Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg startede på PS5-versionen af Control i går og tonsede igennem, så jeg kunne komme frem til det sted jeg var nået til i PS4. Med raytracing så var det en del steder, hvor man pludselig fik en noget anden oplevelse. Mest markant er nok scenen, hvor man står i glasburet med telefonen i en af de første "baner". På PS4 var glasset bare sort og man kiggede ud på en væg. På PS5 Graphics mode, så er der refleksioner overalt. Jeg kunne godt ønske mig en hurtigere genvej til at skifte mellem modes, så jeg kunne få raytracing i 30 fps normalt, og hurtigt skifte til 60 fps når der var action.
bendix skrev: 03 feb 2021, 15:56 Valhalla er nedsat til 360kr
Er den mere spændende end God of War? Jeg synes, at der var alt for meget hack'n'slash over denne og det gider jeg ikke bruge min tid på.
Brugeravatar
Af bendix
Torben Rasmussen skrev: 05 feb 2021, 13:53
bendix skrev: 03 feb 2021, 15:56 Valhalla er nedsat til 360kr
Er den mere spændende end God of War? Jeg synes, at der var alt for meget hack'n'slash over denne og det gider jeg ikke bruge min tid på.
Jeg har ikke prøvet Valhalla, men Ghost of Thushima er et virkelig lækkert spil hvis du ikke har prøvet det 😊
Brugeravatar
Af bendix
Torben Rasmussen skrev: 05 feb 2021, 16:14 Men er det ikke i samme stil som God of War, hvor du skal hugge dig igennem fjender?
Tjooooo, jeg syntes det er noget mere raffineret med kasteskyts,buer samt forskellige kombinationer og stealth måder samt en hel del klatring.

Prøv at tjekke theradbrad på YouTube ud og hans gameplay.
Nej, jeg har ikke spillet de forrige. Hvis de er værre, så kommer jeg bestemt heller ikke til det.

Ghost of Tsushima ser dog mere lovende ud. Synd den ikke er PS5-optimeret.
Brugeravatar
Af bendix
Torben Rasmussen skrev: 05 feb 2021, 23:48 Nej, jeg har ikke spillet de forrige. Hvis de er værre, så kommer jeg bestemt heller ikke til det.

Ghost of Tsushima ser dog mere lovende ud. Synd den ikke er PS5-optimeret.
Ghost of Thushima er PS5 opdateret med 4K 60FPS hvor den på PS4 Pro kører med 1080p. Digital foundry har lavet en sammenligning. Prøc at se deres video. Jeg kan ikke anbefale det nok, men det er jo smag og behag. Jeg brugte en del sniger måden med hop på tage og Ninja tricks.
Af Beckham
Nogle som har haft FIFA 21 oppe at køre? Prøvede det lige hertil formiddag. Er lidt skuffet over rumble delen. Hvis man sammenligner med Astro som er det jo nærmest ingenting man mærker. Klart, Astro er specifikt en demo af hvad controlleren kan, men alligevel. Haptic feedback på triggers kan fint mærkes, men havde da håbet på lidt rumble når man bliver tacklet og lignende.
Brugeravatar
Af TBC
Digital Foundry har set nærmere på konsoludgaverne af Control Ultimate Edition med RayTracing.

Endnu en gang viser det den samme trend angående forskellene på konsollernes ydelser som man også tidligere har set, hvor den højere clockede PS5 ofte har klaret sig bedst med flest fps i f.eks. 120 fps titler med relativt simpel rasterization og grafiske settings, mens XBox Series X med sin lavere clockede men større GPU klarer sig bedst i spil med mere komplekse grafiske settings. At det så er noget Remedy ikke har udnyttet sig af og i stedet for at udnytte VRR har låst framerate til 30 fps på begge konsoller er virkelig bare en skam en fortælling om uudnyttet potentiale - Digital Foundry hinter da også til dem at der ligger muligheder i den forbindelse.

Klippet findes her:
Brugeravatar
Af bendix
Det er I foto tilstand! Der benyttes primært kun 1 processor der. Jeg tror ikke der kan konkluderes noget ud af det.

I game tilstand yder begge konsoller identisk.
Brugeravatar
Af TBC
bendix skrev: 06 feb 2021, 21:20Det er I foto tilstand! Der benyttes primært kun 1 processor der. Jeg tror ikke der kan konkluderes noget ud af det.
Det er du så direkte uenig, ikke bare med mig, men også med Digital Digest omkring. Som de forklarer det: "To put it simply, dipping into Control's photo mode freezes the current game scene and allows you to navigate around with a free camera, letting you pick your best shot at your leisure. No changes are made to the game's rendering settings in the transition from gameplay and those settings are also the same between PlayStation 5 and Xbox Series X. So, basically, unlocking the frame-rate and ensuring that neither of them hits 60 frames per second (which effectively caps performance) opens the door to a benchmark of sorts - a like-for-like, no holds barred look at how Sony and Microsoft's new consoles power through some exceptionally demanding workloads, rendered by one of the most forward-looking and technically impressive engines on the market".
bendix skrev: 06 feb 2021, 21:20 I game tilstand yder begge konsoller identisk.
Ja, grundet implementeringen af 30 fps cap - Konsollernes varige forbandelse - desværre også denne generation, har det generelt og stadig alt for ofte vist sig; Det er alt for ofte valget imellem endnu lavere grafiske settings eller 30 fps cap der viser sig at være trenden frem for hypen om 120 fps (på andet end grafisk meget simple titler). Men her var der via VRR (der hvor 120 fps output kompatibiliteten først og fremmest er vigtig) faktisk potentiale for et markarnt løft af oplevelsen i mere end bare en performance mode capped til 60 fps. Det var netop det jeg påpegede som det tabte potentiale i min tidligere post. Hvis Remedy havde sørget for at der kunnes spilles med VRR ville det kunne havde løftet oplevelsen på konsolen markant. Som Digital Digest også kommer ind på, så er det markant forskel at mærke fra 30 fps til bare 40 og endnu mere til 50 fps med VRR og man skulle med VRR kunne have spillet med fps i 50'erne. Nogle steder ville spillet med VRR kunne havde været afviklet med over 60 fps på Series X med de lave grafiske og Raytracing konsolsettings der er tale om, men dette som sagt langt fra dominerende eller alle steder, hvorfor 60 fps cap stadig er uden for rækkevidde, mens der viser at 120 fps output til VRR stadig har relevans. Hvis spillet havde haft VRR ville det stadig have været få steder der blev behov for LFC i et TV med VRR og man kunne have haft en langt bedre spiloplevelse på konsollen end man har fået med 30 fps cap. Så ikke alene gives der endnu et vidnespyrd om konsolernes forskellige hardware-designtilgange og deres fordele og ulemper (særlig højere GPU clock vs større GPU), der gives også et eklatant eksempel på spildte potentialer og konsollernes forbandende arv mht framerate caps - og en understregning af hvorfor der, ud over ydelsesaspekterne alene, er så mange af os der stadig sværger til den "Control" [pun intended] man har med en gamer-pc.

Der er vel ingen grund til at fighte det, det er jo bare endnu et skridt til at blive klogere på mønstret der har åbenbaret sig angående potentialerne, forskellene, fordelene og ulemperne forbundet med den nye generation. :)
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 236