Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har den lille pakke (samt tilvalg) ved Norlys kabeltv. Med inspiration i aftenens EM-kamp ville jeg lige tjekke kvaliteten hos tyskerne (ZDF) og nordmændene (TV2). Norsk TV2 var der ikke længere? Mener jeg har haft og burde have den. ZDF også 720P som dansk TV2.

Nu til egentlige konstatering (allerede afsløret i overskriften :) ) DR1 og DR2 nu pludselig 720P mens Ramasjang 1080i.

Mener med 99,7% sikkerhed at DR1 altid har været 1080i og ditto 88,9% for DR2 ;) :) . Ramasjang er jeg ikke helt skarp på.

Sender DR ikke altid 1080i ? Så må det være Norlys der har ændret noget eller hvad? Jeg tjekker med info-knappen på mit Panasonic oled og plasma.
Beckham skrev: 15. jun 2024, 10:02 Og samme oplevelse omring DR1 og TV2.
Mener du norsk TV2? For nu signalet ved norsk TV2 igen væk her med optakt til EM (næppe tilfældigt) O_O. SVT2 som også viser optakt er med signal, samme med tyske Das Erste.

Alt norsk, svensk og tysk er 720p.
TV3, 3+, 3Sport, 3Max, 3Puls, Kanal 4 og 5 alle 1080i
Samme hos dig?

Mærkeligt hvorfor Norlys ændrer DR 1 og 2 til 720p og hvorfor så Ramasjang i 1080i - spøjst!!

Nogen der ser med på Yousee? Hvordan er DR1 og DR2 hos jer?
Efter al EM-sending er overstået er norsk TV2 igen tilbage. Coincidence? I think not :).

Det kunne også være sjovt at høre fra vores Yousee-brødre om norsk TV2 også på mystisk vis er væk, når EM-indhold sendes.

Fun fact: NRK1 lider åbenbart ikke af dette problem.

Tilføjelse:
Lavede lidt sammenligning mellem Sport X, SVT2 og Das Erste og her er min simple konklusion af kvaliteten:
Sport X > Das Erste > SVT2
tildelte bitrate måske eneste forskel
TV2 Norge er hos mig kanal 93. Jeg bruger dog heller aldrig de norske, svenske eller tyske kanaler :) . Nu har jeg den igen, da de ikke sender noget EM-relateret. Ikke et problem ved NRK1 eller nogen af de andre. Synes blot det var pudsigt med signal/intet signal afhængig af EM-sending.

Lige en hurtig sammenligning af samme kamp:
DR1 > NRK1 > Das Erste > SVT1

Igen taber svensken. Det er sjældent man har mulighed for at sammenligne 4 kanaler med samme indhold, det er jo normalt kun Ole Peppe der laver en 4-lags ;) :)
Tv2 Norge er en del af min lille pakke, men altså ikke når der er EM-sending (samme resultat i dag). Paranormalt og noget for X-files eller mere Spiegelhauer og Operation X :) ?

Efter at have læst tråden Bitrater Waoo tv 60 kanaler, nedjusterer jeg min sikkerhed på om DR2 før var 1080i til 60/40 :)

NRK1 og Das Erste er meget ens (både i går) og i dag.
Norlys (tidl. Stofa) har sendt DR-kanalerne i fuld HD (1080i25: DR1 ca. 14,5 Mbit og DR2 ca. 8,0 Mbit) i en årrække gennem kabel-tv-stikket. Jeg bemærkede at opløsningen var ændret til 720p50 i midten af maj måned. Jeg tror at ændringen er opstået samtidig med at Norlys tilføjede kanalen TVA Live på Norlyskanalen (720p25, bitrate ca. 6 Mbit).

Jeg har henvendt mig til Norlys pr. telefon, og de har registreret min fejlmelding og vil vende tilbage. Fejlmeldingen er meldt til dem den 6. juni, men jeg har endnu ikke hørt noget fra dem.

Hvis flere af jer fejlmelder, så kan det være at der sker noget.
Senest rettet af MartinNordic 19. jun 2024, 09:35, rettet i alt 1 gang.