Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg er på nuværende tidspunkt bosiddende i USA og har et Samsung 7900 LED tv. (Model navnet er Samsung UN46D7900....
) - Dette kører på den Amerikanske NTSC signal type.

Da jeg nu skal flytte hjem til DK står jeg jo i den problem stilling at TV'et gerne skulle med. Dog giver det jo problemer i forhold til signal (NTSC - PAL).

Jeg har fået oplyst at man kan købe diverse konverterings maskiner (Koster en 600-1200 kroner) men.. kom på en ide jeg ville høre om nogle ved virker.

Da jeg gerne vil have en HDD optager (Blu ray afspiller?) når vi kommer hjem kom jeg til at tænke på at mange af dem jo netop kan modtage og sende i både NTSC og PAL. Så spørgsmålet er om man ville kunne sætte sådan en til, i DK, som så modtager singalet i PAL og derefter sender det videre til TV'et i NTSC? Det vil jo være at slå to fluer med et smæk da jeg så både har konverter, HDD Optager (Og evt. Blu ray afspiller) i en.....

Er der nogle der kan hjælpe her?

P.S Da firma etc betaler for hjemtrasnport er omkostninger ved trasnport ikke et issue.

Mvh

Lohmann
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En ekstern HDD optager kan sende signalet via HDMI og så bruger du blot dit TV som monitor i stedet. Så skifter du blot kanaler på optageren i stedet og har i
Ikke behov for tuneren. Jeg går ud fra at TVet har en switch-mode strømforsyning så den også kører på 220 V?
Af Lohmann
Hmmm tænkte bare at købe en adapter der kunne regulere fra 110 til 220...?

Har du nogle forslag til Bode der kan både modtage/sende PAL/NTSC?

Lohmann
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du konverterer fra PAL til NTSC så introducerer du også judder idet frekvensen ikke er den samme. Du vil være meget bedre tjent med blot at betragte dit TV som en monitor, og så droppe at bruge den indbyggede tuner.
Af Lohmann
Torben Rasmussen skrev:Hvis du konverterer fra PAL til NTSC så introducerer du også judder idet frekvensen ikke er den samme. Du vil være meget bedre tjent med blot at betragte dit TV som en monitor, og så droppe at bruge den indbyggede tuner.
Det var også planen - at finde en box der kan modtage PAL men via HDMI sende til tv'et - eller betyder det ingenting når det er via HDMI?

Og med strømmen er det vel ok bare at bruge en transformers af en art?

Lohmann
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, en transformer løser strømproblemet. Hvis du alligevel tilslutter boksen via HDMI, så skal der ikke konverteres mellem PAL og NTSC. HDMI er heldigvis det samme verden over.
Af Lohmann
Torben Rasmussen skrev:Ja, en transformer løser strømproblemet. Hvis du alligevel tilslutter boksen via HDMI, så skal der ikke konverteres mellem PAL og NTSC. HDMI er heldigvis det samme verden over.
Okay - super - saa langt saa godt.

Saa nu goer jeg det rigtig interessant. Er der nogle boxe der kan modtage baade PAL og NTSC (Samsung, Panasonic etc) - da de jo er en DEL billigere herovre i USA ville det jo vaere en ide at koebe her og tage med hjem....

Ellers saa er det hvilket HDD/blu ray box der er bedst - saa at sige...

Lohmann
Af lgowner
Lohmann skrev:Saa nu goer jeg det rigtig interessant. Er der nogle boxe der kan modtage baade PAL og NTSC (Samsung, Panasonic etc) - da de jo er en DEL billigere herovre i USA ville det jo vaere en ide at koebe her og tage med hjem....
der er vist slet ikke tale om analoge PAL/NTSC tunere mere i USA, de taler om ATSC tuner som er en digitial variant af vores DVBT med support for HD signalet.

og jeg mener ikke du finder nogen bokse som har ATSC og DVBT tuner i same boks, udover at du køber en fleksibel boks med uskiftelige tuner, hvor du så sætter en ATSC tuner i og 1 DVBT, og eller udskifter når du slæber den rundt imellem landene. lyder dog utrolig at man gider?
disse bokse findes primært på Linux markedet hvor boksene er bygget op omkring opensource og asiatiske firma'r udover tysk, har gjort disse populære. Dreambox er et eksempel men ikke sådan en du nok kan tage med til usa.
Af Lohmann
lgowner skrev:
Lohmann skrev:Saa nu goer jeg det rigtig interessant. Er der nogle boxe der kan modtage baade PAL og NTSC (Samsung, Panasonic etc) - da de jo er en DEL billigere herovre i USA ville det jo vaere en ide at koebe her og tage med hjem....
der er vist slet ikke tale om analoge PAL/NTSC tunere mere i USA, de taler om ATSC tuner som er en digitial variant af vores DVBT med support for HD signalet.

og jeg mener ikke du finder nogen bokse som har ATSC og DVBT tuner i same boks, udover at du køber en fleksibel boks med uskiftelige tuner, hvor du så sætter en ATSC tuner i og 1 DVBT, og eller udskifter når du slæber den rundt imellem landene. lyder dog utrolig at man gider?
disse bokse findes primært på Linux markedet hvor boksene er bygget op omkring opensource og asiatiske firma'r udover tysk, har gjort disse populære. Dreambox er et eksempel men ikke sådan en du nok kan tage med til usa.
Det lyder satme kompliceret - saa nej det gider jeg ikke.

Kan se at HDD's i USA ikke er eksisterende grundet alle de boxe de forskellige TV udbydere selv komemr med (HAr selv TIVO lige PT). Derfor maa koebet fortages i DK/UK og saa sendes til TV via HDMI....

Dog vill det igen vaere smart hvis boxen ud over at sende signal via HDMI kunne sende til TV'et i et signal det forstaar. Dermed kan boxen og TV arbejde uafhaengigt af hinanden.

Shit jeg har manage spoergsmaal... Tusind tak for hjaelpen indtil nu har sapret mig for yderligere timers googling og tlf tid med Samsung etc.... Har allerde brugt utallige timer paa at finde et svar..

Lohmann
Af Lohmann
Hej igen,

Havde nedestaaende samtale med Samsung Support i USA. Maaske nogle kan bruge det til noget - tror ihvertfald jeg har ffaet loest mit spoergsmaal.

Okay, havde nedenstaaende samtale med Samsung her i USA - maaske det kan hjaelpe andre eller maaske nogle herinde kan be/afkraefte nogel af de ting de selv har sagt...

Please wait for a Samsung Agent to respond.

You are now chatting with 'Sharon'. There will be a brief survey at the end of our chat to share feedback on my performance today.

Your Issue ID for this chat is LTK56401577609X

Sharon: Hi, thanks for reaching out to Samsung tech support. How can I help you today?

Visitor: Hi, I have a samsung LED 7900 series

Visitor: tv

Visitor: Im moving to Europe with it, but im having a hard time finding out some details.

Sharon: Please go ahead with your query.

Visitor: Can the TV recieve 25 and/or 50 hz signals via HDMI?

Sharon: I understand that you want to know if the TV can receive 25 and/or 50 hz signals via HDMI. Is that correct?

Visitor: Yes

Sharon: Thanks for confirming.

Sharon: May I know the complete model number of the unit?

Visitor: 2 sec

Sharon: Sure, please go ahead.

Visitor: UN46D7900

Sharon: Thanks for the model number.

Sharon: I see that you are not chatting from the U.S. Did you purchase the unit in the U.S?

Visitor: I am, just via employee server based in Europe. The TV was bought in US yes

Sharon: Thank you.

Sharon: Do you want to use the TV in another country?

Visitor: yes - in Denmark

Visitor: so there are 2 issues - signal type (Planning on using HDMI via Hard disc recorder) and voltage

Sharon: Please click on the link below to get the information on if you can use the TV in another country:

Sharon: http://www.samsung.com/us/support/Suppo ... fm_seq=745

Sharon: Are you able to access the above link?

Visitor: Yes

Sharon: Thanks for confirming.

Visitor: But it foes not fully answer my question.

Visitor: As I want to use a Hard Disc recorder between the TV and the signal the signal type makes no difference. Just want to make sure that the HDMI the TV recieves her ein US is the same in Europe..

Sharon: Yes, the HDMI will receive the same type as in the US.

Visitor: Okay, so if a had a "tivo" similar box in Europe, that connects to the TV via HDMI it would work just fine?

Sharon: The only matter is the signal of the country differs and the function of the ports of the TV will be the same.

Visitor: And as the signal is sent to a box and then transfered via HDMI (Hence bypassing the tuner in the TV) tehr eshoudl be no problem

Sharon: You need to use the signal converter if you connect the Tivo box to the TV also.

Sharon: As the TIVO box in their country doesn't carry the NTSC signals.

Visitor: But, a Hard Disc recorder will take the signal in.. But the connection to the TV is via HDMI - hence the signal is already transformed right?

Visitor: When sending via the HDMI cabel you do not need a tuner as I understand?! (hende no need to look at what tuner signal the TV can take)

Sharon: Would you mind holding a few minutes while I gather the required information for your request?

Visitor: yes of course. Have one more question, but think that is more simple :)

Sharon: Thank you.

Sharon: Thanks for holding.

Visitor: np

Sharon: There is no need to use a converter if you connect the hard disc recorder to the TV.

Sharon: But you need use a converter if you connect the Tivo box to the TV.

Visitor: Yes - just used the TIVO box as example.. Will use a box that can take the signal in Denmark and only send it via hdmi.

Sharon: Then also you need to use a converter as the signals from the TIVO are sent to the TV.

Sharon: I don’t mean to rush you, but I haven't heard back from you. Are we still chatting?

Visitor: But the signal send via HDMI is not PAL, NTSC or anything else??!!

Visitor: got my message?

Sharon: Yes, if the device that you are connecting to the TV carries NTSC signals then you can connect it without the converter.

Visitor: I do not understand

Sharon: As the TV is designed to work on NTSC signals, the TV will accept only NTSC signals from the device that is connected to it.

Visitor: If a a box (HDD recorder) recieves the signal i PAL and is then connected to the TV via HDMI, as I understand HDMI it does NOT send the PAL signal on... The TV will not use its own tuner but only act as a monitor, hence you bypass the tuner in the TV that demands NTSC?!

Visitor: NTSC signal (Or pal) can not pass via HDMI ...

Sharon: Please let me explain you.

Sharon: The HDMI sends some type of signals to the TV to get the picture on the TV.

Sharon: The signals sent by the HDMI in other country are not NTSC and you will get a black and white picture if you use it without a converter.

Sharon: If you connect a hard disk to the TV then you can use it without any converter as the file system of the hard disk in all the countries is the same.

Visitor: Okay - so if I use a HDD recorder from Samsung that is sold i DK where the signal is recieved from the cable, then connecting it via HDMI should work just fine... (WIll have to change channels etc on teh HDD recorder) but the picture will show?

Sharon: Yes, you are correct.

Visitor: Pheww :) - ok, and now the simple question.

Sharon: Please go ahead.

Visitor: Voltage - there are so many types etc, a simple trasnformer should be sufficient right?

Sharon: Yes, you can use a normal transformer to convert the voltage.

Visitor: Tahnk you Sharon... Just for my info, since it seem to be the point we went wrong on each other. What is the difference between a "tico-a-like"box and a HDD recorder?

Visitor: tico=tivo

Sharon: The TIVO box is a set up box type which tunes the signals and the HDD is a device that works on the file format system.

Visitor: so in short - a tivo box passes on the signal via HDMI while a HDD box transferes the signal into a file format and then sends on?

Visitor: via hdmi

Sharon: Yes, you are absolutely correct.

Visitor: good thing its not complicated...

Visitor: :) Thanks for the help!

Sharon: I appreciate the patience you displayed while we worked together on this issue.

Sharon: You're welcome. Is there anything else I can assist you with?

Visitor: likewise. Have a good day!

Visitor: nope, thats it
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det var en lang samtale for at få samme information som du også fik ovenfor ;)

Som sagt, så er HDMI universelt over hele verden, så hvis du blot glemmer alt om tunere, så kan du sætte et apparat med HDMI til uanset hvor det kommer fra. Dit Tv fungerer da blot som en monitor og kanalskifte foregår via denne eksterne boks.
Af lgowner
Torben Rasmussen skrev:Det var en lang samtale for at få samme information som du også fik ovenfor ;)
nogle gange skal folk have det ind med skeer (gammelt ordsprog)

særskilt denne er god i slutningen af et langt sammendrag: "Visitor: good thing its not complicated... "
Af Lohmann
lgowner skrev:
Torben Rasmussen skrev:Det var en lang samtale for at få samme information som du også fik ovenfor ;)
nogle gange skal folk have det ind med skeer (gammelt ordsprog)

særskilt denne er god i slutningen af et langt sammendrag: "Visitor: good thing its not complicated... "
Nu er jeg ikke sikker paa at du forstaar ironi....?

Nar det er sagt, grunden til jeg hev fat i Samsung, er foelgende som jeg fik fra recordere.dk's forum

"Faktisk så kan ATSC, som er det tuner system som dit tv bruger også modtage signaler i PAL, men da systemet kun bliver brugt i Nord- og Mellemamerika så hjælper det ikke rigtigt noget i Danmark.
Efter at have læst manualen til dit tv blev jeg ikke klogere på om det modtage 25 og/eller 50 hz signaler via hdmi.
Og hverken LG eller Samsungs manualer til deres PVR/blu-ray combo maskiner giver svar på om de kan sættes til at outputte alt i 60 hz."

Saa eftersom ingen har behandlet den del af det, taenkte jeg at jeg lige saa godt kunne hive fat i dem..

Lohmann