Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg står og skal købe nyt Tv, og syntes det er enormt svært at blive klog på, hvad man skal vælge.
Jeg har derfor læst en masse test på Nettet og havde besluttet mig for at købe Samsungs UE55Js8005, men da jeg så tager en tur i Elgiganten for at se Tv, anbefaler de istedet LGs 55UF840V, da deres Smart-Tv skulle være bedre, Sort niveauet skulle være bedre, samt have en bredere synsvinkel på det.
Men kan det passe eller er det bare sælgeren der gerne vil have pakket mig et LG på ? For nu syntes jeg lidt at jeg er på bar bund igen og bare er mere forvirret ?
Imellem de to ville jeg snuppe Samsung'en. Men der er også alternativer i Panasonic CX7 og Sony X85C.

Hvis Elgiganten har fortalt dig, at sortniveauet er bedre på LG'en så har de stukket dig en sælgersandhed. Det er faktisk en del dårligere simpelthen fordi LG'en har et IPS-panel, hvor Samsung'en har et VA-panel. Mht. Smart TV delen, så er LG's webOS ret fint efterhånden, men forbered dig på, at det er opbygget om bevægelsesstyring. Personligt synes jeg ikke lige præcis det er fedt, men jeg kan godt lide webOS derudover.

Sælgeren får nok højere provision ved at sælge LG'en.
@SMichel

Provision.Provision. Provision.

Hvad er dit budget, for så kan jeg prakke dig 2 andre mærker på :D

Der er også UB850. Det koster 10K.
Samme pris for et UF851..

Og et UB680V koster 1000 kr mere end UB850 i 55"

Hvad siger diverse tests?

Nu når der allerede tales om det:

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3051082/TV ... ign-Priser

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3052207/TV ... ign-Priser

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3101805/TV ... ign-Priser

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3055594/TV ... ign-Priser

Uanset mærke og valg og om vi får en hvid jul.
Gør dette billedet på dit tv mere 'cool:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1285931399

(Rimer ikke helt men alligevel..)
Senest rettet af PeterD 10 dec 2015, 13:43, rettet i alt 5 gange.
Mit budget er ca. 10.000 kr. da det er det de 2 Tver koster.
Hvad er forskellen på VA panel og IPS panel? For ham i El-giganten talte for med IPS panellet på LGen.
I forhold til diverse Test har jeg læst lydogbillede, Taenk og flatpanels test af 7005 modellen, som jeg har lade mig fortælle er 95 % det samme tv, dog med dårlige billede :)
Det er to typer, hvorpå man kan lave LCD-panelerne. Reelt har det at gøre med hvorden de små flydende krystaller er arrangeret inde i hver pixel. Overordnet set kan man sige, at VA har relativt god sortniveau, men dårlige betragtningsvinkler. IPS har brede betragtningsvinkler, men svagt sortniveau. Begge to kan gengive præcise farver, men kommer meget an på instillingerne. Personligt foretrækker jeg VA-paneltypen. Visse foretrækker dog IPS, hvis de primært ser tv i et oplyst rum og hvis der er mange siddepositioner i stuen.

Ja, JU7005 minder en del om JS8005. JU7005 har bare ikke det lidt større farverum som JS8005, men vær opmærksom på, at du kun får gavn af det, hvis du har indholdet. Det vil sige såkaldt HDR-indhold, som slet ikke findes på markedet endnu. F.eks. de kommende UHD Blu-ray-skiver. JU7005 er dog bagbelyst, så der er mindre risiko for at de ser lysgennemslip på skærmpanelet i de mørke filmscener.
Rasmus Larsen skrev:Imellem de to ville jeg snuppe Samsung'en. Men der er også alternativer i Panasonic CX7 og Sony X85C.

Hvis Elgiganten har fortalt dig, at sortniveauet er bedre på LG'en så har de stukket dig en sælgersandhed. Det er faktisk en del dårligere simpelthen fordi LG'en har et IPS-panel, hvor Samsung'en har et VA-panel. Mht. Smart TV delen, så er LG's webOS ret fint efterhånden, men forbered dig på, at det er opbygget om bevægelsesstyring. Personligt synes jeg ikke lige præcis det er fedt, men jeg kan godt lide webOS derudover.

Sælgeren får nok højere provision ved at sælge LG'en.
Det er sjovt. Sælgeren i Power prøvede også at overbevise mig om, at lige præcis LG'en, der henvises til, her skulle panelet være langt bedre end panelet i js8005. Jeg hoppede dog ikke på den...
Det er jo en smagssag. Hvis man, som Rasmus skriver, oftest ser TV i en veloplyst stue og gerne sidder skråt for TV'et, så er IPS fint. Hvis du ser på TV i dæmpet belysning, så vil den meget hurtig blive ret grå at se på i de sorte nuancer.
Jeg har en Samsung js8005 og jeg må sige at jeg er imponeret over billedets kvalitet. Hvis du ikke altid har mulighed for at sidde lige foran skærmen, er mit råd til dig, at finde 5000 kr mere og så købe LG 55EG910V som bliver nedsat til 15.000 kr inden for 4 uger. Hvis man sidder bare lidt ud til siden forsvinder det gode billede og så er det jo ligegyldigt med et så fint tv. LG en er skarp fra alle vinkler.
Rasmus Larsen skrev: JU7005 har bare ikke det lidt større farverum som JS8005, men vær opmærksom på, at du kun får gavn af det, hvis du har indholdet. Det vil sige såkaldt HDR-indhold, som slet ikke findes på markedet endnu.
De sælgere er dog utrolige. Jeg var også i Fona og spørge ind til fjernsyn. Her stillede jeg nemlig spørgsmål til farverne på js8005 versus ju7005, og der sagde han konsekvent at man ville kunne se forskel. Da jeg spurgte om det nu også var tilfældet, når materialet nu ikke var til de ekstra farver, sagde han hårdnakket at det kunne man sagtens. Ligegyldigt om materialet havde de ekstra farver eller ej.

Prøvede at have en lille diskussion med ham, men da jeg ikke helt er skarp i teknikken, og kun kan huske lidt af alt det jeg læser, så stoppede den ligesom der, og jeg var ikke sikker nok i min sag til at være teknisk overbevisende. Men endnu gang ses det hvordan de forsøger med snyderi og tricks at sælge "sælger argumenter".

Det irriterer mig faktisk ret grumt!

En anden dag inden overstående snakkede jeg med en anden sælger i samme butik, der fortalte mig at Sony X85C i 55" var fuldt bagbelyst, og at edge næsten var ikke-eksisterende. Jeg kunne så senere konstatere derhjemme, da jeg havde fattet interesse for fjernsynet, at det absolut ikke er eller var tilfældet.

Synes der er langt i mellem de gode oplevelser? Synes altid man kommer frem og ved mere om deres produkter end de selv gør - på trods af, at jeg ikke er wikipedia. Havde det så bare været på model-specifikationer, hvor de naturligvis ikke kan vide alt, men noget så gængs som overordnede fjernsynsspecifikationer. Her tænker jeg på ekstra farverum og materiale, eller om 4k reelt gør nogen forskel og hvornår/hvordan.

Hvordan kan man næsten stå i Radio/TV og så ikke vide det basale? Og Elgigaten der sælger Bose som ren Hifi. De små kasser spiller da fint, men rigtig hifi bliver det nu aldrig.

Ja, jeg bliver sgu lidt harm over alle de historier

Eller er det bare mig? :D :) :D :p
Ja. Du er ikke den eneste.

Jeg er også pisse træt af at uanset hvor man går får man smidt et LG eller Samsung i nakken..

"Det er klart det bedste" siger de enstemmigt i kor.

"Tilbud. Tilbud. Køb nu! Køb nu!"

"Final Sale!" "Ovenud fantastisk SUHD billedkvalitet".."Next Generation af UHD"

Ja og om mindre end 2 år er det gået i stykker...og de siger: "Ligemeget. Du får det nyt. Værsgo!" (Og så er vi fri for dig)

Kom og Køb!. Finale Sale. Slutspurt!. Ophørsudsalg! Kom og Køb, Herrer og Damer!
Jeg ved ikke om jeg er i undertal her, men jeg går ikke i elektronikvarehuse for at få rådgivning og vejledning. Jeg laver alt research på nettet ved at læse flere personer/mediers holdninger samt blandt bekendte og så handler jeg (oftest på nettet). Engang i mellem besøger jeg butikkerne for at prøve produktet.

Jeg har selv arbejdet i Electric City for over et årti siden da jeg var purung, så jeg ved godt hvordan gamet er. Man skal være heldig hvis man får fat i nogen, der kan rådgive fornuftigt ude på gulvene, når hele salgsmotoren er opbygget omkring tilbudskataloger, provisionsordninger og bonusordninger.
Rasmus Larsen skrev: Jeg har selv arbejdet i Electric City for over et årti siden da jeg var purung, så jeg ved godt hvordan gamet er.
Godt gået unge mand, at du er kommet på rette spor. :)