Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#326655
Min kone har taget og rengjort skærmen og det er på sin vis også sødt nok meeen. Nu har jeg nogle permanente striber i nogle grønne/røde nuancer når solen rammer skærmen.

Er det noget der kan reddes ? :((
Af Supergris
#326658
Hvorfor mener du, det er vigtigt at vide, hvilket TV, der er tale om?

Jeg vil mene, de fleste TV har en overflade af glas, uanset teknologien.

Det samme kan ske, når du rengør andre flader med overflade af glas, da visse rengøringsmidler efterlader en hinde, der gør, det fungerer som et prisme.
For at få det væk, skal der som regel blot benyttes en mikrofiberklud tilført rigeligt med knofedt, hvor man bevæger sig i cirkler (wax on, wax off); hvis det ikke fungerer, kan det være nødvendigt at benytte sig af en let fugtig mikrofiberklud, evt. påført skærmrens, hvorefter det igen skal poleres...
#326661
Supergris skrev: 2. feb 2021, 16:57 Hvorfor mener du, det er vigtigt at vide, hvilket TV, der er tale om?

Jeg vil mene, de fleste TV har en overflade af glas, uanset teknologien.

Det samme kan ske, når du rengør andre flader med overflade af glas, da visse rengøringsmidler efterlader en hinde, der gør, det fungerer som et prisme.
For at få det væk, skal der som regel blot benyttes en mikrofiberklud tilført rigeligt med knofedt, hvor man bevæger sig i cirkler (wax on, wax off); hvis det ikke fungerer, kan det være nødvendigt at benytte sig af en let fugtig mikrofiberklud, evt. påført skærmrens, hvorefter det igen skal poleres...
Og hvordan skal det forstås med at polere en fladskærm ?
#326672
Ingen skærme har en overflade af glas. Der er anti-refleksions-coating på alle fronter uanset model og det er ret nemt, at få skabt plamager på den hvis man påfører noget som helst på den. Inklusive fedtfingre eller blot vand.

Jeg ville også forsøge mig med en mikrofiberklud, som er let fugtet - ikke våd, som sådan - og så tørre efter med en helt tør mikrofiberklud med blød overflade. Jeg plejer at have lidt fugt på et hjørne af kluden, og så tørre rent med den øvrige del.
Af Supergris
#326700
At påstå ingen skærme har en overflade af glas, er vist ikke sandt, med mindre du hentyder til den coating, overfladen er behandlet med, men det samme kan jo siges om almindelige glasruder, da glas, der ikke er behandlet, ikke ville kunne bruges til vinduer.

Jeg antager, der er benyttet sulfo, da din kone rengjorte din skærm, som ofte efterlader en overflade, der afgiver en masse farver, som du oplever det.
Den eneste måde at fjerne det på, er ved at polere det væk (at polere sin skærm er ikke så meget anderledes end at polere sin bil, bortset fra striber er nemmere at spotte), da alt andet giver striber i en eller anden form.
Jeg vil tro rent vand (gerne demineraliseret for at undgå kalk), kan være nødvendigt, men jeg ville prøve med en tør mikrofiberklud i første omgang.

Hans, du nævner "aftørring", som ikke er det samme som "polering".
Hos mig har jeg altid brugt metoden ved at polere i cirkler, og da skærmen jo allerede er rengjort, burde der ikke være noget "møg" at mase rundt, men sulforesterne skal nok forsvinde med denne metode, måske med lidt hjælp af lidt vand...