Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Gentleman Finn
Jeg overvejer at droppe min knap så gode soundbar - og så i stedet koble et par (evt. trådløse) højttalere på mit LG C5 - og så gemme dem i tv-bænken bag stof.

Jeg er noob. Får jeg en god lyd ud af det, hvis højttalerne er koblet på via bluetooth? Hvis ikke - hvordan skal jeg så koble dem på?

Jeg vil ikke bruge ret mange penge på det... har f.eks. set nogle Majority D40 Aktive højttalere til ca. 600 kr...

Lyden skal selvfølgelig kunne reguleres via tv'et :)
Der er en mulighed for at der vil være forsinkelse i lyden ved brug af BT, så en kablet forbindelse, så undgås forsinkelse.
Af henrik.yde
For at kunne bruge TVets fjernbetjening til at regulere lydstyrken, skal højttalerne kobles til via HDMI stikket, som iøvrigt også giver den bedste lyd. Og desværre har Majority D40 ikke den mulighed. Til gengæld følger der en fjernbetjening med.
Senest rettet af henrik.yde 16 dec 2025, 16:30, rettet i alt 1 gang.
Lyd kan sagtens justeres fra TVet via BT Forbindelsen, men med den mulighed at der er forsinkelse. Ligeledes kan der tilsluttes via Minijack hvis der er Headset udgang på TVet.
Men ja det bedste er Højtallere/Soundbars som har HDMI ARC.
Af Brixen
Gentleman Finn skrev: 16 dec 2025, 13:00 Jeg overvejer at droppe min knap så gode soundbar - og så i stedet koble et par (evt. trådløse) højttalere på mit LG C5 - og så gemme dem i tv-bænken bag stof.

Jeg er noob. Får jeg en god lyd ud af det, hvis højttalerne er koblet på via bluetooth? Hvis ikke - hvordan skal jeg så koble dem på?

Jeg vil ikke bruge ret mange penge på det... har f.eks. set nogle Majority D40 Aktive højttalere til ca. 600 kr...

Lyden skal selvfølgelig kunne reguleres via tv'et :)
Højttalerne har også optisk indgang, og der er der ingen forsinkelse. Men jeg er usikker på om tv’ets fjernbetjening så kan regulere lydstyrken. Ellers har højttalerne en fjernbetjening.
Det er ikke så sandsynligt at det kan gøres med TV Remoten, så det skal så som skrevet gøres med den tilhørende Remote, den skal også i alle tilfælde bruges til at tænde dem med.
Dækker ikke de lave frekvenser, men der er Sub Out.
Det er billigste pris, hos Proshop er de til Kr. 1249,-
@sd2100 dem du har linket til fra Power, dem havde jeg faktisk selv fundet frem til efter, at jeg blev bekendt med, at HDMI nok er den bedste løsning i forhold til betjening - men tak for linket :)

Så er næste udfordring, at de ikke rigtigt er på lager nogle steder - men så må jeg jo bestille online. First world problems :D
Du vil sikkert have en Sub på, da de ikke går længere ned end til 45 Hz hvilket ikke er meget.