Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Montago
#219075
Efter lidt privat snak har jeg valgt at oprette en tråd hvor vi kan dele erfaringer omkring Samsung JU7005 serien.

Til at starte med vil jeg lige dele den kalibrering som jeg fik fra butikken (Power), som alternativ til den man kan finde under 55JU7505 anmeldelsen.

Standard profil:
- Backlight 10
- Contrast 90
- Brightness 32
- Sharpness 50
- Color 50
- tint G50 R50
Adv settings:
- Dyn Con: off
- Black: off
- Flesh: 0
- RGB off
- Gamma: 0
White Balance (2 point):
R 5
G -2
B -14
RG 8
GG 4
BG -15

Har fundet disse "alternative forslag" til optimale indstillinger:
http://reviews.lcdtvbuyingguide.com/sam ... tings.html
http://www.rtings.com/tv/reviews/by-bra ... 0/settings

Som nævnt i anmeldelsen er der lidt små problemer med at billedet hakker hvis man aktivere Smooth Motion. Jeg har dog erfaret at 24p materiale IKKE hakker og at det kommer helt an på video'en man ser om Motion-funktionerne virker korrekt.

Samsung Smart View
http://www.samsung.com/us/apps/smart-view-2/
Senest rettet af Montago 4. sep 2015, 10:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Montago
#219094
Har haft lidt issues med kontrast og backlight ... billedet har føltes flat / mat og kedeligt
er derfor endt med følgende kontrast indstillinger:

Dynamic Contrast: Medium
Black Tone: Darker
Smart LED: Medium

Med de indstillinger bliver billedet dejlig sprødt med mørk sort uden at være overdrevet til det punkt hvor man mister detaljer i de mørke områder

Skal måske lige siges at jeg har justeret kontrasten mens jeg ser Alien 2 som er en lidt mørkere film...
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#219095
Montago skrev:Efter lidt privat snak har jeg valgt at oprette en tråd hvor vi kan dele erfaringer omkring Samsung JU7005 serien.

Til at starte med vil jeg lige dele den kalibrering som jeg fik fra butikken (Power), som alternativ til den man kan finde under 55JU7505 anmeldelsen.

Standard profil:
- Backlight 10
- Contrast 90
- Brightness 32
- Sharpness 50
- Color 50
- tint G50 R50
Adv settings:
- Dyn Con: off
- Black: off
- Flesh: 0
- RGB off
- Gamma: 0
White Balance (2 point):
R 5
G -2
B -14
RG 8
GG 4
BG -15


NB: Jeg mangler at opliste et par indstillinger...

------

Som nævnt i anmeldelsen er der lidt små problemer med at billedet hakker hvis man aktivere Smooth Motion. Jeg har dog erfaret at 24p materiale IKKE hakker og at det kommer helt an på video'en man ser om Motion-funktionerne virker korrekt.
Hej med jer

Jeg er også ejer af et 55" JU7005, jeg har benyttet de kalibrerings indstillinger som flatpanels har skrevet ind i deres anmeldelse af skærmen.

Hvordan fik du den kalibrering af Power ?? kalibrerede de din skærm inden du hentede den, eller fik du en udskrift med anbefalede indstillinger ?
Brugeravatar
Af Montago
#219101
Hos Elgiganten og Power kan man bestille kalibrering når man køber fjernsynet.

Jeg fik en kalibrerings rapport med som fortalte om NOGLE af de indstillinger som de har lavet på forhånd - dvs. er ikke sikker, da de ikke skriver hvad de har gjort i rapporten. Så de indstillinger herover er dem jeg har skrevet ned fra fjernsynet af.
--

Jeg dog senere kommet til at pille lidt for meget med indstillingerne da jeg ikke var helt tilfreds + gerne ville vide hvilken effekt hver indstilling har og pga noget tomult med en opvaskemaskine som kom ind ad døren glemte jeg nogle af indstillingerne :(

Jeg har derfor indstillet fjernsynet næsten ligesom anbefalet fra Flatpanels.dk + lidt mere kontrast som jeg skrev ovenfor.
Brugeravatar
Af Montago
#219106
TV-delen

Jeg fik mit PCMCIA kort fra Yousee i går og fik sat det i fjernsynet .. søgning efter kanaler var mega hurtig, 20 sekunder så var der 220 kanaler :D

Af en eller anden idiotisk grund, finder man også alle de kanaler man ikke kan se, dvs alle de kodede kanaler som ens abonnement ikke dækker. Så jeg fik hurtigt lavet mig en favoritliste ... meeeeen

- Har endnu ikke fundet ud af hvordan man KUN benytter sin favoritliste ligesom på Yousee boksen ??

- Har heller ikke fundet ud af hvordan man sortere sin favoritliste ?

- Fik HBBTV til at virke ved at hente APP'en, det virker umiddelbart fint på DR1.. jeg kunne gå ind og se gamle episoder osv.. fedt !!! (har ellers ikke testet så meget)

- DR1 er 'kun' 720p ?? (findes der en liste med opløsninger og bitrates et sted ?)

- Mangler at få købt en HDD til at optage og pause...
Af Grandahl
#219111
Montago skrev:TV-delen

Jeg fik mit PCMCIA kort fra Yousee i går og fik sat det i fjernsynet .. søgning efter kanaler var mega hurtig, 20 sekunder så var der 220 kanaler :D

Af en eller anden idiotisk grund, finder man også alle de kanaler man ikke kan se, dvs alle de kodede kanaler som ens abonnement ikke dækker. Så jeg fik hurtigt lavet mig en favoritliste ...


- Har endnu ikke fundet ud af hvordan man KUN benytter sin favoritliste ligesom på Yousee boksen ??

- Har heller ikke fundet ud af hvordan man sortere sin favoritliste ?

- Fik HBBTV til at virke ved at hente APP'en, det virker umiddelbart fint på DR1.. jeg kunne gå ind og se gamle episoder osv.. fedt !!! (har ellers ikke testet så meget)

- DR1 er 'kun' 720p ?? (findes der en liste med opløsninger og bitrates et sted ?)

- Mangler at få købt en HDD til at optage og pause...

Måske du kan bruge dette til kanalsortering.. Mit tv er en HU7505 fra sidste år, har ikke haft dit tv mellem hænderne endnu.. Men måske er der ikke ændret noget i menuen omkring dette ift. Sidste år.. Prøv at se denne tonic

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =2&t=32127
Brugeravatar
Af Montago
#219113
Grandahl skrev: Måske du kan bruge dette til kanalsortering.. Mit tv er en HU7505 fra sidste år, har ikke haft dit tv mellem hænderne endnu.. Men måske er der ikke ændret noget i menuen omkring dette ift. Sidste år.. Prøv at se denne tonic

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =2&t=32127
Vil kigge på det i aften.

Ser ud til at man skal aktivere kanal redigering..
Tænker lidt at den bedste løsning er at slette alle de kanaler vi ikke kan eller vil se på brutto-listen og så bare slette favoritlisten som alligevel ikke virker ordentligt :)

TAK !
Af Christopher
#219114
Hej,

Jeg møver mig lige lidt på i tråden.

Jeg overvejer at anskaffe mig TV'et imorgen.

Ser i et "fremtidssikret" problem ved, at TV'et ikke har Evolution Kit? Eller er det kit alligevel på vej til langsomt at blive faset ud?

Mit nuværende Samsung er fra 2010 UE40C6715, så jeg vil gerne skifte til et bedre.

Jer der har JU7005 - ville i købe det igen, hvis i kunne gå de måneder tilbage?

På forhånd tak for input.
Brugeravatar
Af Montago
#219116
EvolutionKit er efter min mening et salgs trick fra Samsung af...

1. Hvorfor skulle de bruge kæmpe mange kræfter på at lave opgraderinger til gamle fjernsyn når de hellere vil sælge nye ?

2. De har tidligere vist at de ikke gider supportere deres produkter i ret langt tid efter sidste produktionsdato

3. Det er ofte nemmere / billigere at købe en boks/dims (AppleTV, Amazon FireTV osv) som erstatning til det ikke-længere-supporterede SmartTV system anno XXXX -- og derfra bruge TV'et som en skærm.

4. Er der overhovedet lavet nogen EvolutionKit's til gamle modeller endnu ?? (taler af uvidenhed, gætter på aldrig?)

-----------------------

Jeg købte JU7005 på baggrund af en masse reviews som alle fortæller at JU7005 lige nu DD. er et af de bedste TV'er på markedet i dets pris-klasse.

Går man lidt op ville jeg nok hellere kigge på LG 8-serien som også har TwinTuner og IPS panel -- men er i tvivl om det reelt er bedre end JU7005 .. Desværre er de fleste dyere fjernsyn også buede (yuck) :s

Tiden vil vise om JU7005 også er holdbart - en ting som Samsung ikke er kendt for tidligere :( -- med dårlige komponenter som går i stykker på 2-3 år.. Jeg har derfor købt mit med forsikring (Nordea Guld Mastercard) som udvider garantien til 4 år + jeg har en elektronik forsikring i mit Indbo som også hjælper efter de 4 år.

-----------------------

Selvom jeg har en masse små udfordringer med at lære TV'et at kende, så må jeg sige at billedet er alle pengene værd !

Sad med et MEGET stort smil og så hhv. Home (2009) og Aliens 2 som begge nærmest bliver til 3D fordi dybden og klarheden i billedet er så fantastisk !

vil klart anbefale at købe det i fx Elgiganten eller Power bare for at prøve det i 14 dage.. tror dog ikke du aflevere det tilbage :D
Af Christopher
#219118
Tak for det udførlige feedback.

Det var præcis som jeg tænkte.

Jeg kendte ikke rigtigt til Evolution Kit, førend testen herinde påpegede, det ikke fulgte med, hvilket var for dårligt...

Jeg kan ikke rigtigt selv se ideen med det, hvis Samsung netop ikke er helt med på klumpen omkring deres eget marketingsstunt. One Connect delen giver dog rigtig god mening. Mine kollegaer, der har tidligere 8- og 9-serie TV anede ikke, de potentielt kunne opgradere via Evolution Kits, så det er nok bare en and.

Jeg har kun læst positivt om JU7005, så jeg hopper nok på det imorgen (Hvor det kommer på tilbud BTW).

Jeg gik forgæves efter det i både Power og Elgiganten i denne uge.
Brugeravatar
Af Montago
#219121
Hvilken størrelse leder du efter ?

Må tilstå jeg er ovenud lykkelig over den one-connect dims de har lavet med 4 HDMI porte. det passer perfekt ind i mit setup !

Førhen har jeg kørt med en Octava 4x HDMI + 4x Optical switch hvor jeg smider optisk over til surround anlægget (Logitech Z-5500) og billedet videre op til fjernsynet. Alt dette får man forærende med One-Connect..

På den anden side, så er der nu flere kabler som skal op til fjernsynet: Antenne og LAN kabel, hvilket de godt måtte have smidt i One-Connect (eller hvad de nu kalder den) - førhen havde jeg jo kun ét HDMI kabel.
Af Christopher
#219123
Det var 55'' udgaven, som jeg ville købe.

Jeg skal også have forbundet Xbox, surround receiver og en del andre ting, men det virker nu som en god ide med den dims.
Brugeravatar
Af Montago
#219125
Vildt nok, de havde 70 stk tilbage om tirsdagen da jeg købte mit.

fandt lige den her:
http://www.samsung.com/uk/consumer/tv-a ... EK-1000/XC

2500 kr for en opgradering ... hmm ... ja okay, hvis man gav 10.000+ for sit TV for 4-5 år siden så er det fint nok.

Connector ligner meget den jeg brugte til kortlæseren --- kan være der kommer kit til JU7005 senere !?

http://www.flatpanelshd.com/news.php?su ... 1420882345
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9