Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der findes andre måder at få HD på sit TV, end ved at se på TV-udsendelser. I de tilfælde hvor folk beder om et TV til udelukkende at vise SD-TV, så finder du næppe +50% af svarene hvori et 50" TV anbefales.

Jeg læste skam hele dit svar, og du skriver ordret at
Her på stedet prioriterer de fleste større skærm på bekostning af billedkvalitet.
De der proklamerer, at gå op i billedkvalitet frem for features, og som skilter med det, kan jeg næsten udpeje ud fra hukommelsen, så jeg er stadig uening med din udtalelse. Du mangler stadig at smide et link der underbygger det.

Du kan mene, at der for ofte anbefales et TV i stor størrelse, men at hovedparten af brugerne herinde gør det - og de samme personer samtidigt påstår at de går op i billedet frem for dingenoterne - er nok lidt søgt.
Af tarok
yakken skrev:Der findes andre måder at få HD på sit TV, end ved at se på TV-udsendelser. I de tilfælde hvor folk beder om et TV til udelukkende at vise SD-TV, så finder du næppe +50% af svarene hvori et 50" TV anbefales.

Jeg læste skam hele dit svar, og du skriver ordret at
Her på stedet prioriterer de fleste større skærm på bekostning af billedkvalitet.
De der proklamerer, at gå op i billedkvalitet frem for features, og som skilter med det, kan jeg næsten udpeje ud fra hukommelsen, så jeg er stadig uening med din udtalelse. Du mangler stadig at smide et link der underbygger det.

Du kan mene, at der for ofte anbefales et TV i stor størrelse, men at hovedparten af brugerne herinde gør det - og de samme personer samtidigt påstår at de går op i billedet frem for dingenoterne - er nok lidt søgt.
Bruger vælger fornuftigt 37" på trods af at 2 andre brugere forsøger at foreslå større skærme. 60" er endda ikke stor nok. Det viser bare hvordan at billedkvalitet medprioriteres efter MIN mening. Jeg mener personligt at 37" er pasende i dette tilfælde, hvor det bl.a skal bruges til SD på 2,5m
Link: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=11886
Af Kratz
Så vidt jeg kan se endte trådstarter rent faktisk med en 37 tommer skærm som han fra starten kiggede efter.
Der er en enkelt henslængt bemærkning om at det kun kan blive for småt, men det læser jeg mere som en generel kommentar til, at mange rent faktisk undervurderer hvor stor en skærm kan være for at få det bedste resultat.
Igen er der ingen konkrete forslag til at gå ned i kvalitet for at få en større skærm, kun kommentarer til, at det kan være svært at finde de bedste skærme i mindre størrelse end 42 tommer. Og det er jo ikke forkert.
Af tarok
yakken skrev:
tarok skrev:Her på stedet prioriterer af de fleste større skærm på bekostning af billedkvalitet.
Hvor udleder du det fra? Kan du komme med et link, der underbygger at den generelle holdning er, at billedkvalitet kommer i anden række?
Nyt eksempel:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 1071#71071
Af Mohaja
Hmm
Tak for input, jeg kan mærke der er en lille stemning for at vælge V10 i 42".
Jeg vil køre til Kbh i morgen og se på tv 8)
Hvilke steder kan anbefales, altså hvor kan jeg se begge tv (undskyld men kunne egentlig godt tænke mig at se Sony W5500 også, kan altså godt li design på de der Sony'er)
Kvalitet er bedre en kvantitet...

Venlig hilsen
Morten
Af Ney
Mohaja skrev:Hmm
Tak for input, jeg kan mærke der er en lille stemning for at vælge V10 i 42".
Jeg vil køre til Kbh i morgen og se på tv 8)
Hvilke steder kan anbefales, altså hvor kan jeg se begge tv (undskyld men kunne egentlig godt tænke mig at se Sony W5500 også, kan altså godt li design på de der Sony'er)
Kvalitet er bedre en kvantitet...

Venlig hilsen
Morten
Tapeconnection i århus har både V10 og G10 så mon ikke også den på vesterbro har? Er i hvertfald mit bud. Står personligt selv og skal have et tv og vakelr mellem g10 og v10, hælder MEGET til V10 da farverne i thx er usandsynelig meget flottere/naturtro, men så er g10'eren heller ikke kalibreret. MEn da jeg selv ved nada om kalibrering kræver det enten proffesionelt udstyr eller at en kommer og gør det. Og så er gevinsten i pris ved at vælge en g10'er ligesom forsvundet.
Af bantam
G10 kan ikke kalibreres til at levere samme korrekthed i farvegengivelsen som V10.
Af Mons
Med fare for at skulle dokumentere herfra og til månen ;) - vil jeg da godt lige yde lidt moralsk opbakning til Tarok!

Jeg synes lige som Tarok at der ofte bliver anbefalet større og større skærme, hvilket også undrer mig, når der er tale om SD materiale..
Og at det ikke skulle gøre en forskel på billedkvaliteten at se samme SD materiale på en endnu større skærm - virker uforståeligt på mig - materialet skal jo strækkes udover et større panel. Særligt ved analoge signaler må det da, hvorom alting er, have en forringende effekt..

Jeg vil dog ikke gå så vidt som til at sige at majoriteten af brugerne af Flatpanels altid anbefaler "større" skærme, men altså indlæggene er da til at få øje på - som Tarok jo også gentagne gange har gjort opmærksom på..

8)
Af Mohaja
Bantam Hvis nu jeg vælger G serien (der er også en financiel krise også i privaten der skal tages hensyn til :p )

Jeg er ikke specielt skrap til at se de forskelle (tror jeg) har jo egentlig ikke kigget rigtigt efter.
For 3 år siden bestilte jeg såmænd blot et Samsung 32M61 mener jeg det hed. Efter anbefalinger i dette forum. Nu vil jeg så ud og kigge. Se om der er forskel på LCD og Plasma. Og hvis der er, om de ER en væsentlig forskel på V og G..
Er tv i Tape Connection i standard indstilling og hvis de er, hvilken indstilling skal jeg så vælge at se THX i V og Bio i G??
Skriver når jeg har set dem 8)
Af Ney
Mohaja skrev:Bantam Hvis nu jeg vælger G serien (der er også en financiel krise også i privaten der skal tages hensyn til :p )

Jeg er ikke specielt skrap til at se de forskelle (tror jeg) har jo egentlig ikke kigget rigtigt efter.
For 3 år siden bestilte jeg såmænd blot et Samsung 32M61 mener jeg det hed. Efter anbefalinger i dette forum. Nu vil jeg så ud og kigge. Se om der er forskel på LCD og Plasma. Og hvis der er, om de ER en væsentlig forskel på V og G..
Er tv i Tape Connection i standard indstilling og hvis de er, hvilken indstilling skal jeg så vælge at se THX i V og Bio i G??
Skriver når jeg har set dem 8)
THX til V og ved ikke helt med G kan være de har pillet lidt ved det så det står pænt i butikken, men ellers pleger movie/bio at være det bedste udgangspunkt. Tror det er smartest at spørge dem i butikken eller bede om at få lov at bladre igennem indtil du finder den du syntesder er pænest. Du kan jo evt tage en af dine yndlings dvd'er med og så hvordan det ser ud på de to.

Bantam: kunne du uddybe det med indstilling af G10? Fordi hvis det slet ikke kan lade sig gøre at få G10 til at se lgieså godt ud som THX på V10 kan jeg godt skrotte ideen med selv at kalibrere og så punge de extra gysser ud til V'eren
Af Mohaja
Jep Bantam

Vil der efter en ordenlig indstilling stadig være stor forskel på V10 THX og G10.
Af bantam
Mohaja skrev:Jep Bantam

Vil der efter en ordenlig indstilling stadig være stor forskel på V10 THX og G10.
Et G10 kalibreret i BIOGRAF-tilstand leverer ca. samme farvegengivelse som et V10 i BIOGRAF-tilstand. Til gengæld kan V10 indstilles til THX-tilstanden, som ikke giver samme overmættede farver (ses bedst på mættede røde og grønne objeketer). Stillet op ved siden af hinanden vil de fleste kunne forskellen uden at være i tvivl.

V10 leverer desuden flere shadow details.
Af Ney
bantam skrev: V10 leverer desuden flere shadow details.
Rart at vide man ikke kan kalibere sig til at få den del med fra G10'eren. Fordi syntes bestemt at shadow detail er vigtigere end at kunne måle en dyb sort. Ender nok helt sikkert med en V10 til mig, så må blu-ray samlingen gå lidt i stand-by i mellemtiden for at holde budgettet. :p