Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Lidt blandede betragtninger efter gårsdagens præsentation:

- Apple rykker fuldt ud til 120Hz på iPhone i år. iPad Pro har som bekendt også 120Hz, men der går nok nogle år endnu før billigere iPads får det. Vi er dog godt på vej mod et 120Hz økosystem, så det skal Apple TV 4K naturligvis også understøtte i fremtiden.

- Skal vi tro Mark Gurman, så er N1 den WiFi+Bluetooth chip, der dukker op i næste Apple TV 4K. Den håndterer også Thread til Matter-hjemmestyring. Håber meget at det forbedrer særligt Bluetooth-delen, der ikke er særlig god i Apple TV 4K (3rd gen). Det sparer vel også Apple lidt i omkostninger, som vi kan håbe kommer Apple TV til gode.

- A19 Pro chippen virker ikke som et stort spring. Mon ikke de oprindeligt havde håbet på, at TSMCs 2nm procesnode ville være klar nu? Næste store spring kommer vel nok med 2nm og så senere muligheden for at "stacke" chips. Stadig kun 6 GPU-kerner i A19 Pro. Ideelt set burde en Apple TV have flere, hvis den skal afvikle de AAA-spil optimalt, som er begyndt at komme til Mac.

- Hvis det fungerer ordentligt, så kan det her alene få mig til at opgradere min aldrende iPhone 12 Pro Max til iPhone 17 Pro: iPhone 17 Pro's OLED kan gøres flimmerfri med ny PWM-indstilling. Det skal Apple have udbredt til iPad, Mac osv.
Vedhæftede filer
a19pro_1_large.jpg
a19pro_1_large.jpg (171.77 KiB) Vist 755 gange
Rasmus Larsen skrev: 10 sep 2025, 09:07 Jeg har ikke haft lejlighed til at undersøge selv, men det forlyder, at tvOS 26 fikser upræcision i YcbCr HDMI-output, som tidligere gav en tak for meget grøn i farvebalancen og lidt for mørke billeder i SDR. Fejlrettelsen dukkede op i en af betaerne og er med i den endelige RC-udgave af tvOS 26.
:D
De små ting nu hvor tvOS 26 er færdigbagt :) Apple ændrer 'Sleep'-knappen til 'Power off' (Sluk), og HomeKit omdøbes endelig til Apple Home (Apple Hjem).

Hvad der derimod ikke har ændret sig i tvOS 26 RC er, at muligheden for at sætte en AirPlay-enhed som fast højttaler er begrænset til videolyd. Menulyd og spillyd sendes ud af TV-højttalerne. Et par HomePod stadig er således stadig en mere helstøbt trådløs lydløsning til Apple TV 4K.
Vedhæftede filer
tvos26_2.png
tvos26_2.png (9.01 MiB) Vist 736 gange
tvos26.png
tvos26.png (9 MiB) Vist 736 gange
Rasmus Larsen skrev: 10 sep 2025, 08:54- A19 Pro chippen virker ikke som et stort spring. Mon ikke de oprindeligt havde håbet på, at TSMCs 2nm procesnode ville være klar nu? Næste store spring kommer vel nok med 2nm og så senere muligheden for at "stacke" chips. Stadig kun 6 GPU-kerner i A19 Pro. Ideelt set burde en Apple TV have flere, hvis den skal afvikle de AAA-spil optimalt, som er begyndt at komme til Mac.
Måske jeg bliver nødt til at revidere min umiddelbare opfattelse, hvis de første målinger står til troende. På GPU siges springet at være 40% ift. A18 Pro.

CPU:
M3: 3050 single-core og 11950 multi-core
A19 Pro: 3900 single-core og 9750 multi-core
A18 Pro: 3500 single-core og 8600 multi-core

GPU:
A19 Pro: 45500 metal
M3: 45000 metal
A18 Pro: 32500 metal

Det svarer til omkring 3,5-4 TFlops, altså omkring Xbox Series S grafikydelse (men højere CPU-ydelse i A19 Pro).

Kilder:
https://x.com/Jukanlosreve/status/1965662330131554654
https://x.com/vadimyuryev/status/1965678664621924387
Efter jeg har installeret tvOS 26 er lyden på Netflix ude af sync. Den kommer lige nok for tidligt til at det generer.

HBO Max, Hulu, etc. er umiddelbart helt som de skal være.
Udover broken Netflix er tvOS 26 også mere buggy end jeg husker at det har været i lang tid. Ofte når jeg har været på pauseskærm kommer der en advarsel der siger noget i retningen af "Could not connect to Apple TV", og da jeg skulle se Acapulco i aftes fik jeg i første omgang at vide at jeg ikke kunne, fordi afsnittet ikke var til rådighed, og så en eller anden anden mulig årsag. Det var i øvrigt efter jeg havde skippet en af deres trailerblokke. I andet forsøg virkede det fint, men sådan noget har jeg aldrig været ude for før.
Jeg har ikke selv prøvet 26 endnu.
Har du tænkt dig at prøve at resette så snart 26 udgives.
Jeg mener at apps bliver automatisk geninstalleret, men man skal vist starte forfra med ATV menu, billede/lyd indstillinger, hvis det ikke er blevet ændret siden jeg sidst har prøvet reset.
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 118