Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mini007
Det ligner der er en kæmpe skandale på vej :(

Gamers Nexus har sammen med tre sikkerhedsforskere (bl.a. Wendell fra Level1Techs) pillet en LG G5, G3 og et QNED fra hinanden. Kort fortalt:

Det LG gør med vilje: ACR (Automatic Content Recognition) tager fingeraftryk af alt på skærmen og i højttalerne – også på HDMI-input – og sender det til LG Ad Solutions (ca. 4 GB/md.). Tv'et scanner hele dit netværk (de fandt 38 enheder på GN's kontor: telefoner, ure, servere, termostater), logger nabo-wifi til geolokation.

"Do not sell my personal information" er slået fra som standard, før du overhovedet har accepteret noget. Når du slår det fra, sendes ét sidste komplet snapshot først. LG Ads siger selv i B2B-videoer: "We own the glass."

https://www.youtube.com/watch?v=6IFVTcM28KA

Update:
Nu med en reaktion fra LG der afviser det:
https://www.tomshardware.com/tech-indus ... cord-audio
Senest rettet af Mini007 10 sep 2026, 12:24, rettet i alt 1 gang.
Af JornH
Det gælder vist ikke kun LG TV’ men også nogle Samsung TV’
Brugeravatar
Af mikkeland
Jeg tror det er en sund indstilling at antage at hvis der kan opsamles data, der kan bruges til målretning af reklamer, så vil det blive forsøgt.

Jeg har set (det meste) af den linkede video, og det virker som om LG går temmelig langt for at opsnappe så meget som muligt, og ikke just gør det åbenlyst hvad der foregår.

Gør Samsung det samme? Det må jo nok komme an på en nærmere undersøgelse, men for mit vedkommende så vil jeg tage sølvpapirshatten på antage at de gør det.

Mit eget LG C8 (ja - det er en ældre sag) har altid haft internetforbindelse, men på et dedikeret IoT net, så den kan se mine termostater mv., men ikke mine personlige enheder.
ACR og lyd opsamling har den kunne gøre lige så tosset den vil, men det kan da godt være man lige skal hjem og få styr på en gang wireshark for at se hvor meget der sendes til LG - kryptering bør betyde at jeg ikke kan se hvad.

/M
Af bleze
Man bør bruge TV'et som en dum monitor og så slutte noget andet til der agerer streamer, som en Shield eller Apple TV.
Men jeg er meget interesseret i præcis hvilke firmaer der har haft denne dårlige moral, fordi så skal de boycottes ind i helvede hvor de hører til. I værste fald er man f'ed, hvis alle gør det.
Dårlig moral må og skal have en konsekvens. Stem med fødderne!
Af PeterD
JornH skrev: 07 sep 2026, 14:34 Det gælder vist ikke kun LG TV’ men også nogle Samsung TV’
Samsung gjorde det allerede for 10 år siden. Om de gør det i 2026, ved jeg ikke, men det kan man vel finde ud af ved at adskille deres produkter

https://www.bbc.com/news/technology-31296188.

Og spørgsmålet er om de resterende mærker går helt fri ?

Så længe der er en mikrofon indbygget kan det vel optage ?

Men måske det hele bare er en storm i et glas vand...
Af Supergris
Det løb ER kørt for længe siden. Personligt må de bruge mine vaner ALT det, de har lyst til!
Med det samfund vi lever i i dag, må vi indstille os på mere kontrol, som åbenbart ligger højt på agendaen for hvem, der så end styrer denne verden.
Jeg synes, der er andre protokoller, der er langt mere bekymrende, end hvad jeg ser og hører hjemme i stuen.
Af JornH
Mit ene TV tænder automatisk et kort øjeblik sommetider, ved ikke om det er overvågning…

Men den opmærksome læser her har nok set jeg ikke anbefaler at købe LG TVs, her er da en grund mere til at boykotte dem…
Af HrJensen1
Kan det ikke være ligemeget om tv producenten logger hvad du ser på tvet, eller om boks producenten (Google, Apple, NVidia etc) logger hvad du ser på den?

Uanset hvem der gør det, er det noget skidt - men alt hvad du laver på computeren, bliver også logget, med mindre at du kører VPN og private browser osv osv
HrJensen1 skrev: 09 sep 2026, 21:39 Kan det ikke være ligemeget om tv producenten logger hvad du ser på tvet, eller om boks producenten (Google, Apple, NVidia etc) logger hvad du ser på den?

Uanset hvem der gør det, er det noget skidt - men alt hvad du laver på computeren, bliver også logget, med mindre at du kører VPN og private browser osv osv
Der er grader til forskel. Smart TV bruger ACR til at tage screenshots af alt, du ser, selv dine feriebilleder og dokumenter, hvis de vises på TV'et. Boksene bruger ikke ACR. Dertil kommer alle de andre systemer, altså mikrofoner til optagelse, dataindsamling osv.

VPN gør ingen forskel her.