Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Axlon
Hej
På vores nye LG G2 har vi en Libratone Diva soundbar forbundet via optisk, og vores Sonos Amp via HDMI-ARC.
Ved normal daglig TV-kig, vil vi godt bruge soundbaren, og når det så er fredagsfilm, så kan det være vi vil bruge Sonos Amp.

Problemet er at når jeg vælger at bruge den optiske udgang på TV’et, så når den kun at spille et par sekunder, og så skifter den tilbage til vores Sonos Amp !:(
Tænker det er HDMI-CEC der driller, så den slår jeg fra, og så virker det, lige indtil jeg vælger HDMI-ARC som output, så slår TV’et CEC til igen.

Kan det virkelig passe at man ikke kan vælge andre lydoutput på LG, når der er en forstærker forbundet til ARC?
ARC og CEC hænger desværre sammen i HDMI-standarden. ARC virker ikke, med mindre CEC er slået til.

Jeg har ikke prøvet at have to lydenheder tilsluttet på den måde, men det lyder da som en fejl fra LGs side. Det synes dette svar (nederst) på Sonos's forum at bakke op om: https://en.community.sonos.com/home-the ... rs-6868990

Måske der sker det samme på andre mærker pga. HDMI CEC?

PS: Jeg ved ikke, om det kan hjælpe, men hvis du bruger Apple TV 4K som afspiller, så kan du sende lyden trådløst til lydenheder via AirPlay. Så kan man skifte imellem. Det er dog højst stereolyd og man kan endnu ikke parre en AirPlay-enhed, så den er fast TV-højttaler, hvorfor man skal vælge sin TV-højttaler efter hver standby. Men hvis du f.eks. sætter Libratone Diva, tilsluttet med optisk, som fast enhed på TV'et, så kan du fra Apple TV 4K vælge Sonos Amp de gange, hvor det ønskes. Naturligvis ikke en løsning, hvis du har surround sat til Sonos Amp.
Så hvis jeg piller pin13 (CEC) ud af kablet til min Sonos, så vil ARC ikke virke?

Problemet er det samme hvis jeg blot forsøger at benytte de indbyggede højttaler i TV’et.

Har en mistanke om at det er Sonos Amp der for TV’et til at skifte over til den hele tiden, og det er selvom at “TV autoplay” er slået fra på Sonos😡