Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg forsøgte igen i går aftes at kæmpe med at få DLNA til at virke på mine forældres Samsung UE46C8705, men uden succes.

Situationen:
1. Hjemmenetværket har en TDC Netopia router til TDC Erhvervs abbonement. Denne kan kun ændres wifi-kode og kryptering på. Port-forward mv. er ikke umiddelbart muligt at få adgang til. Heller ikke UPnP.
2. TV'et er koblet til hjemmenetværket vha. Samsungs W-Lan dongle og har dermed IP på samme subnet som PC'en.
3. Den stationære PC (DLNA-serveren) er koblet til TDC routeren med kabel - indtil videre har jeg forsøgt med Samsung PC share manager installeret. DLNA programmet er godkendt i Windows XP's firewall.

Jeg er normalt ret teknisk kyndig og løser de fleste problemer, men jeg er lidt usikker i denne situation, især da jeg ikke har haft mulighed for at teste med kabel i TV eller med at aktivere diverse funktioner i routeren.

Er der nogen, der kan hjælpe mig til, hvordan jeg får TV'et til at finde PC'en?
Den meldte, at den ikke kunne finde nogen enheder.

Jeg læste et sted, at det kun var muligt at køre DLNA vha. kabel, men jeg tror at denne gamle post var rettet mod de ældre Samsung TV og bestemt ikke mod 2010 modellerne. (Jeg fandt denne information som første fodnote her: http://www.samsung.com/us/pdf/dlna_guide.pdf)
Et andet sted læste jeg også, at det vist var nødvendigt at have UPnP aktiveret i routeren for at de to enheder kan finde hinanden.

Er der noget om dette?
Eller er der en rimelig ligetil måde at få Samsung TV'et til at finde PC'ens DLNA server?

Kan problemet evt. ligge i DLNA-programmet, således at et andet program bedre kan svare sig?

Mvh. Martin

PS. Jeg søgte igennem lidt tråde i forummet, men jeg kunne ikke helt finde noget, som jeg kunne bruge, eller som jeg kunne skrive videre i.
Senest rettet af mhca 25 sep 2010, 16:06, rettet i alt 1 gang.
Af mhca
Nu var tråden røget ned på side 2 i TV. Så jeg tillader mig lige at bumpe den i håb om, at nogen kan hjælpe med vejledning.

Mvh. Martin
Af ajhals
Så er vil jeg lige sørge for, at den står lidt længere tid, jeg er nemlig meget interesseret i samme problemstilling, jeg kan heller ikke forstå, hvorfor det kun skulle kunne lade sig gøre via kabel.

Jeg kører Vista, og min computer kommer jævnligt og fortæller mig, at den finder ny hardware (mit ps50c7705), men der er ikke rigtig noget jeg kan gøre, jeg har prøvet at søge efter drivere, som den foreslår, men computeren finder ikke noget.

Skal man installere Samsung Share Maneger??
Af mhca
ajhals skrev:Så er vil jeg lige sørge for, at den står lidt længere tid, jeg er nemlig meget interesseret i samme problemstilling, jeg kan heller ikke forstå, hvorfor det kun skulle kunne lade sig gøre via kabel.

Jeg kører Vista, og min computer kommer jævnligt og fortæller mig, at den finder ny hardware (mit ps50c7705), men der er ikke rigtig noget jeg kan gøre, jeg har prøvet at søge efter drivere, som den foreslår, men computeren finder ikke noget.

Skal man installere Samsung Share Maneger??
Hvornår fortæller din computer dig, at den har fundet ny hardware?
For hvis TV'et blot er på samme netværk, så plejer Windows da ikke at fortælle om det som nyt hardware. Eller er det forbundet med HDMI-kabel?

Jeg har installeret Samsung share manager, men det registrerer intet.
Jeg er ret blank. Men vil måske forsøge at få det til at virke med kabel i første omgang, evt. gennem en router som jeg kan redigere i og aktivere UPnP. Det er dog temmeligt besværligt uden først at flytte TV'et en del.
Af ajhals
Mit tv er på mit trådløse netværk via en wifi-dongle, ikke nogle kabler imellem eller noget.

En dag kom der en popup med, at min computer havde fundet ny hardware (altså mit tv.) den foreslog at jeg installerede en driver, hvilken jeg prøvede at søge efter, men den fandt intet. Når jeg går ind i netværk, så er der en 3-4 elementer der er relateret til mit fjernsyn, de hedder i hvert fald alle noget med Samsung, eller ps50c7700 eller lign. men ikonerne er ikke de samme, som hvis man har fundet en anden computer på sit netværk, det ligner nærmere en USB tilslutning (men der er intet USB kabel imellem dem.).

Ved sgu ikke lige om man kan bruge det til noget.

Jeg har også en samsung blu-ray afspiller (bdp3600) som jeg med succes har fået til at streame fra min computer via det trådløse netværk, uden at have installeret nogle ekstra programmer..... Burde PS50C7705 ikke også kunne det?
Af mhca
Har du aktiveret nogle særlige indstillinger i TV'et, eller har du fx aktiveret UPnP i din router? Eller den står måske bare indstillet som standard?

Der er i hvert fald ingen lignende reaktion i Windows XP.
Jeg frygter lidt at UPnP er nødvendigt, men ville bare have troet, at man kunne tvinge forbindelse uden plug and play.
Af Mysen
Har du internet-tv på deres tv. For hvis der er det, kan du udelukke routeren..
Er der derimode ikke noget internet-tv er det routeren, der skal konfigureres men det ved jeg ikke en bjælde om...

Windows er møgirriterende at konfigurere netværk til, men det lykkedes mig at finde mit fjernsyn, give tv'et netværksadgang, og fjerne kravet om adgangskode. Så virkede det.
Den kunne nu godt have været lidt mere ligetil.

Har du været inde i tv'ets menu at søge efter trådløse netværk? Tror den står til netværk via kabel som standard, selv om man putter en dongle i.

P.S jeg har selv trådløs dlna via Samsungs USB dongle og PC Share Manager
Af mhca
TV'et er skam på internettet, og jeg har brugt Google Maps, Weather-app, YouTube m.m. over det trådløse netværk.

Jeg ved ikke, om jeg kan udelukke, at specifikke indstillinger i routeren har indflydelse på deres kommunikation, blot fordi TV'et har fået de korrekte indstillinger til at gå på nettet af DHCP serveren.

Kan du gå mere i detaljer omkring, hvordan du lykkedes med at give TV'et netværksadgang? Og hvilken Windows version var det i?
Og med kravet om adgangskode, tænker du så på at Windows kræver det ved tilgang over netværket eller hvilken adgangskode mener du?
Af Mysen
Hvis internettet er der, er det dine forældres PC, der skal acceptere fjernsynet som en del af netværket.

Jeg har fået det til at virke med både Vista og Windows 7, men det er sikkert nogenlunde det samme som på xp. Spørgsmålet om jeg lige kan huske hvordan det fungerer... Det er sikkert ikke præcist det samme på xp, men jeg tror du finder det ca samme sted.
Det var meget med at prøve sig frem for mig, så jeg kan nok ikke guide dig den direkte vej. - Især ikke med et andet styresystem.

De 3 ting i rækkefølge..
Kontrolpanel --> netværk-->netværks- og delingscenter

1.Her skal du konfigurere netværket til at være lokalt. Tryk på knappen under routerens navn, "offentligt netværk" og sæt det til hjemmenetværk. Stor den allerede til hjemmenetvæk/lokalt netværk, kan du springe dette punkt over.

2.Herefter skal du finde TV46C8700 (tror jeg den hedder), og give den adgang til det lokale netværk.
Det gør du i kontrolpanel -> netværk og internet -> netværk og delingscenter. Tryk vælg indstillinger for hjemmegruppe og deling. Herefter trykker du "vælg indstillinger for mediedeling" Fjernsynet skulle gerne vises her, og du skal vælge tillad, der hvor der står blokeret. Sørg for TV'et er tændt.

3.Slå password fra. Jeg kan simpelthen ikke huske, hvorhenne jeg finder det, og kan heller ikke finde det selv om jeg leder
:s Jeg er dog ikke sikker på det er nødvendigt med PC Share Manager som server, men det var nødvendigt, da jeg forsøgte at få WMA til at virke.

Til sidst tænder du PC share manager, deler en mappe med film, billeder eller musik og trykker opdater. (Den højre opdaterknap)

Nu skulle du kunne finde "PC Share Manager" hvis du trykker MEDIE.P på fjernbetjeningen -> A for at vælge enhed.

Beklager, at jeg ikke kan komme med bedre detaljer, men jeg var ikke selv helt klar over, hvad der skulle til for at få det til at lykkes, selv om det gik ved at prøve mig frem.

Edit: Routere ved jeg endnu mindre om, men hvis ovennævnte ikke virker, kan du jo prøve at slå firewallen midlertidig fra, for at teste om det er den, der blokerer kommunikationen.
Af mhca
Mysen skrev: ....
Beklager, at jeg ikke kan komme med bedre detaljer, men jeg var ikke selv helt klar over, hvad der skulle til for at få det til at lykkes, selv om det gik ved at prøve mig frem.

Edit: Routere ved jeg endnu mindre om, men hvis ovennævnte ikke virker, kan du jo prøve at slå firewallen midlertidig fra, for at teste om det er den, der blokerer kommunikationen.
Mange tak for de mange detaljer omkring processen.
Jeg vil have det som udgangspunkt, når jeg forsøger at få det til at virke, næste gang jeg besøger de gamle.

Selvom du har undladt nogle detaljer, så kan jeg nok finde frem til det. Har efterhånden kæmpet meget med PC'er gennem årene og supporteret mange venner. Men nu er det altså mig der må søge lidt support :)

Jeg kan desværre ikke deaktivere noget i routeren, såsom firewallen, men der er typisk intet firewall intern på netværket.

Mvh. Martin
Af mhca
Xp er godt nok irriterende, da det mangler funktionen, hvor det selv finder TV'et som netværksenhed.
Kan dog se det i Vista (test-bærbar), og jeg har faktisk fået kontakt mellem TV og den stationære.

Det er ikke lykkedes at få TV'et til at finde Samsung PC Share Manager. Det var version 1.5 før, nu har jeg dog fået installeret 4.03, som jeg håber er bedre. Den er i gang med at opdatere filmapperne, som jeg har tilføjet. TV'et kan ikke på nuværende tidspunkt se Samsung-serveren.

Jeg har derimod fået TV'et til at se både PS3 media server og TVersity. Jeg kan browse rundt på delte mapper, men uanset om det er et billede en lydfil eller en film, som jeg forsøger at afspille, så får jeg fejl om at filformatet ikke er understøttet.
Til TVersity har jeg forsøgt dette fix men uden succes: http://blog.chase.net.au/index.php/2009 ... amsung-tv/

Vil det være bedre med Samsung PC share manager? Hvis TV'et da kan finde serveren.... Tror pt. ikke rigtigt at det lykkes, da den nu under den langsomme opdatering ikke er tilgængelig/synlig på TV'et.

Skal man gøre noget særligt i Share manager?
Af mhca
Hejsa

Det her er simpelthen for åndssvagt, for løsningen med Samsung PC Share manager er ganske simpel, og jeg føler mig komplet åndssvag.

TVersity kunne jeg ikke få til at virke, men nu fik jeg Samsung til at virke, og den gamle version 1.5 e.l. havde garanteret også virket.

Løsning:
I Samsung PC Share Manager (dansk version) skal man vælge menuen "Deling". Her skal man vælge menupunktet "Indst. Enhedspolitik". Derinde kan man trykke Accepter ud for TV'et eller andre netværksenheder. Og når det er gjort og serveren er startet, så virker det.

Hvorfor dælen havde jeg overset det!!! Pinligt.
Nu har jeg lige prøvet at afspille en film via DLNA, og jeg synes desværre, at det ser kunstigt ud.

Det er ligesom når 200 Hz systemet aktiveres. Er det pga. streamingen, at den gør noget ved afspilningen? I indstillingerne står 200 Hz systemet til deaktiveret, så det undrer mig.

Mvh. Martin
Af Mysen
Godt du fik det til at virke...Havde også lige glemt den der med at give tv'et tilladelse i Share Manager.

Under dlna filmafspilning kan du vælge tools, og derefter indstille på billedet. Jeg mener at huske at indstillingerne af en eller anden grund blev nulstillet første gang jeg kørte en film over dlna, og hvis man ikke skruer ned for "skarphed" så bliver billedet bare kunstigt.
Desuden har mit tv haft nogen problemer med mp4 containeren.

Ved ikke om det er en Samsung ting, eller om det er en Samsung plasma ting