Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ksl28
Godaften - jeg har brug for jeres hjælp :)
Ud fra en del research og nogle gode inputs i dette forum, er jeg kommet frem til 2 modeller, som jeg ville vælge imellem.

LG OLED65C54LA (C5) - 11.990 kr.
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/lg-65 ... p-4073889/
Samsung TQ65S90FATXXC (S90F) - ca. 12.000 kr.
https://www.power.dk/samsung-65-s90f-ol ... p-4020022/

Min primære brug er streaming (Netflix, HBO, Skyshowtime, etc) - ingen gaming. Planlægger også at opgradere fra nuværende surround til en soundbar på et tidspunkt. Her tænker jeg umiddelbart et produkt fra Samsung.

Hvad jeg kan se af forskelle:
LG C5 har Dolby Vision og webOS, mens Samsung S90F kun har HDR10+ og Tizen. Samsung skulle være lysere (QD-OLED) og have 7 års OS-opdateringer mod LG's 5 år. Begge mangler DTS-support og har Dolby Atmos via eARC.

Det jeg er i tvivl om:
Samsung har ikke Dolby Vision - kommer jeg til at savne det? Ser ud til at Netflix gør meget i at understøtte det? Gør QD-OLED's højere lysstyrke en reel forskel til film/serier, eller er det primært en gaming-ting? Er der stor forskel på webOS og Tizen til daglig brug? Og vægter I Samsung's 7 års support højt nok til at give afkald på Dolby Vision? Og hvad sker der helt præcist, når LGs 5 års support udløber?
Hvad ville I vælge til samme pris?
Af Supergris
Netop i 65" ville jeg nok vælge Samsungen, da det som den eneste størrelse af S90F er udstyret med QD OLED-panel, hvilket gør billedkvaliteten bringes op i en højere klasse som f. eks. LG G5.
Uden at have sammenlignet dem side ved side, vil jeg vurdere 65" Samsung S90F som vinderen, når det kommer til billedkvalitet, uanset om det gælder film/serier eller spil, men jeg er sikker på, du vil blive glad og tilfreds i begge tilfælde.

Manglen af Dolby Vision har ikke den store betydning, da TVet er af så høj klasse, at det ikke nyder så stor fordel af aktiv tone mapping, som TV med mindre lysstyrke og kontrast.

Tizen vs webOS er vel meget en smagssag, og kan altid løses med en ekstern enhed!

Jeg anbefalede også Philips OLED810 i din anden tråd, men ser ikke ud til, du ser det som interessant?

Her får du ellers det hele, og det er med samme panel som C5, og så er det jo også med Ambilight...