Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Apple TV+ pauseskærme :) der er spottet nuser 2....
nej tror bare det bliver til en omgang fejlrettelser og ydelsesforbedring.
ikke andet end rygterne siger at iOS 18.6 igen viser tegn på noget "Home Hub" hvad end det så vil vise sig at blive til, hvis overhovedet noget. Det kan være det er noget helt andet eller ingenting eller ny ATV boks, måske.
Men tror der er et eller andet i gære, fordi Apple heller ikke snakkede om Home App. Så man kunne forestille sig nogle nye Home baseret nyheder og produkter som feks ny home software, wifi, trådløs, airplay, ATV, højtalere, lyd, video. håber jeg.
Eller feks den der ipad lignende skærm som en kontrol enhed af home. Men den tror jeg ikke så meget på, fordi en ganske almindelig 10" billigste iPad kunne gøre det samme. Men man ved aldrig.
Men alt dette her kunne der være plads til ved evt. præsentation af ny ATV boks. Men man skal nok holde forventningsniveauet under kontrol :)
Mark Gurman fra Bloomberg mener, at homeOS er bundet til den nye HomePod/iPad hybrid, som så igen er bundet til den nye Siri. Han mener, at det først kommer i foråret 2026.

9to5Mac mener, at forbedringerne til FaceTime i tvOS 26 er en optakt til ny Apple TV hardware. Jeg ved dog ikke helt om jeg kan følge dem her.

tvOS 26 hints at a big hardware change for the new Apple TV 4K
Jeg håber bare ikke kamera på ATV :) synes det er fint at kamera forbliver trådløst eksternt.
i så fald må der gerne være en version uden kamera til mig. Jeg bruger ikke en gang kameraet på min laptop. Den er ligeså fint dækket til med tape, som mark zuckerberg :).
Når man ikke har brug for det, synes jeg ikke det er "risikoen" værd at have kamera og mikrofon :). Men er dog tilgengæld meget tilhænger af kamera på telefon. Som jeg mener er en nødvendighed for at ALLE mennesker har et kamera i lommen, klar til billededokumentation. Så det er jo heller ikke fordi jeg har kamera skræk.
Men ellers synes jeg kamera og mikrofoner skal begrænses til sikkerheds overvågningskameraer i hjemmet og ikke være i alle mulige dimser som jeg mener begynder at blive en sikkerhedsrisiko for privatlivet.
Jeg fik svar fra DRTV's support på mit tidligere spørgsmål om DRTV og 4K, det er åbenbart et problem de kender til, at AppleTV ikke længere kan afspille 4K (af de få serier de stadig har i 4K). Et problem der har været der siden de introducerede loginkravet, vildt at det ikke er løst endnu.

Og fra version 3.8.0 til 3.9.0 har de fjernet så man ikke kan holde OK knappen nede og se stream info, ved ikke hvad det skal gøre godt for, det virkede i 3.8.0.

Testede også på en kammerats Shield Pro, der virker 4K på nogle shows, dog har de fjernet 4K fra de fleste af dem man plejede at kunne se i 4K. Båndbredde må være dyrt hos DR :)
Hej,

Nyt TV (LG B3) og har problemerne med at skærmen går kortvarigt i sort under streaming. Når billedet vender tilbage, vises Dolby Vision ikonet i øverste højre hjørne.

Specifikt oplever jeg det med Andor på Disney+ (stensikkert i S2E7 fra 18:00 og frem). Troede først at det måske var QMS, som jeg derfor slog fra på fjernsynet, men det fiksede det ikke. Any ideas?

TLDR; Sker med flere forskellige HDMI kabler, på både HDMI 2.0 og 2.1 indgangene, med to forskellige Apple TV 4K. Match frame rate og range er slået til.

Jeg bruger sekvensen til test, og den giver ikke anledning til samme problemer på hverken LG A1, LG C8 og heller ikke da jeg havde LG C4 hjemme for nyligt. Sker heller med TV’ets interne Disney+ app..

Fjernsynet shippede med en firmware tilbage fra 23 og er nu på seneste. Gjorde heller ikke nogen forskel.
The plot thickens..

Med match frame rate slået til, viser B3 24fps, hvilket jeg tror er problemet. Slår jeg match frame rate fra og sætter ATV til at outputte DV@24, får jeg samme “blackouts”. Sætter jeg det derimod til [email protected] holder problemet op!

På mit ældre A1 afspilles Andor sjovt nok også ved 23.976, når match frame rate er slået til. Så 23.986 er nok den korrekte frame rate.

Ved ikke hvad der går galt med kombinationen ATV (med match frame rate til) og B3, så tingene prøver at køre 24 fps og fejler. Jeg tror vi er ude i noget “buffer underrun”, hvor enten den ene eller den anden part ikke formår at gentage et billede og i stedet flipper ud.

Lidt uacceptabelt synes jeg. Som sagt virkede tingene også fint med et C4.

Hører meget gerne hvis nogen ved hvad der foregår.
Opdatering.

Jeg kan genskabe problemet på flere streamingtjenester og har nu også prøvet flere betaer af TV OS uden held. Problemet synes at være følgende:

Ved Dolby Vision, kan TV’et ikke håndtere at køre 24fps. Det uanset om det fejlfortolker 23.976 som 24 eller man rent faktisk afspiller en 24 fps kilde.

Dvs. at 23.976 der fortolkes som sådan kan afspilles uden problemer. 23.976 der fortolkes som 24, kan kun afspilles korrekt ved at tvinge 23.976 output. 24 fps kan kun afspilles uden blackouts, ved at tvinge 59.94hz eller 60hz, hvilket jeg ikke ved om vil resultere i 3:2 eller 5:5 pull-down. Uanset virker det som en dum løsning at skulle ind if sætte den rigtigt multiple.

Tænker det er et problem med tv’et , enten HDMI board eller Dolby Vision versionen (som ikke har ændret sig gennem nu 4 firmwares). Jeg lukker den dermed her, men hører selvfølgeligt stadigt meget gerne fra folk med info!
Nogle TV rapporterer 23,976 som 24Hz.

Hvordan tjekker du frekvensen på LG B3? Er det ved at trykke gentagne gange på den grønne knap?

Prøv eventuelt at gå ind i TV'ets indstillingsmenu. Når du står på 'Programme Tuning & Settings' (jeg kan ikke huske det danske navn), så klik gentagne gange på 1-tasten. Nu får du en ny overlay-menu frem, som aflæser en masse information om HDMI-signalet. Du burde kunne klikke på 'HDMI' henne mod højre for at komme ind i en dybere menu.
Rasmus Larsen skrev: 23 jun 2025, 06:49 Nogle TV rapporterer 23,976 som 24Hz.

Hvordan tjekker du frekvensen på LG B3? Er det ved at trykke gentagne gange på den grønne knap?

Prøv eventuelt at gå ind i TV'ets indstillingsmenu. Når du står på 'Programme Tuning & Settings' (jeg kan ikke huske det danske navn), så klik gentagne gange på 1-tasten. Nu får du en ny overlay-menu frem, som aflæser en masse information om HDMI-signalet. Du burde kunne klikke på 'HDMI' henne mod højre for at komme ind i en dybere menu.
Godt tip, den menu kendte jeg ikke!

Jeg har brugt gentagne tryk på den grønne knap, men denne menu er enig mht til frame rate, det meste af tiden :D

Det ser ud til at jeg får judderfri playback ved at slå match fra og vælge [email protected] (ikke 59.94) via 3:2 -> 5:5 med real Cinema, med det betyder selvfølgeligt at jeg skal ind og slå match til og fra, alt efter content, Ydermere ved jeg ikke om jeg vil få problemet med andre kilder i fremtiden, f.eks DV fra en UHD afspiller.. :(
Min surround receiver er gået i udu, så jeg har forbundet mine 2 Beolab 9 til en Airport Express.
Jeg kan så få lyden ud i disse ved at vælge Airporten som højttaler.
Jeg havde forventet, at jeg skulle vælge Airporten hver gang, jeg startede mit Apple TV,
men den bliver ved at være tilknyttet (jeg troede kun, at det virkede med Homepods).
Det var da en dejlig overraskelse.
  • 1
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 119