Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg overvejer ny fladskærm i 55 Tommer og ville gerne have HDR.
Mit dilemma er at jeg ikke vil op at give 15000 kr. for en Lcd . Det gjorde jeg næsten da jeg købte Lg 47L M760 T i 2013 ( Gav 13500 kr.) En skærm i gav en rigtig god Test Rasmus . Faktisk lidt derfor jeg købte den i sin tid. Og har da været ganske glad for den og er det stadig.

Og så det du skriver i en tråd på recordere.dk ang. HDR noget som er meget rigtig. Har læst en del test om HDR og hvad der skal til , senest testen om den Samsung UHD Blu-ray og især HDR delen .

Fra Tråden
Der kommer en ny Sony XD80 i 43" med 4K, HDR og Android TV næste måned. Mere information her:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1467026526

Citat fra din bemærkning
Forvent dog ikke det store fra HDR-delen. Hvis man for alvor skal have noget ud af HDR skal man op i OLED eller LCD med bagbelyst LED og zone-styring.

Og Oled her kunne en 55” LG 55EG920V måske bruges ?? Har den ikke Ægte HDR Rasmus ?

Lige pt. er der vel kun disse med en pris på 15000 kr. for 55 tommer Lcd som kan HDR men langt fra optimalt da disse skærme mangler bagbelyst LED og zone-styring.

Samsung 55" UE55KS8005XXE Pris nu 15000 kr
LG UH850V 55" Pris nu 15000 kr
Den har faktisk fået gode anmeldelser og HDR skulle den være super.
Har i planer om at tage den ind til test

Sony XD 93 55" 17000 kr. Testet her på site

SÅ jeg overvejer at købe en Sony X 85 C som jeg kan få til 7000 kr. Topskærm fra 2015 og den skulle være over alle de børnesygdomme med seneste firmvare opdateringer. Da jeg gerne vil op i 55 tommer nu , ( 65 ) jeg har jo en Lg 47L M760 T nu .
Sony skærmen bør være et godt valg til opgradering da jeg ser mange bluray film og Netflix Hbo . Og megen sport.
Og så vente 1 eller 2 år da HDR jo ikke endnu er særlig udbredt. Og børnesygdomme er der jo altid + Bluray Afspiller stadig peberet i pris.

Venter jeg til måske jul i år kan jeg måske få Samsung UE55KS8005XXE eller LG UH850V fra 10000 kr, hvis man ser på hvad der skete sidste år.
Da der altid kommer nogle kraftige prisfald ret hurtigt .

Håber ikke min tråd er for rodet , men det er lige pt. svært at finde ud af hvor langt man skal op i pris for at få noget ud af HDR og hvad pengepungen rækker til . :(
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1467109116

Samsung 55" UE55KS8005XXE Pris nu 15000 kr
LG UH850V 55" Pris nu 15000 kr
Den har faktisk fået gode anmeldelser og HDR skulle den være super.

I The Martian er der en del sener hvor man kan se himlen som sort med stjerner på - du kan se hvordan stjernebilleder kommer til at se ud på et LCD med zone styring i testen af DX900 (uden zone styring bliver det lyse i det sorte bare meget værre). Når den skulle være "super" til HDR har de nok set andet end The Martian på den.

Hvis jeg var dig, ville jeg spare lidt mere op, i den tid er de måske faldet lidt i pris - og så se hvad jeg kunne få en B6 ned på i pris.
Tak for svar Turbo og Peter. Jeg var egentlig selv kommet frem til den konklusion ved at læse indlæg her på site og læse test da jeg jo også skriver med i indlæg her på site. Især Priser slagtilbud til tilbudsjagten. Jeg har dog brug for fornuften i mit valg . :)

Jeg kan få den Sony skærm til 7000 kr. som helt ny og som i ser har jeg en Af Lg Bedre skærme fra 2012 og en Af efter min mening bedste Sony skærme KDL-40W905A som har et bedre billed end Min Lg 47L M760 T ang. Sort.
Men er ellers meget glad for den da jeg købte den kostede en 55 tommer nok langt over 20000 kr. eller mere.
Sony skærmen blev købt til soveværelse og da det kun er en 40 tommer fik jeg den til en rigtig god pris ved restsalg .

Jeg skal dog ud og have solgt en af mine skærme det er jo det problem man får når man udskifter sit grej derfor vil jeg være klogere denne gang da man jo ikke kan få " Ægte " HDR til en fornuftig pris.

Som jeg ser det skal man enten have en Af LG Oled som B6 eller Panasonic DX 900 Små 40000 kr. Som de 2 skærme koster lige pt. så det har lange udsigter ang. de skærme.

Men jeg er dog en del overrasket eller faktisk skuffet over At en
Samsung 55"UE55KS8005XXE ikke kan lave et rimelig HDR oplevelse.

Det skal dog blive spændende og se testen af den her på site.

Et sidste spørgsmål hvor meget bedre ville det være At vælge En Samsung UE55KS7005 og smide 3000 kr. mere hvis jeg skulle købe i morgen frem for Sony X 85 C grunden til den skærm er også at jeg har mange 3 D Film som jeg ikke har set endnu ud over i biografen. Jeg er dog mest vandt til Passiv 3 D. Jeg har i forvejen 2 sæt Aktive briller fra min Sony jeg kan bruge.
Jeg har dog valgt LG fra denne gang da jeg mener Sony X 85 C er Bedre på en langt række punkter på billed siden . Nok endda bedre end Sony nye 2016 model SONY KD55XD til 10000 kr. som jo har IPS igen i år.
Den skærm er også i mine tanker men den falder nok ikke til små 8000 10000 kr. inden næste år. Ang. 3 D er Passiv godt især på en UHD skærm jeg har skam haft LG 2015 modeller i tankerene , tror jeg kan få en LG 55UF860V ned i en pris på 8000 kr. i Elgiganten den er til salg til den pris hos
https://www.dustinhome.dk/product/50109 ... 5637146652
Men Sony X 85 C er bedre på ren billed kvalitet i det daglige på alle parametre ikke at jeg ikke kan lide LG men de har IPS som har en langt række fordele på andre parametre jeg vil også prøve noget nyt denne gang.
Jeg ved godt at du har en 65 Tommer men vil hellere have Oled . Netop LG UH850 skulle kunne få HDR til at se rimelig ud med de skavanker LCD har som omtalt her i tråden også derfor det er svært at tage en beslutning. Men priser er lige pt. alt for høje.
PS har du fået solgt din skærm ?

Har du prøvet at se HDR på Den.
Der skulle være er stor forskel på LG 2015 og 2016.
Jeg jeg har prøvet HDR på UH850. (middelmådigt, som andre skærme af den slags)
Og min skærm er ikke solgt men på værksted p.t.

Jeg forstår ikke du nævner sony x85 i HDR sammenhæng. Det er mig bekendt ikke en HDR skærm.
mbm skrev:Der skulle være er stor forskel på LG 2015 og 2016.
Jeg jeg har prøvet HDR på UH850. (middelmådigt, som andre skærme af den slags)
Og min skærm er ikke solgt men på værksted p.t.

Jeg forstår ikke du nævner sony x85 i HDR sammenhæng. Det er mig bekendt ikke en HDR skærm.

Hvor nævner jeg Sony x85 i HDR sammenhæng ? ( Den kan firmware opgraderes til HDR men som jo slet ikke er Ægte HDR ) Som så mange skærme kan det. Det skulle dog nogle steder betyde bedre billede da Sony X 85 har udvidet farverum. ( Mener den har 10 bit Panel )

UH850 link til testside hvor den klarer sig ganske godt.
http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uh8500

Oversigt over skærme
http://www.rtings.com/tv/reviews
janbau skrev:Tak for svar Turbo og Peter. Jeg var egentlig selv kommet frem til den konklusion ved at læse indlæg her på site og læse test da jeg jo også skriver med i indlæg her på site. Især Priser slagtilbud til tilbudsjagten. Jeg har dog brug for fornuften i mit valg . :)

Jeg kan få den Sony skærm til 7000 kr. som helt ny og som i ser har jeg en Af Lg Bedre skærme fra 2012 og en Af efter min mening bedste Sony skærme KDL-40W905A som har et bedre billed end Min Lg 47L M760 T ang. Sort.
Men er ellers meget glad for den da jeg købte den kostede en 55 tommer nok langt over 20000 kr. eller mere.
Sony skærmen blev købt til soveværelse og da det kun er en 40 tommer fik jeg den til en rigtig god pris ved restsalg .

Jeg skal dog ud og have solgt en af mine skærme det er jo det problem man får når man udskifter sit grej derfor vil jeg være klogere denne gang da man jo ikke kan få " Ægte " HDR til en fornuftig pris.

Som jeg ser det skal man enten have en Af LG Oled som B6 eller Panasonic DX 900 Små 40000 kr. Som de 2 skærme koster lige pt. så det har lange udsigter ang. de skærme.

Men jeg er dog en del overrasket eller faktisk skuffet over At en
Samsung 55"UE55KS8005XXE ikke kan lave et rimelig HDR oplevelse.

Det skal dog blive spændende og se testen af den her på site.

Et sidste spørgsmål hvor meget bedre ville det være At vælge En Samsung UE55KS7005 og smide 3000 kr. mere hvis jeg skulle købe i morgen frem for Sony X 85 C grunden til den skærm er også at jeg har mange 3 D Film som jeg ikke har set endnu ud over i biografen. Jeg er dog mest vandt til Passiv 3 D. Jeg har i forvejen 2 sæt Aktive briller fra min Sony jeg kan bruge.
Jeg har dog valgt LG fra denne gang da jeg mener Sony X 85 C er Bedre på en langt række punkter på billed siden . Nok endda bedre end Sony nye 2016 model SONY KD55XD til 10000 kr. som jo har IPS igen i år.
Hjælp til dette spørgsmål om Samsung nye 2016 UE55KS7005 Vs Sony X 85 C . Det er det jeg spørger ind til mbm

Prisforskellen er 3000 kr. mere for Samsung skærmen. Jeg har aftalt og hente Sony X 85 C i morgen fredag. ( Den er holdt tilbage til mig og er helt ny uåbnet. ) deres sidste.
Ok men din overskrift skriver du HDR!?

Jeg har haft x85c leverede det retur pga panelet havde lyse kanter samt meget dårlige betragtningsvinkler. Der skete bare noget med billedet bare man rykkede 1 m i sofaen.
X85c er også meget dyb. Synes det ser lidt gammeldags ud.
Så af de 2 skærme havde jeg valgt 7005.
janbau skrev:Og Oled her kunne en 55” LG 55EG920V måske bruges ?? Har den ikke Ægte HDR Rasmus ?
Vi har ikke haft den til test, men ifølge mange andre skulle den på billedkvalitet minde utrolig meget om EG960, som vi har testet. HDR-billedet er i så fald meget nydeligt. Det bedste HDR, som jeg så i 2015, kom fra OLED. Skærmen opfylder ikke branchens krav under 'UHD Premium'-specifikationen. Så skal man op i 2016 OLED.

Helt personligt er jeg ret begejstret for HDR, men det skal gøres ordentligt. Efter at have set det på tværs af skærme i mange priser, så synes jeg, at man for at få ordentlig HDR skal have OLED eller LCD med bagbelyst LED og zone-styring (også kaldet FALD - full-array local dimming). Eksempler FALD LCD'er er Panasonic DX900, Samsung JS9505, Samsung KS9505 og Sony XD94. Men så kommer man også op i prisklasse.

I den sammenligning er det jo svært at ignorere, at LG 55EG920V står til 14.999 kr. pt. Super pris, synes jeg.
janbau skrev:SÅ jeg overvejer at købe en Sony X 85 C som jeg kan få til 7000 kr. Topskærm fra 2015 og den skulle være over alle de børnesygdomme med seneste firmvare opdateringer. Da jeg gerne vil op i 55 tommer nu , ( 65 ) jeg har jo en Lg 47L M760 T nu .
Sony skærmen bør være et godt valg til opgradering da jeg ser mange bluray film og Netflix Hbo . Og megen sport.
Og så vente 1 eller 2 år da HDR jo ikke endnu er særlig udbredt. Og børnesygdomme er der jo altid + Bluray Afspiller stadig peberet i pris.
Sony X85C har fået en opdatering, så den kan modtage HDR-signalerne, men ligesom mange andre mellemklasse LCD'er, så skal du ikke forvente noget særligt af HDR-delen. Til tider kan det faktisk gøre mere skade end gavn (pga. HDR presser LCD'er ind i den særlige HDR-tilstand, som beskrevet i testen af Ultra HD Blu-ray).

Jeg synes ikke, at det er en dårlig idé at smide 7000 efter Sony X85C og så opgradere til rigtig HDR om nogle år. Men det kommer naturligvis lidt an på ens vaner. Der er stadig begrænset med indhold.

Hvis man køber specifikt for at få HDR, så bliver man næsten også nødt til at købe en UHD Blu-ray-afspiller og være glad for Hollywood-film. Og have abonnement hos Netflix, eventuelt være klar til at springe på Xbox One S, hvis man er glad for spil. Ellers er der jo ikke meget at kigge på. Jeg tror der går en del tid for tv-kanalerne kommer med på vognen.
janbau skrev:Venter jeg til måske jul i år kan jeg måske få Samsung UE55KS8005XXE eller LG UH850V fra 10000 kr, hvis man ser på hvad der skete sidste år.
Da der altid kommer nogle kraftige prisfald ret hurtigt .
Ja det lyder ikke helt skævt. Det tror jeg sagtens kan ske.

Vi har Samsung KS8005 inde til test nu. Vi har ikke umiddelbart planer om at tage LG UH850V ind.
KS8005 vil jeg sætte lidt i samme bås som flere af de øvrige "HDR"-kompatible skærme, såsom Sony XD93 (som dog har nogle få zoner). Den kan ikke styre lyset lokalt og selve HDR-delen vil derfor altid blive middelmådig (hov, der afslørede jeg nok lidt af testen...). Du skal op i noget ala Panasonic DX900 eller optimalt: OLED. Dét du derimod stadig får er det udvidede farverum som i sig selv også er værd at tage med. Det kommer nemlig ind sammen med UHD-BluRays, så dét vil virke ganske fint. På KS8005 kan du skrue ned for lyset i HDR-mode, hvilket faktisk kan eliminere de problemer vi klager over på disse mid-range HDR-skærme, da du således bare ødelægger skærmens forsøg på at booste lyset og efterlades blot med det udvidede farverum.
Mange tak for hjælpen alle med jeres input, meget vidste jeg nok i forvejen da jeg bruger megen tid her på sitet og selv kommer med input. Jeg havde bare brug for hjælp til at tage min beslutning.

Som jeg venter med HDR da det jo stadig er på et meget tidligt stadie især ang. manglende indhold.
Ren teknisk er der en del vej ang. HDR
Vente til Oled falder i pris.

Så lige at Elgiganten har UE55JS8505XXE 2015 på Weekend tilbud til 8999 kr.
Nu et måske svært spørgsmål

Tror Torben kan svare da du har en Sony Sony X 85 C jeg er lidt bekymret for betragtningsvinkler.

Samsungen skulle være lidt bedre på det punkt eller er der ikke den store forskel ? .

Hvor meget bedre billede får jeg hvis jeg vælger den frem for Sony en . ?

Det er stadig 2000 kr. jeg skal spendere da den kun skal holde et par år.