Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære alle,

Jeg har et LG OLED TV, 55B8PLA, som er et par år gammelt nu.

Når jeg bruger en ekstern player over HDMI, så 'hakker' billedet lidt. Det er især i langsomme sidelæns panoreringer, og andet hvor elementer i billedet bevæges langsomt. Det ser næsten ud som om tingen bevæger sig fremad, og så 'hopper' baglæns et splitsekund, inden den bevæger sig fremad igen.

Det ses f.eks. med en ekstern Apple TV 4K og Netflix over HDMI kabel. Den indbyggede Netflix app i TV'et er væsentligt mere 'smooth'.

Er der noget man kan gøre for at gøre eksterne HDMI enheder mere 'smooth' på ældre LG OLED TV? Det er rigtig, rigtig rigtig træls for mig...
Har du opsat din Apple TV 4K med match-funktionerne?

Derudover så husk, at billedindstillinger på TV'et sættes individuelt for hver HDMI-indgang / kilde. Det du beskriver indledningsvis lyder som 'motion smoothing' fejl, altså hvor billedet forsøger at indsætte kunstige billeder i billedstrømmen. Prøv at slå TruMotion fra i TV'ets indstillinger, når TV'et står på HDMI-porten, hvor Apple TV 4K er tilsluttet.
Kære alle,

Tak for hjælpen. Problemet er nu løst.

Løsningen var ... ulogisk for mig. Jeg er åbenbart ikke skruet sammen på samme måde som LGs designere. :)

LGs TV'er viser forskellige main menu's afhængig af hvor man står når man aktiverer menuen. Dvs. jeg har altid aktiveret menuen fra en indbygget smart-TV app, og derfor har jeg ikke fået vist de valgmuligheder der er for eksterne (HDMI-forbundne) kilder.

Så, for at tage det helt fra toppen af, på lidt ældre LG OLED:
  • Skift HDMI indgangen til den rigtige type af kilde (der hvor man skifter navn & ikon for indgangen).
  • Mens den indgang er i brug, vælg menuen.
  • Få klikket frem til Picture menuen --> Picture Mode Options, og deaktiver TrueMotion. (At deaktivere TrueMotion her betyder så at motion interpolation deaktiveres for denne indgang. Her er en video der viser hvorfor en del mennesker ikke kan lide motion interpolation:
    https://youtu.be/B_dE6HPIAJM
RTINGS.com har en fin gennemgang for mit TV, hvor de viser alle deres tweaks til indstillingerne.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b8-oled/settings
Jeg er ikke gået nær så langt som RTINGS -- slet ikke -- jeg har bare sat den rigtige indgangs type, sat en farve profil jeg kan lide, og deaktiveret TrueMotion for indgangen. Resultatet var en kæmpe forbedring, synes jeg.

Så ... stort tak til jer alle for jeres hjælp! :)