Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kefiren
#240737
Nu er jeg typen som godt kan finde på at have mit tv kørende stort set hele dagen, og nogle gange kan det sagtens være på den samme kanal i 5-6 timer, og derfor tænker jeg lidt på om nogen af jer som har disse TV har oplevet burn-in?

Rasmus beskrev i hans anmeldelse af E6, at han ikke oplevede noget umiddelbart, men han havde heller ikke ladet den stå i lang tid på det samme, da det var en test model fra LG.

Hvordan oplever I det med logoer fra fx TV3 når I skifter kanal og I har været på den kanal i måske 3-4 timer, bliver logoet hængende?
#240739
- om jeg har set film igennem længere tid/flere timer, kan jeg godt se lidt "tekst-retention". Altså, jeg kan se en svag skygge af hvor at teksten står/stod, når billedet i øvrigt er sort/meget mørkt.

Men når jeg zapper over på en kanal hvor at der ikke er undertekster, forsvinder denne "tekst-skygge" efter kort tid
- men det er jo ikke "burn-in", som du/trådstarter spørger til, men blot retention som altså lader sig "vaske væk"

...jeg har i øvrigt lidt af det samme på mit plasma-TV......
Af Turbo
#240741
Der kommer ikke burn-in fordi du ser f.eks. TV3+ i 3-4 timer.
Logoet står der ikke permanent i alt tiden - når der kommer reklamer er logoet væk.

Burn-in er en* skrøne ved almindelig TV kikkeri og har altid været det - almindelig TV kikkeri kan godt være den samme kanal i 3-4 timer.

Ser du samme kanal altid (f.eks. kun TV3), så vil logoet brande sig fast på et tidspunkt.

Min OLED køre 6-12 timer hver dag og det gjorde min Pana Plasma også - der er ikke skyggen af burn-in på nogen af dem.

EDIT: *
Senest rettet af Turbo 17. nov 2016, 11:17, rettet i alt 1 gang.
Af bleze
#240766
Skriv til kanalen og bed dem ændre placering af logo efter en timer. Det burde være muligt at programmere feks ved hver reklame blok (er det ikke ca hvert 5 min?), at logo flytter sig til et andet hjørne.

Jeg har en gang haft en LG plasma som jeg fik ombyttet fordi jeg havde et kæmpe Mickey Mouse hoved brændt fast. Tak Disney! (Skærmen var dog mere end det defekt da jeg havde dirty screen indbrænding over det hele).

På min OLED har jeg ikke oplevet skyggen af retention. Jeg ser dog ikke TV længere og har ingen TV pakke.
Af Lape
#240767
Der er jo ikke kanallogo i reklamer? Der er vel heller ikke mange kanaler tilbage hvor der aldrig er ændringer.

Burn-in eller retention sker mest på infoskærme og lign.

Jeg har set utallige plasma skærme som var til at smide ud bagefter ::l
#240770
Hvis du ser TV3 eller Kanal5, så er der jo aldrig mere end 10 minutters sammenhængende TV, hvor der står et logo, efterfulgt af 10 minutters reklame...

På DR og TV2 sidder logoet dog altid samme sted. Især den røde del af DR-s logo er lidt sur at få brændt fast. Men altså: Det ER fysisk muligt at brænde noget fast på et OLED - det ligger i den måde panelet er lavet på, så hvis du lader noget stå længe nok, så garanterer jeg for, at det vil brænde fast.
Af Kefiren
#240772
Torben Rasmussen skrev:Hvis du ser TV3 eller Kanal5, så er der jo aldrig mere end 10 minutters sammenhængende TV, hvor der står et logo, efterfulgt af 10 minutters reklame...

På DR og TV2 sidder logoet dog altid samme sted. Især den røde del af DR-s logo er lidt sur at få brændt fast. Men altså: Det ER fysisk muligt at brænde noget fast på et OLED - det ligger i den måde panelet er lavet på, så hvis du lader noget stå længe nok, så garanterer jeg for, at det vil brænde fast.
Så må vi bare skrive til alle kanaler at de skal fjerne deres skide logo :P Hvor lang tid tror du vi snakker om før at det brænder fast? Man ønsker jo ikke at have TV2 eller DR til at køre en hel dag, hvis det brænder fast.
Af Turbo
#240775
Du skulle nok aldrig have købt en TV skærm! Gå ud i naturen og få dine oplevelser der!

Jeg gentager lige mig selv for din skyld - burn-in er en* skrøne ved almindelig TV kikkeri! Almindelig TV kikkeri kan godt være samme kanal i 3-4 timer (også DR og TV2).

Da min Plasma ikke var glad for at tænde, lod jeg den stå tændt 24/7 på DR K - det var først efter måneder der kom logo burn-in og det er næsten væk igen.

Det er hysteri det du har gang i!

EDIT: *
Senest rettet af Turbo 17. nov 2016, 11:17, rettet i alt 1 gang.
#240778
Jeg ville ikke bekymre mig som sådan, men hvis du netop er typen, der lader TV'et stå på TV2 News i 5 timer om dagen og kun ser ganske få andre kanaler derudover, så vil TV'et jo næsten ikke opleve andet end alle de stillestående elementer som dén kanal har. Hvis der ikke er én kanal, som TV'et står på 80% af tiden, så glem dine bekymringer.
Af Kefiren
#240779
Turbo skrev:Du skulle nok aldrig have købt en TV skærm! Gå ud i naturen og få dine oplevelser der!
Har du kigget ud af vinduet? Det står ned i stænger! Men tak for rådet.
Af Mfede
#240782
Turbo skrev:Du skulle nok aldrig have købt en TV skærm! Gå ud i naturen og få dine oplevelser der!

Jeg gentager lige mig selv for din skyld - burn-in er skrøne ved almindelig TV kikkeri! Almindelig TV kikkeri kan godt være samme kanal i 3-4 timer (også DR og TV2).

Da min Plasma ikke var glad for at tænde, lod jeg den stå tændt 24/7 på DR K - det var først efter måneder der kom logo burn-in og det er næsten væk igen.

Det er hysteri det du har gang i!
Det er altså ikke rigtigt. Mit nuværende Panasonic GT50 har burn-in til trods for at jeg passede virkelig meget på i starten. Kan huske flere andre som har berettet om samme problem efter at Plasma-skærmene fik tilføjet 3D, hvilket Rasmus herinde også har nævnt før.
Hvorvidt problemet er af samme karakter på OLED skal jeg ikke kunne sige. Det lader dog til, at der softwaremæssigt bliver gjort mere for at forhindre, at det sker.
Af Leska
#240788
Det lyder da nærmere som et defekt tv i det klip. Han siger det kom efter 4 timer, da han havde pakket det ud + det er meget meget ujævnt. Det ligner ikke burnin, altså fra en konsol, eller stille stående logo'er osv