Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mengisen
#233640
Hey,

Jeg har ledt og ledt på nettet uden egentligt at blive meget klogere.
LG har en UH850V serie, hvor jeg har købt en 55" skærm.
Samsung har deres KS7005 serie.
Jeg kan snildt finde masser reviews af Samsung TV, men kan reelt ikke finde nogle af LG's model.
LG kører med IPS panel mens Samsung kører med VA panel.

Dybest set vil jeg gerne sikre jeg får det bedste billede i det prisleje de to skærme nu ligger i (10-12k for 55").
Min elskede Plasma skærm er ved at stå af, og jeg er klar over jeg aldrig kommer på niveau med den. Men, i hvilket af de to TV kommer jeg bedst afsted?
De reviews der er af Samsung TV'et er gode. Ifølge flere folk, så er LG's tv bedre på billedet end Samsung er. Men, er der nogle der kan komme med noget konkret input? Skal jeg benytte mig af returretten og finde et Samsung i stedet?
Af mbm
#233642
altså du har et UH850 i dag, men du er ikke helt tilfreds siden du tænker du vil benytte dig af returretten?

Her er review af UH850:
http://uk.rtings.com/tv/reviews/lg/uh8500

Jeg har selv et LG65UH850.. men det var et kompromi. Havde jeg haft 60.000 kr til tv havde jeg købt OLED.
Jeg benyttede mig selv af returret 2 gange ((Sony og Philips (VA-paneler)) inden jeg valgte at beholde UH850eren... Hvis jeg stadig havde mulighed for returet havde jeg nok ville prøve at få 65KS8005 hjem i stuen.

men én ting jeg er rigtig glad for ved LG er den bredere betragtningsvinkel.. Det er altså rart at man kan se TV uden at skulle sidde lige foran tv vinkelret på.
Af mengisen
#233645
Tjaah.... nu har jeg så ikke prøvet så mange LED TV.
Men betragtningsvinklen er jeg glad for - ikke noget at pege fingre af der.

Men, når billedet panorerer henover overflader der er rimeligt ens i farver, så ligner det at selve fronten af glasset er sådan lidt "beskidt" - hvis det giver mening? Altså det ligner der er urenheder i billedet ved panorering, men kun svagt altså.
Er der en ensfarver fast baggrund og jeg flytter rundt med den markør med remoten, så er der sådan en svag synlig "bar" af farveædring i lodret vinkel der følge hvor musemarkøren er. Ser det kun på ensfarvet fast baggrund....

Mit er også et kompromis, for er klar over der kan fås bedre TVs til mange gange prisen (gav 11k).
Omvendt er jeg heller ikke særligt imponeret :-)
For 10 år siden fik man da bedre plasma tv til de samme penge.

Nogle ting i TV udsendelser ser også alt for unaturlige ud - selvom det er en kalibreret skærm jeg benytter.
Men igen, måske jeg bare skal vænne mig til de "dårlige" billeder LCD giver fremfor Plasma.

@mbm, hvad gør du ville prøve KS8005 ? Nu kan jeg se det i 55" udgaven koster ca. 4k mere end LG'en. Så måske det er forventeligt bedre, eller? :-)
Af mbm
#233647
ja det er vertikal banding du oplever. Jeg har lige oprettet en tråd omkring det.
Jeg ved ikke om det er mere udbredt på LGén end andre.
Det er KUN noget jeg har bemærket nu her med EM i fodbold.

Grunden til jeg ville prøve KS8005éren ville være for at se om jeg kunne slippe med de "fejl" jeg har på UH850éren. Eks. Vertical banding og edge bleed. Men det er jo nok bare et lotteri.

Eks. kan jeg sige at det Philips 7600 jeg havde hjemme i 1 måned var stort set fri for disse issues. MEN jeg kunne ikke få farverne til at se ud til min smag.. Og TVét var generelt for ustabilt i softwaren.
Af mengisen
#233648
Ah jeg læste lige din tråd. Ja, det er så det jeg oplever også - det synes jeg er pænt irriterende.
Det er også mest fodbold jeg bemærker det ved, eller Formel 1 hvor der også er ens overflader i asfalten f.eks

Nøj man savner sin plasma allerede :-)

Tror du ikke KS8005 serien også er dårlig i betragtningsvinkel? Det er vel stadig et VA panel.
Af mbm
#233649
mengisen skrev:Ah jeg læste lige din tråd. Ja, det er så det jeg oplever også - det synes jeg er pænt irriterende.
Det er også mest fodbold jeg bemærker det ved, eller Formel 1 hvor der også er ens overflader i asfalten f.eks

Nøj man savner sin plasma allerede :-)

Tror du ikke KS8005 serien også er dårlig i betragtningsvinkel? Det er vel stadig et VA panel.
Jo det er det helt sikkert.

VA paneler scorer de fine karakterer pga der jo testet "teoretisk" med vinkelret på skærmen.
Hvis man testede sådan mere som ens øjne reelt så på skærmen når man ligger i sin sofa så er det jo ikke sikkert VA-paneler var så "gode"

mht banding så bemærker jeg det KUN ved fodbold indtil videre..
Har prøvet med ensfarvede testbilleder og her kan jeg ikke se det.
Af mengisen
#233650
Jeg er enig i at det ved fodbold er ret tydeligt.
Det er også først efter jeg så det ved fodbold, at jeg også bemærker det en anelse i andre få tilfælde.

Betragtningsvinkel er alligevel lidt vigtig synes jeg... sjældent jeg sidder lige for! :-)

Fungerer LG Content Store for dig?
Hver gang jeg aktiverer den inde i WEbos menuen, så får jeg bare en helt grå skærm og der sker intet.
Skærmen er på nettet :) kan se netflix feks.

Er din skærm kalibreret?
Af KimHansenDK
#233651
mengisen skrev:Jeg er enig i at det ved fodbold er ret tydeligt.
Det er også først efter jeg så det ved fodbold, at jeg også bemærker det en anelse i andre få tilfælde.

Betragtningsvinkel er alligevel lidt vigtig synes jeg... sjældent jeg sidder lige for! :-)

Fungerer LG Content Store for dig?
Hver gang jeg aktiverer den inde i WEbos menuen, så får jeg bare en helt grå skærm og der sker intet.
Skærmen er på nettet :) kan se netflix feks.

Er din skærm kalibreret?
Jeg havde problemet på min gamle Samsung F8005 skærm, men oplever det ikke på min nye KS7005. Det var nemlig specielt tydeligt ved fodboldkampe.
Af mengisen
#233654
mbm skrev:Benytter ikke LG Content Store.
Bruger kun Netflix, youtube, Webbrowser, Mediaplayer.

Nej min skærm er ikke kalibreret.
Det eneste jeg har gjort er at indstille brightness og kontrast ud fra disse videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=8b3CUm8j4DE
https://www.youtube.com/watch?v=zwKFQl2U7Nk

Dette giver mig en brightness på 48 og contrast på 100
Ok :-)
Benytter du TruMotion som slået til - og i så fald, hvor meget slået til?
Af mengisen
#233655
KimHansenDK skrev:
mengisen skrev:Jeg er enig i at det ved fodbold er ret tydeligt.
Det er også først efter jeg så det ved fodbold, at jeg også bemærker det en anelse i andre få tilfælde.

Betragtningsvinkel er alligevel lidt vigtig synes jeg... sjældent jeg sidder lige for! :-)

Fungerer LG Content Store for dig?
Hver gang jeg aktiverer den inde i WEbos menuen, så får jeg bare en helt grå skærm og der sker intet.
Skærmen er på nettet :) kan se netflix feks.

Er din skærm kalibreret?
Jeg havde problemet på min gamle Samsung F8005 skærm, men oplever det ikke på min nye KS7005. Det var nemlig specielt tydeligt ved fodboldkampe.
Er du glad for din KS7005? Den lurede jeg også på nemlig. Umiddelbart lignede det dog, at den havde mere "hakken" når billedet panorerede.... det virkede nemlig lidt generene for øjnene synes jeg.
Af mbm
#233657
mengisen skrev: Ok :-)
Benytter du TruMotion som slået til - og i så fald, hvor meget slået til?
nej det bryder jeg mig ikke om.
Oplever intet hakkeri med truemotion på off..heller ikke fodbold.
Synes du det hakker uden truemotion?
Senest rettet af mbm 14. jun 2016, 12:30, rettet i alt 1 gang.
Af Turbo
#233658
mengisen skrev:Ok :-)
Benytter du TruMotion som slået til - og i så fald, hvor meget slået til?
Prøv med bruger, Fjern rystelser 0, De-Blur 7 - det virker fint på min, der er ikke noget hakkeri eller noget andet ved fodbold. Håber det også vil virke på jeres LED :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7