Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Abubu
Hej Flatpanels.

Dette emne har sikkert været oppe, men kan bare ikke finde tråden.

Nu har jeg besluttet mig på at få pana vt50 i 65", og synes ikke buzzing på dette fladskærm genere mig.

Jeg vil primært bruge det til at se en masse sport og spille på og selvfølgelig se fede film.

Men har læst en masse forums om at plasma laver rentention og brun-in hvis man spiller for meget eller ser sport som nfl hvor en kamp kan tage cirka 3 timer med de her scoreboards (stillestående billede på skærmen)

Jeg vil helst have plasma, da jeg 100% synes billedet er det bedste og de er forholdsvis hurtige. Men er det helt dumt at købe sådan et, hvis man vil bruge det til at se sport og spille?

Mvh
Mads
Af PeterD
Det korte svar er nej. Mener det var mere slemt for 5-6 år siden nu bør de fleste kvalitetsskærme ikke have problemer med det mere.

Bruger du dit tv med bare 10% omtanke er der ingen problemer...

Spillet masser af PS3 Formel 1 i 2-3 timer på mit plasma (2 år gammelt) og her er ingen problemer...(Eehm.GO ALONSO!!!) Lige når du slukker kan man se et lille omrids af et cockpit, men det forsvinder på ca. 10-20 sekunder...

Men du skal nok ikke lave pauseskærm med Fifa kørende natten over til at starte med.....

Du kan hente nogle DVD'er som hjælper med at lave "Break In" på din skærm. (hentes og brændes gratis) Det behøves vist ikke men jeg gjorde det i et par nætter i træk, da jeg ikke kendte så meget til plasma dengang. Ved ikke om Flatpanels.dk linker til dette..?

Der vil ALTID være folk som får burnin', men hvis du er fornuftig i starten bør der ikke være problemer, så kan du nyde det bedste billede (Ja. Plasma HAR bedre billede end (ofte dyrere LCD skærme end plasma) især hvis du ser bluray)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan altid lave burn-in på en plasma-skærm og de nyere 3D paneler er mere sarte end de rene 2D paneler. Jeg ville ikke bruge et nyt VT50 til at se 3 timer af samme program i flere dage i træk. Det skal køres ind før du kan tillade dig dét på denne model.
Af THM
retention vil forekomme ved statiske elementer på skærmen i længere tid, dette forsvinder dog mere eller mindre hurtigt igen. og jeg anser det ikke som et problem på mine skærme.

mht. burn in så er det endnu ikke at se på min lg pz950, selvom jeg har spillet meget på den, bruger dog også skærmen til meget andet.
mit indtryk er dog at panasonics tv er noget mere følsomme overfor burn in eller meget langvarrig retention, end samsung og lg er.

hvis man har blandet brug og gider tænke over ikke at lade fifa stå i menuen når man går ned og handler, så vil jeg mene en plasma skærm er ideel til sport og spil...
Af Abubu
Torben Rasmussen skrev:Du kan altid lave burn-in på en plasma-skærm og de nyere 3D paneler er mere sarte end de rene 2D paneler. Jeg ville ikke bruge et nyt VT50 til at se 3 timer af samme program i flere dage i træk. Det skal køres ind før du kan tillade dig dét på denne model.
Vil det sige, at hvis jeg kører dette "break in" til mit plasma har nået de 200 timer, så vil jeg godt kunne tillade mig at se en kamp på 3 timer eller mere på mit vt50?

Forresten, tusind tak for alle de svar :) Tror jeg bliver mere sikker på at punge ud for det pana vt50 ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke de tre timer i sig selv, der er problemet. Det er hvis du gentagne gange bruger 3 timer med det samme på skærmen at problemet opstår. Eks. hvis du altid har TV2 News kørende imens maden laves om aftenen og ligeledes fra du står op om morgenen til du forlader huset, så skaber du grobund for at deres nyhedsstreamer sætter sig fast (ikke sandt, svigermor...?).

Når du hører om problemer med burn-in, så er det typisk fordi folk ikke har været OBS på deres brugsmønster og at de altid ser 2 1/2 times Kanal 4 hver aften - for det er jo ikke så lang tid. Men hvis TV'et kun er tændt 3 1/2 time hver dag, så står logoet jo på skærmen hovedparten af tiden. Der sker ingen kompensering af fastbrændte ting når TVet er slukket, så vær OBS på hvad de samlede tændte timer bruges på - også selvom det kun er få timer hver dag.
Af Abubu
Torben Rasmussen skrev:Det er ikke de tre timer i sig selv, der er problemet. Det er hvis du gentagne gange bruger 3 timer med det samme på skærmen at problemet opstår. Eks. hvis du altid har TV2 News kørende imens maden laves om aftenen og ligeledes fra du står op om morgenen til du forlader huset, så skaber du grobund for at deres nyhedsstreamer sætter sig fast (ikke sandt, svigermor...?).

Når du hører om problemer med burn-in, så er det typisk fordi folk ikke har været OBS på deres brugsmønster og at de altid ser 2 1/2 times Kanal 4 hver aften - for det er jo ikke så lang tid. Men hvis TV'et kun er tændt 3 1/2 time hver dag, så står logoet jo på skærmen hovedparten af tiden. Der sker ingen kompensering af fastbrændte ting når TVet er slukket, så vær OBS på hvad de samlede tændte timer bruges på - også selvom det kun er få timer hver dag.
Super fedt at vide! :) Vidste jeg ikke at man kunne lave burn-in stille og roligt.

Undskyld hvis jeg er lidt fatsvag, men vil bare være 100%. Så hvis jeg fx ser en kanal med logo 3 timer en dag, men derefter ser noget helt andet hvor der enten er andet logo eller fuld skærm, så "resetter" jeg skærmen hvis man kan sige det på den måde, og så er der intet at frygte?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, hvis du konstant sørger for at der vises forskelligt indhold, så vil du ikke få problemer. Med igen: det er ikke nok bare at skifte kanal i 10 minutter. Det er den samlede tid der tæller.
Af Abubu
Synes bare det er ret underligt at sådan et dyrt fladskærm, skal man stadig være meget forsigtig med. Lidt irriterende :(

Men break-in hjælper ikke på det så eller er det kun en lille hjælp i starten? :)
Brugeravatar
Af edinger
Abubu skrev:Men break-in hjælper ikke på det så eller er det kun en lille hjælp i starten?
Jo.

Fosforen er – som sagt – mest følsom i starten og bliver gradvist mere og mere modstandsdygtig.