Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har kigget på disse to LED tv'er som ligger til en pris på 4100-4400 kr, så ikke den store forskel på de to, jeg er bare i tvivl om hvilken en af de to jeg får mest for pengene.

De har følgende specs:

LG:
42"
400 Hz MCI
A+
3 USB
3 HDMI

Philips:
46"
200 Hz PMR
A ++
2 USB
3 HDMI

Jeg går ud fra at billedet er bedre på LG'en da den har dobbelt så mange Hz, tilgengæld er Philips så 4" større og har et lavere energiforbrug (A++ vs. A+). De har begge 3D, men det er ikke noget jeg har tænkt mig at bruge alligevel..

Hvad syntes i giver mest for pengene?
hz-funktionen er ikke nødvendigvis en forsikring om det bedre tv. Tværtimod vælger mange forbrugere at slå diverse hjælpemotorer fra og køre 50hz.

Sidst, men ikke mindst, så bruger Philipsen sikkert mere strøm, fordi den er større. Energimærkatet tager hensyn til størrelse på tv'et. Desuden er det formentlig ikke det, som gør at du skal vælge det ene fremfor det andet. Derimod skal man selvfølgelig vælge det tv med det bedste billede.

Af de to, så ville jeg tage LG'en uden tvivl.
Keblovszki skrev:Jeg har kigget på disse to LED tv'er som ligger til en pris på 4100-4400 kr, så ikke den store forskel på de to, jeg er bare i tvivl om hvilken en af de to jeg får mest for pengene.

De har følgende specs:

LG:
42"
400 Hz MCI
A+
3 USB
3 HDMI

Philips:
46"
200 Hz PMR
A ++
2 USB
3 HDMI

Jeg går ud fra at billedet er bedre på LG'en da den har dobbelt så mange Hz, tilgengæld er Philips så 4" større og har et lavere energiforbrug (A++ vs. A+). De har begge 3D, men det er ikke noget jeg har tænkt mig at bruge alligevel..

Hvad syntes i giver mest for pengene?
Læs det her om Hz.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Torben Rasmussen skrev:For at undgå sløring, så skal skærmen have "Scanning backlight". Det skal ikke have 800 Hz Clear Motion Ultimate Smooth Cinema Plus... Nøgleordet er scanning backlight! Alle øvrige frekvenssystemer har til formål at udjævne bevægelse og introducerer dermed ekstra billeder med artefakter til følge. Det er ret enkelt.

Producenterne har så valgt, at gemme scanning backlight angivelsen, som en del af de mange andre frekvenser, som de pumper i vejret med forskellige måder at gange og addere på. Der må være nogle matematiklærere derude, som græmmer sig og det er bestemt intet under at den almene forbruger kan have svært ved at finde rundt i de mange frekvensangivelser.

Bottom line: Et TV med 50 Hz alm. gengivelse plus scanning backlight bør være tilstrækkeligt til enhver lejlighed, med mindre man har soap-opera-effekt som et krav til funktionalitet. Det er dog ikke alle producenter, der laver et TV hvor du KUN får scanning backlight og intet af det andet lir, så man skal stadig rode gennem menuer for at slå de uønskede features fra når man har betalt ved kasse 1.

For de interesserede kan man læse mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091