Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rapzak
Hej,

... Er jo ikke energivenlige, og med de strømpriser vi ser ud i for tiden, koster mit 15år gamle Panasonic TH-50PZ700E jo en del at starte op :(
Jeg må indrømme det har ikke slået en prut forkert, og performer efter min mening stadig rigtig med billede.
Så jeg er lidt på udkig efter et nyt tv, gerne 65/75" - Det det behøves ikke performe meget bedre end vores eksisterende - men jeg er i tvivl omkring hvor vores eksisterende plasma tv ligger i kvalitet i forhold til nye TV.
Jeg har surround anlæg, der altid bruges så det behøver ikke performe på lyd.
Jeg har nogle vinduer på siden af fjernsynet og ned langs siden mod sidde pladsen - så TVet skal ikke have den blanke overflade.

Hvad vil være et økonomisk godt valg? - som ikke giver mig et dårligere resultat - men kan spare på strømmen :)

/Kasper
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvad er budgettet på?

Den mest direkte afløser til plasma vil være OLED TV. De kommer til priser fra 5.555 kroner i 55" pt. Det er markedets bedste billedkvalitet. Der er naturligvis forskelle på funktionalitet osv. mellem fabrikanterne af OLED. Pt. er OLED den mest energieffektive skærmteknologi, men de slipper ikke for den blanke skærmoverflade. Det her så godt som alle TV – også LCD TV – i dag.
Af allo
motion er dårlige på OLED og på LCD (i forhold til plasma) - det hører med til teknologien

hvad du end vælger så bliver du imponeret over 4K (hvis du streamer, ser UHD eller spiller - Xbox, PS) ellers så er der NUL at hente ved almindeligt SD, HD signal/indhold/flow tv

du vil bruge 5, 7, 10.000kr (hvad dit budget end ligger på) så du kan spare 4-500kr. om året??? - det er IKKE LIGE FREM EN GENNEMTÆNKT idé :-)

hold fast i dit plasma tv lidt endnu...der kommer nye udgaver af nuværende teknologier i løbet af 2022 (de kommer selvfølgelig til at koste noget mere men...lad os se hvad DE kan) - behold dit plasma tv lidt endnu ;-)
Senest rettet af allo 14 feb 2022, 14:30, rettet i alt 1 gang.
Af Vasif
Køb nyt hvis du reelt ønsker et TV med et bedre billede, nye funktioner og hvad der ellers hører med til et nyt tv anno 2022, ikke for at spare lidt håndører hvert år på elregningen.

Et OLED vil outperfome dit Plasma på næsten alle parametre, og er ret billige for tiden. Hvis du skal ud og købe et nyt tv, som skal erstatte noget du egentlig allerede er tilfreds med, og vil være på den helt sikre side, så gå efter OLED, eksempelvis LG, hvor du får virkelig meget for pengene.

Følg prisudviklingen på OLED, og slå evt. til når de er på tilbud eller lignende.
Af jkn789
Jeg skiftede til oled sidste år og kommer fra et Panasonic ZT60 plasma skærm som var professionel kalibreret og nu bruger jeg de indstillinger som flatpanels test anbefaler på mit Panasonic HZ1000 og her er mine erfaringer.
Ved alm flow tv har jeg fået mere lys i billedet, jeg har to store vinduespartier bag mig som vender mod vest og det giver naturligvis refleksion i skærmen men modsat plasma skærm som bliver grå i billedet så påvirker lys kun med spejleffekt.
der er ikke stor forskel på billede kvalitet ved alm flow tv bortset fra det højere Lys output som giver en bedre oplevelse af at se tv i dagslys, jeg synes ikke jeg kan se forskel på motion og jeg ser meget sport især fodbold.
Den store forskel kommer når jeg ser 4k hdr indhold. Det er en stor opgradering og jeg har genset mange af mine gamle bluray film via diverse streaming tjenester og det er en ny oplevelse at se i 4k hdr.
har også købt flere 4k film og selvom jeg kun har et 5,1 setup så er det en fornøjelse at høre på.
Så du skal købe oled hvis du er interesseret i at se 4k hdr indhold og ønsker et løft i Lys output
når jeg ser hdr indhold ryger watt op på Ca 215 watt, så jeg ved ikke lige hvor meget jeg sparer i strøm, det afhænger meget af dit brugsmønster . Jeg ser nok en tredjedel i HDR.
ikke skyggen af burn in eller dimming
det var mine erfaringer.
Af eliteMario
Jeg har tidligere haft plasma også. Panasonic 42" efterfulgt af Panasonic 50" og seneste de sidste mange år et Pioneer 60". Jeg skiftede til Oled sidste år til LGCX og det er en opgradering. Jeg skulle så ha nyt main tv, da det 55" Oled jeg havde købt er til køkkenalrum/stue og jeg skulle bruge et sort tv til hjemmebio. Jeg troede så at et 85" LED kunne være sagen og størrelsen og det niveau LED/LCD trods alt er noget. MEN det var en fejl. Local dimming var for mig alt for irriterende med lyszoner der tænder og slukker helt tydeligt efter hvad der viser. Eksempelvis undertekster i en mørk scene gav målbart lys (sort blev gråt) i den nederste 1/3 af skærmen på langs af hele skærmen.

Derfor solgte jeg det igen og købte et 77" Oled og det er det hele værd. Havde ikke det store budget så det blev en LG A1. Jeg savner slet ikke 120 Hz som jeg har på min 55" men kunne godt bruge mere lysstyrke i dagtimerne. Dog synes jeg ikke det var værd at give dobbelt pris for at få mere lys i skærmen :)
Af Beckham
Når vi nu er ende på strømforbrug, har de ændret noget på "skalaen" de sidste par år? Mit tidligere 2017 LCD står som en A, mens mit nye 2021 OLED står ti G på energiskalaen. Men hvad jeg kan se på tallene på mærkaten, så brugte mit LCD da en smule mere end mit OLED.