Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Alternativ til VT60 - max. 14k, min. 46''

6
33%
3
17%
7
39%
2
11%
Hej alle,

Jeg fik i sidste uge leveret mit drømme-TV - Panasonic 50VT60, som jeg købte efter mange timers research. En research som jeg må sande åbenbart ikke har været grundig nok, da jeg meget sandsynligt returnerer TV'et da jeg ikke kan vænne mig til blæserstøjen. VT60'eren erstattede en 5 år gammel Panasonic plasmaskærm som jeg var virkelig glad for - så jeg kender godt til buzz, men har aldrig ladet mig genere af støjmængden fra mit TV før nu.

Mit spørgsmål går nu på, om der findes reelle/oplagte alternativer til en VT60'er inden for samme pris-ramme; max. DKK 14.000.

Skærmen er købt i Hifi-Klubben og det vil nye givetvis også blive.

Jeg foretrækker umiddelbart plasma grundet (for mig) roligere billeder, mere naturlige farver og bedre gengivelse af bevægelse - endnu har ingen ved demonstration kunne overbevise mig om at et LED-TV kan være lige så godt. Dermed ikke sagt at jeg ikke vil overveje en LED-skærm, da den har fordele i form af lavere forbrug, typisk pænere design OG (meget væsentligt!) ingen fare for burn-in/retention mv.

Pt. går mine overvejelser primært på følgende 3:
Samsung PS51F8505 (plasma) til omkring 12k.
Panasonic 50ST60Y (plasma, uden blæsere) til omkring 7,5k.
Samsung 46/55F8005 (LED) til 9-13k.

Dog nager det mig, at Panasonic'en mangler funktioner som USB-optagelse og twin-tuner - men tiltaler mig at det er en Pana og i øvrigt har et lækkert billede.

Overser jeg nogle oplagte alternativer med følgende forudsætninger:
Størrelse 46-55'', pris max DKK 14.

Jeg hører meget gerne hvis nogen har erfaringer med de ovenstående modeller - og særlig Samsung PS51F8505.

(som sidespor hører jeg også gerne om andre plages af blæserstøj på VT60'eren!? - er ærgerlig over at jeg lader mig genere af det!)

På forhånd mange tak.

//Martin
Hej!

Jeg har en 50ST60 og vil bestemt anbefale den, ingen støj, burn inn, retention osv. og jeg gør intet for at skåne den og bruger den bare og nyder billedet. Jeg har en harddisk optager så den manglende optage funktion er ligegyldig for mig.

Mvh. Thomas
Jeg har oplevet nøjagtig det samme med et 65VT60. Jeg blev nødt til at returnere det pga alt for meget blæserstøj. Jeg har desuden returneret et 65ST60 pga af alt for meget buzzzzzz.

Jeg overvejer et Samsung 64F8505, men er bange for buzz.

Jeg overvejer et Samsung 65F8005, men er bange for billedkvaliteten i forhold til plasma.

Jeg overvejer også, at vente til der kommer et 65 tommers 4K TV til omkring kr. 20000-25000.

Uhaa...jeg er svær at gøre tilfreds... :((

Jeg har svært ved at tro på dem, der påstår, at deres VT60 ingen blæserstøj har.... ;)

Det er mig ubegribeligt, at Panasonic ikke kan lave et high-end TV uden støj :s
Ehhh... Det er da netop forkert.

Sammenlagt så er F8505 bedre end ST60.

Billedkvaliteten er en smule bedre, og F8505 har et pænere design, usb-optagelse, twin-tuner og bedre-smart tv. (med mulighed for opgradering)

Vil dog ikke udelukke at ST60 kan være det bedste tv til prisen.

Værd at nævne er jo så også at der dukker flere og flere utilfredse panasonic-kunder op som ikke kan leve med den plasma støj de har.

Til orientering har jeg et F8505, og det buzzer også lidt. Det er dog ikke noget jeg lægger mærke til når jeg ser film, og til forskel fra panasonics buzz, så er buzzen mere konstant. Det svinger altså ikke lige så meget op og ned i db som de panasonic jeg havde hjemme, de var uudholdelige.

F8505 er jo også den direkte udfordrer til VT60.
Hej alle,
Efter lange overvejelser endte jeg med at fravælge plasma. HifiKlubben hvor jeg typisk handler mente ikke jeg ville blive glad for plasma på grund af blæserstøj og buzz - så må jeg undvære ultra-sort og super-bevægelse :( Samsung plasmaen trak ellers meget!

Jeg bestilte i stedet Samsungs 4K LED-TV 9005 til Black Friday hos Expert til 14.699. De skulle gerne levere imorgen, så jeg har endnu tilgode at teste det i egen stue. Det ser imponerende ud i butikkerne så glæder mig til at "måle" det ift. mit gamle plasma. Krydser fingre for at det var det rigtige valg…

Tak for input - jeg åbner givetvis et nyt emne vedr. valg af TV til soveværelset :)

//Martin
mrtnlrsn skrev:Hej alle,
Efter lange overvejelser endte jeg med at fravælge plasma. HifiKlubben hvor jeg typisk handler mente ikke jeg ville blive glad for plasma på grund af blæserstøj og buzz - så må jeg undvære ultra-sort og super-bevægelse :( Samsung plasmaen trak ellers meget!
Tror det er forskelligt fra Sælger til Sælger. Vi købte et 55F8005 i fredags i Hifi Klubben efter et par besøg i butikken. Første gang var sælgeren tydeligt Plasma fan og mente ikke buzz var et problem og burn-in ikke var et problem i de nyeste skærme.

Jeg er super glad for vores nye tv, har set film, fodbold, NFL og bare alm zappen og jeg har endnu ikke oplevet problemer, ja jeg syntes faktisk sort er sort :) Måske fordi jeg ikke tidligere har haft Plasma, så jeg er ikke Plasma skadet :p

Du skal vægte hvilke parameter der er vigtigst for dig, det kan ingen andre gøre.
Kan man sådan uden videre bare returnerer et tv pga blæser støj? Det lyder lidt utroligt butikken gerne vil accepterer dette, hvis tv'et intet fejler.

I så fald har man LCD pixelfejl, så bør forhandleren også bare tage den retur... Hvilket ikke er tilfældet idag.
Cyber Andy skrev:Kan man sådan uden videre bare returnerer et tv pga blæser støj? Det lyder lidt utroligt butikken gerne vil accepterer dette, hvis tv'et intet fejler.

I så fald har man LCD pixelfejl, så bør forhandleren også bare tage den retur... Hvilket ikke er tilfældet idag.
Din returret har du jo altid ved netkøb. Du behøver ikke begrunde en returnering ej heller oplyse om der er pixelfejl/bleeding/støj på TV'et.