt disse lyskilder blev siden da har jeg ikke fulgt med i. LED nåede at melde sin ankomst inden.
Der er ingen aggressiv holdning eller udtryk herfra. Udråbstegn er blot attention!

Ingen CCFL backlight i consumer produkter har en levetid på over 50-60K timer, dvs. de er triste og mere eller mindre ubrugelige efter 25-30K timer. De, der tør påstå noget andet, bør henvise til spec på anvendt CCFL rør fra pågældende producent.

At Samsung eller andre producenter annoncerer 100.000 levetimer, er lige så forrykt som når nogen påstår 1:3.000.000 i kontrast. Det har intet med virkeligheden at gøre.

En lille fodnote, forventet levetid er ikke det samme som en garanti. Den tør ingen nemlig give.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Uanset hvad, så vil der med ret stor sandsynlighed opstå andre funktionsfejl inden TV'ets lyskilde brænder ud. Nutidens TV holder ganske enkelt ikke til lang tids kontinuerligt brug pr. default. Du kan være heldig, at TV'et kører non-stop i 6 år uden fejl, men komponenterne er ganske ikke dimensioneret til sådant et brugsmønster. Det er komponenterne i dedikerede monitors.

Mht. burn-in på LCD-TV, så kan det nu godt forekomme, og vi har set flere eksempler på det. En tilfældig hotline-medarbejder hos Samsung vil nok ikke kunne rådgive om dette. Igen ville jeg være mere tryg ved at købe en dedikeret monitor til sådant et brug.

Alt det her peger naturligvis i retning af udstyr beregnet til formålet, men omvendt så må du også vurdere hvor vigtig en information der formidles på skærmen. Hvis det er ugens menu i kantinen, så er det måske ikke super vigtigt, at skærmen står flot i en uendelighed. Hvis det er kritiske infodisplays med eks. serverstatus, eller andre kritiske data, så ville jeg nok overveje om ikke pengene var givet godt ud på udstyr der holder lidt bedre.