Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#201584
Det handler om TV som computermonitor, så det var lidt svært at vælge forum ;-)

Jeg er blevet anbefalet at prøve en Mac Mini med trådløst keyboard mv. og en Samsung UE55F8005 som computermonitor. Har du konkrete erfaringer med dette el. lign. TV som computermonitor?

Jeg vil beholde min Windows PC på kontoret, men prøve Mac Mini + TV i stuen i lænestolen.
Hilsen Michael Maardt
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#201643
De fleste Full HD tv kan bruges til PC-skærme. Du skal blot sætte tv'et i PC-tilstand. Det er lidt forskelligt hvordan det gøres, men typisk kan man navngive HDMI-indgangen til PC og så slår tv'et alle de tv-specifikke kredsløb fra.

Men når det er sagt, så kan mange tv dog stadig have en betydelig del input lag - altså forsinkelse. Det er ret generende, når man bruger musen. F8005 er ikke den værste på det punkt, men hvis du er fintfølende, vil du nok bemærke det.
Af michael2820
#201645
Hej Rasmus, tusind tak for kvalificeret kommentar og må jeg i denne forbindelse rose dig for dit arbejde, som er af international klasse. Jeg må se med forsinkelsen. Findes der et TV, som du ville anbefale fremfor Samsungen?
Hilsen Michael Maardt
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#201646
Tak for roserne :)

Hvis det specifikt er PC-brug, så er det måske værd at kigge nærmere på Sony's skærme. Det er dem med lavest input lag lige nu. F.eks. Sony W8 som vi har en test af på forsiden.

Input lag er i hvert fald en af de vigtigste parametre når en tv-skærm skal bruges på PC'en. Når du tilslutter et tv til PC'en er det i øvrigt også lidt nemmere at justere farver og lignende, da man kan vælge at gøre det igennem grafikkortets indstillinger.
Af michael2820
#201647
super tak, jeg kigger
Hilsen Michael Maardt
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#201648
Held og lykke.

Det er ikke sikkert, at F8005 har for højt input lag til dit brug, men Sony ligger i hvert fald lidt lavere. Det optimale er nok hvis du kan prøve en af skærmene sammen med en PC og en mus, eventuelt hos en bekendt eller i en butik :)

Men uagtet så er F8005 måske lidt overkill. De mange ekstra ting som du får i F8005 ift. f.eks. Samsung's 5 og 6-serier er primært rettet mod tv-visning, Smart TV delen og design. De to første betyder ikke noget sammen med en PC.
Af michael2820
#201650
tak for held og lykke. Det skal man som regel have i den vestlige verden, hvor der er tusind forsk. modeller at vælge mellem ;-)

Jeg har nu tænkt mig også at bruge TV'et som normalt TV, men jeg er godt klar over at Samsung har en masse, som jeg sikkert aldrig vil bruge til andet end at blære mig med, når der kommer besøg.

Og jeg kan se, at Sonys W8 er noget billigere end Samsung F8005. Mange, mange tak.
Hilsen Michael
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#201739
Din PC kører kun 60 Hz, så det er intet problem.

Hvis du tænker i forhold til tv-kiggeri, så nej. Der findes knap nok paneler over 100 Hz. Alt det man hører om 600/800/1000 Hz er opblæste markedsføringstal. Det er ikke den frekvens panelet opererer med.
Af michael2820
#201742
Rasmus: du er sgu klog, herligt at have dig i Danmark. Jeg bestiller Sonys KDL-55W805A. Hilsen Michael Maardt