Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Niels
Ja, vi er da enige om at købeloven skal overholdes. Men hvis flere brugere fremviser e-mails hvori getmore forsøger at fraskrive sig købeloven, synes jeg det er grund nok til at advare om at andre har haft (nogle gange meget) dårlige erfaringer. Så må folk jo selv vurdere om de vil tage chancen. At du ikke vil gå udenom en forretning på det grundlag er jo dit valg, men jeg mener ikke der er nogen skade i at gøre opmærksom på at flere brugere har haft problemer.
Af Molsen
Hvis det påstås at Getmore forsøger at fraskrive sig købeloven, bør det som minimum bakkes op af et konkret eksempel, hvor man henviser til købelovens bestemmelser iht. pågældende tilfælde.
Jeg har ikke set et eneste indlæg som med en gyldig begrundelse påviser at Getmore handler i strid med købeloven.
Hvis en kunde som udgangspunkt forventer at et firma, til en hver tid, forsøger at omgå købeloven på en uhensigtsmæssig måde, kan det nemt blive meget besværligt for pågældende firma at forklare sig på et sobert niveau.
Når det drejer sig om et firma´s omdømme, så vil jeg påstå at den kunde som opretter et indlæg i et forum som dette sørger for at undersøge sin situation væsentligt mere grundigt end det her er tilfældet.
Af Niels
Værsgo: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... ht=getmore
Læs lige det quote der er lagt ind. Nu må jo som udgangspunkt gå ud fra at Mads taler sandt, ellers er der ingen grund til at diskutere konkrete eksempler på et internetforum.

I denne sag forsøger Getmore at spise forbrugeren af med en historie om at grundet dettet tryk på skærmen kan den ikke repareres under garantien. De forsøger derved at få en forbruger som måske ikke kender så meget til købeloven til at hoste om med de kroner de ellers selv ville skulle betale. Det er sgu da at omgå købeloven, eller i hvert fald forsøg derpå.
Af Molsen
"Værsgo: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... light=getm ore"

Abra kadabra... og pludseligt havner vi i en anden tråd...
Lad mig dog alligevel kommentere.
Ovenstående sag drejer sig tydeligvis om en reklamation som er blevet behandlet under garanti. Behandles en vare under garanti, og vurderes varen ikke at være behæftet med en fejl eller mangel som dækkes herunder, skal kunden selv dække evt. omkostninger forbundet med udbedringen af varen. En fejl/mangel som ikke er dækket under garantien er med 100% sikkerhed heller ikke dækket iht. reklamationsretten.
Nedenstående er taget direkte fra forbrugerestyrelsens hjemmeside, forbrug.dk:

"Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne 'garanti' og 'reklamationsfrist' sammen, men det er ikke det samme. .."

"For at man kan kalde noget for en garanti, skal det stille forbrugeren væsentligt bedre end man er stillet efter købeloven"

Som det også er nævnt i ovennævnte tråd, - som jo egentlig ikke direkte har noget med denne tråd at gøre -, er det endda Infocare som har vurderet varen og den omkostning som er forbundet med evt. reparation.
Af Niels
Du bad om et konkret eksempel på at Getmore forsøger at omgå købeloven. Det i den anden tråd var.
Det, der er tilfældet i den tråd jeg linker til, er at varen ikke er dækket af producentens garanti. Det kan aldrig betyde at reklamationsretten frafalder. Den har du altid.
At en vares fejl ikke er dækket af garantien, betyder ikke at forbrugeren i alle tilfælde skal betale. Det betyder at forbruger eller forretning skal. I dette tilfælde har skærmen fået et tryk og derfor vil producent ikke dække. Der hvor Getmore forsøger at omgå købeloven er ved at forsøge at prakke kunden regningen på. For at de kan gøre det, skal de bevise at kunden, og ikke dem selv, har lavet fejlen. At producentents garanti ikke dækker har intet med reklamationsretten at gøre. Du har da vist misforstået hvad reklamationsretten går ud på. Det er i sin enkelhed din ret til at reklamere, og forretningen skal behandle reklamationen.

Nedenstående er taget fra forbrug.dk.
En reklamationsret over mangler, der ved almindelige varekøb ifølge Købeloven er på 2 år, giver bl.a. forbrugeren ret til at få mangler ved varen afhjulpet eller få varen ombyttet, hvis der reklameres over manglen inden for fristen. En mangel er en fejl, der har været til stede på leveringstidspunktet - typisk fabrikations- og/eller materialefejl
Det er sjovt du quoter det med garanti og reklamationsret. Det er da vist dig der har blandet det sammen, hva'?
Af Molsen
"Du bad om et konkret eksempel på at Getmore forsøger at omgå købeloven. Det i den anden tråd var." - Hvad med denne tråd...?

Niels..,

"En mangel er en fejl, der har været til stede på leveringstidspunktet - typisk fabrikations- og/eller materialefejl"

-Det er netop vurderet af Infocare at pågældende vare ikke har været fejlbehæftet fra starten, derfor skal kunden selv betale for evt. reparation af varen.

Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det et løfte, hvor den der yder garantien, står inde for, at varen holder i hele garantiperioden.
Man er som udgangspunkt altid bedre stillet med en produktgaranti end man er iht. købelovens reklamation, det er simpelthen et minimumskrav til den som yder garantien...
Det betyder derfor også at en reklamation kan afvises, hvis en vares fejl vurderes til ikke at være dækket under garantien, eks. grundet uhensigtsmæssig brug.
Firmaet, Getmore, har jo behandlet reklamationen, men det er blot blevet vurderet at der ikke er grundlag for at få varen repareret under garantien, og dermed også iht. reklamationsretten, uden beregning.

Hvis dette skal diskuteres yderligere var det måske en idé at oprette indlægene i den rette tråd...:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... light=getm ore
Senest rettet af Molsen 29 apr 2007, 01:29, rettet i alt 7 gange.
Af Wildt
Jeg tror stadig ikke på at Molsen ikke har personlig interesse i at løfte getmore's dårlige rygte. ::l
Af Molsen
"Jeg tror stadig ikke på at Molsen ikke har personlig interesse i at løfte getmore's dårlige rygte. "

For min skyld kunne der stå et hvilket som helst andet firmanavn i overskriften af denne tråd, uden at det ville gøre nogen forskel.
Af Molsen
Lige for at vende tilbage til sbjtv´s oprindelige indlæg:

"jeg skrev derefter til getmore som sagde at de uden problemer ville ombytte de to ram stænger, jeg skulle bare sende dem retur, det gjore jeg så, men dagen efter fik jeg en mail angående at når jeg havde bestilt dem sendt til det firma hvor jeg arbejder ville de ikke bytte dem, eller sende dem retur, så nu står jeg uden ram og det skal lige siges at jeg har købt for over 80000kr ved getmore gennem tiden, det kan de jo bare se på min konto, så det er den måde de behandler kunderne på. KØB IKKE NOGET VED GETMORE, DU BLIVER TAGET RØVEN PÃ…"

Her er et udsnit af Getmore´s leveringsbetingelser som du også har accepteret forud for bestilling:

"VED HANDELSKØB GÆLDER FØLGENDE:
- DER ER INGEN FORTRYDELSESRET/OMBYTNINGSRET FOR ERHVERVSDRIVENDE"

Der oplyses for øvrigt lign. forbehold i SHG´s leveringsbetingelser.

Det lyder dog lidt mystisk at de ikke har returneret varen til dig..?

Du skal være klar over at der, hvis du har fået en mail hvor de klart oplyser dig at du kan fortryde købet, foreligger en bindende aftale iht. aftaleloven.
Af Niels
Molsen skrev:"En mangel er en fejl, der har været til stede på leveringstidspunktet - typisk fabrikations- og/eller materialefejl"

-Det er netop vurderet af Infocare at pågældende vare ikke har været fejlbehæftet fra starten, derfor skal kunden selv betale for evt. reparation af varen.

Har du nogensinde hørt om det der hedder formodningsreglen? Den foreskriver at alle fejl fremkommet indenfor de første 6 måneder efter levering må formodes også at have været der fra starten. Derfor er det Getmore's job at bevise at kunden har givet varen pågældende tryk. Kan de ikke det, hænger de på regningen da man så går ud fra at den har været trykket før kunden fik den. Hvordan Getmore ordner det med producenten har intet med kunden at gøre.
Det infocare vurderer, er at varen ikke var fejlbehæftet da den forlod fabrikken. Dermed dækker fabrikantens garanti ikke. Dermed sender de ansvaret videre til Getmore som så forsøger at få forbruger til at betale.
Denne garanti har intet med reklamationsretten at gøre. Den har du ALTID, og den kan ingen fabrikant tage fra dig.
Molsen skrev:Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det et løfte, hvor den der yder garantien, står inde for, at varen holder i hele garantiperioden.
Enig så vidt.
Molsen skrev:Man er som udgangspunkt altid bedre stillet med en produktgaranti end man er iht. købelovens reklamation, det er simpelthen et minimumskrav til den som yder garantien...
Det betyder derfor også at en reklamation kan afvises, hvis en vares fejl vurderes til ikke at være dækket under garantien, eks. grundet uhensigtsmæssig brug.
Nej, det er i dette tilfælde producenten, der giver en garanti. Den kan ikke ændre ved dine rettigheder i købeloven - mere specifikt i dette tilfælde formodningsreglen. Forretning skal bevise at det er kunden der har behandlet varen forkert.
Molsen skrev:Firmaet, Getmore, har jo behandlet reklamationen, men det er blot blevet vurderet at der ikke er grundlag for at få varen repareret under garantien, og dermed også iht. reklamationsretten, uden beregning.
Det er ikke nok at vurdere. Det skal bevises at kunden har ødelagt varen. KUN hvis dette er bevist kan regningen sendes til kunden.

Prøv at få dine facts på plads før du belærer andre. Arbejder tilfældigvis indenfor detailhandel, så har kender købeloven ganske godt.
Af Molsen
"Det er ikke nok at vurdere. Det skal bevises at kunden har ødelagt varen. KUN hvis dette er bevist kan regningen sendes til kunden. "

Hvis et service værksted som, i dette tilfælde, InfoCare vurdere at en reparationssag ikke kan dækkes under garanti, er dette jo netop Getmore´s dokumentation. Kunden har selvfølgelig altid mulighed for at få sagen testet ved forbrugerstyrelsen, og det er her formodningsreglen som er gældende i reklamationsperiodens første 6 måneder kommer kunden til gode.

Formodningsreglen er egentligt som udgangspunkt integreret i en evt. producentgaranti i hele garantiperioden.
Af Niels
Molsen skrev:Hvis et service værksted som, i dette tilfælde, InfoCare vurdere at en reparationssag ikke kan dækkes under garanti, er dette jo netop Getmore´s dokumentation. Kunden har selvfølgelig altid mulighed for at få sagen testet ved forbrugerstyrelsen, og det er her formodningsreglen som er gældende i reklamationsperiodens første 6 måneder kommer kunden til gode.
Nej, det at et service værksted siger at et produkt ikke kan repareres under garantien betyder blot at de siger "det er ikke en produktionsfejl, nogen har givet skærmen et tryk". Det kan det jo ikke blive Getmore's bevis for at kunden selv har ødelagt varen. Det er stort set umuligt at bevise dette hvorfor de fleste ærlige firmaer bare ombytter eller reparerer varen. Du tillægger service værkstedet for meget betydning.
Af Molsen
Niels... Det er som om du ikke rigtigt læser/forstår indholdet af mine indlæg.

"Formodningsreglen er egentligt som udgangspunkt integreret i en evt. producentgaranti i hele garantiperioden."

Varens fejl/mangel er under garantien blevet afvist, dvs. at der må være taget højde for krav om dokumentation i forbindelse med dette.

Det ændrer selvfølgelig ikke ved at kunden til en hver tid har mulighed for at vende sagen med forbrugerstyrelsen (:

Det var da flot at du kunne finde hele tre positive tråde frem...