Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af MigSelv
Det skal tilføjes, at vrøvlet fra alle sælgere der påstår, at burnin/retention ikke eksisterer, er usandt.
Dertil som sidste nyt ( Panasonic UK ), er tilkøringsfasen/hærdningen af plasmapanelet ikke 200 timer, men hele 2000 timer.
Senest rettet af MigSelv 17 apr 2013, 07:18, rettet i alt 1 gang.
Af kbaggen
MigSelv skrev:Det skal tilføjes, at vrøvlet fra alle sælger der påstår, at burnin/retention ikke eksisterer, er usandt.
Dertil som sidste nyt ( Panasonic UK ), er tilkøringsfasen/hærdningen af plasmapanelet ikke 200 timer, men hele 2000 timer.
2000 timer! Det gør det jo endnu mere absurt! Dvs. Med 5 timer om dagen er man mere end et år om at "kører" TVet ind!

3D er sgu roden til alt ondt med plasma, suk!
Af fredizy
MigSelv skrev:Det skal tilføjes, at vrøvlet fra alle sælger der påstår, at burnin/retention ikke eksisterer, er usandt.
WHAT - har du et link til denne udtalelse?
Brugeravatar
Af MigSelv
fredizy skrev:
WHAT - har du et link til denne udtalelse?
Den er fundet på VT50 owner threads.
Af molix
Hej folkens

En update:

Retention er mere eller mindre væk nu. Det er den gode nyhed.

Den dårlige nyhed er, at det er blevet meget værre med DSE i højre side af skærmen. Det er virkelig synligt, specielt hvis man f.eks. ser fodbold eller andet med store farveflader. Det er møgirriterende.

Værkstedet nægtede jo at anerkende at der var fejl. Panasonic Support holder sig til værkstedets vurdering.

Forhandler forsøger pt. at snakke med Panasonic.

Ligeledes har jeg skrevet direkte til Panasonic Nordics CEO. Man kan lige så godt gå til toppen. Han har lovet at vende tilbage.
PeterD skrev:At der kan forekomme disse ting, skal ikke afholde folk for at købe en plasmaskærm.

Plasma er stadig KLART BEDST til at gengive det mest korrekte billede, OG GIVER KLART MEST BILLEDKVALITET PR. KRONE.

P-U-N-K-T-U-M!!!
Hvis jeg havde vidst hvor meget pis der havde været med dette Panasonic plasma, havde jeg aldrig købt det. Aldrig.

Og jeg vil have utrolig svært ved at anbefale Panasonic igen.
Af zappedronningen
Jeg er på AVForums blevet rådet til at bruge "Normal" istedet for "Pro", da der er mere dithering, hvilket skulle "skrubbe" retention væk. Det kræver dog, at jeg rykker længere væk fra skærmen, da det ellers ser for "grynet" ud. 2000 timer, det var da ikke så lidt! Jeg ved ikke hvor længe det 55" jeg har haft til låns har kørt, men det er meget mindre følsomt end mit eget. Har dog stadig et ret tydeligt DR, der var der, da jeg fik det for to uger siden. Og også et mindre tydeligt TV2 logo. Og modsat mit er det tydeligst på en grålig himmel el lign, ikke på gul baggrund, hvor jeg på mit eget kunne spotte evt problemer, før de kunne ses i tv-udsendelser.
Og har i mørke på en sort skærm (f.eks v kanalskift) to vandrette lyse striber i bunden (undertekster?), en lodret knap 1/3 inde på skærmen i begge sider og et stort lyst område i højre side. Nogen der har et bud på, hvad det kan være?
Af plasmanar
Det har været en interessant tråd at følge ;o)) Lige indtil man selv bliver ramt. Jeg har også fået et dejligt tv 2 news logo og jeg har prøvet rullebjælker mange gange, men det sidder fast. Hvad der er underligt er at der ingen problemmer er nu på andre kanaler. Så det virker som om at den lige havde en uge hvor den var følsom over burn in og nu er den så kørt klar !
MEN nu er der hvide firkanter på ca. 2 x 2 cm der ligger ligesom et net på skærmen når der er en lys baggrund. Selv på sne.
Så nu vil jeg bare høre om der er andre der har oplevet det ?
eller ved hvad det er ?
Måske måden en plasmaskærm er bygget på ?
På forhånd tak for hjælpen :((
Brugeravatar
Af edinger
plasmanar skrev:Det virker som om at den lige havde en uge hvor den var følsom over burn-in og nu er den så kørt klar!
Som du nok ved, er plasmaskærme særligt følsomme i de første 100-200 timer. Det lyder derfor lidt som om, at du ikke har kørt break-in i den indledende fase (?)
Af plasmanar
Tak for svaret. Jeg fik ikke formuleret mig tydelidt.
Jeg køber mit tv lige før em finalen og det virker fint på alle kanaler.
Ser endda rigtig meget eurosport under ol uden nogen form for burn in.
Det er først omkring usa valget 4 mdr. senere at jeg ser tv2 news mere end 1/2 time af gangen. Så med en ca 5 timer om dagen i 4 mdr. bliver det ca. 600 timer inden jeg får burn in første gang !!!
Har du prøvet eller hørt om de hvide tern jeg skrev om ?
Lige nu er jeg tvivl om det i det hele taget kan tåle at være tændt flere timer af gangen ?
Men som en skrev tidligere at hvis man ikke kan bruge sit tv til at se tv på så er det rimelig håbløst.
Brugeravatar
Af edinger
plasmanar skrev:Har du prøvet eller hørt om de hvide tern jeg skrev om?
Jeg har (heldigvis) ikke personlig erfaring med hverken burn-in eller retention. Og det "net" du beskriver, har jeg heller ikke oplevet, hverken hos mig selv eller andre.

plasmanar skrev:Lige nu er jeg tvivl om det i det hele taget kan tåle at være tændt flere timer af gangen? Men som en skrev tidligere at hvis man ikke kan bruge sit tv til at se tv på så er det rimelig håbløst.
Ja, det lyder unægtelig som om, at du er én af de – lidt for mange – uheldige plasmaejere.

Jeg har desværre ikke nogen snuptagsløsning, som kan afhjælpe dit problem.
Af flatnesdam
plasmanar skrev: MEN nu er der hvide firkanter på ca. 2 x 2 cm der ligger ligesom et net på skærmen når der er en lys baggrund. Selv på sne.
Så nu vil jeg bare høre om der er andre der har oplevet det ?
eller ved hvad det er ?
Måske måden en plasmaskærm er bygget på ?
På forhånd tak for hjælpen :((
Det har sikkert noget med styringen af panelet at gøre. Ud fra beskrivelsen lyder det som om din skærm er defekt.
Af zappedronningen
Den med den øgede følsomhed de første 100-200 timer kan jeg heller ikke nikke genkendende til. Mit var der ingen problemer med de første 150 timer. Derefter blev det helt umuligt. Og det var ikke fordi, jeg blev mindre forsigtig/ændrede brugsmønster. Lånte så efter 4-500 timer forhandlerens demo-model, som jeg går ud fra har mange timer på bagen. I højre side er det rimelig modstandsdygtigt. Der kan komme lidt retention, men det forsvinder hurtigt. I venstre side er det dog meget følsomt.
Jeg har set firkanterne engang imellem på hvid baggrund. Her ser "nettet" gulligt ud. Jeg kan også se nogle firkanter i helt mørkt rum på mørk skærm uden input. Men det lyder, som om det er meget mere tydeligt på dit.
Af wMikkel
Jeg lever lige en gammel tråd op.

Jeg står og vil købe et VT50, men efter denne tråd så frygter jeg virkelig at jeg vil ud og spendere så mange penge i en skærm der kan får disse burn-ins.

Har læst lidt om de forholdsregler man kan tage sig, men skulle burn-in komme er det vel en reklamation som forhandleren må tage sig af, og i sidste ende tage købet retur hvis fejlen ikke kan afhjælpes.

Man hvad synes i? En VT50 demo model uden burn-in til 12999 der har stået i 1½ måned.
Brugeravatar
Af MigSelv
wMikkel skrev:Jeg lever lige en gammel tråd op.

Jeg står og vil købe et VT50, men efter denne tråd så frygter jeg virkelig at jeg vil ud og spendere så mange penge i en skærm der kan får disse burn-ins.

Har læst lidt om de forholdsregler man kan tage sig, men skulle burn-in komme er det vel en reklamation som forhandleren må tage sig af, og i sidste ende tage købet retur hvis fejlen ikke kan afhjælpes.

Man hvad synes i? En VT50 demo model uden burn-in til 12999 der har stået i 1½ måned.
Hvis burn in opstår, er det sædvanligvis ikke en berettiget reklamationssag. Dette er der redegjort for på side 2 i manualen.