Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Elgiganten har dette tv på tilbud til 15.000 fra på mandag, allerede fra i går i Fields.

Første forvirring: På Elgigantens hjemmeside skriver de produktet er udgået af deres sortiment. Er der nogen, der ved hvorfor Elgiganten har droppet tv´et - solgte det ikke nok, kommer der snart et nyt fra Samsung eller..? (mener tv´et er forholdvist nyt?)

Anden forvirring er: HDMI vers. 2.0 - læser flere steder, at tv´et ikke understøtter tv- udsendelser, via HDMI, i 4K, da disse vil blive sendt med 50-60 fps og HDMI vers. 1.4 kun understøtter 30 fps.
Så lang så godt, men den begrænsning gælder vel kun brugere af TV bokse(eller lignende) med overførsel via HDMI?
Jeg har mit antennekabel direkte til tv´et og jeg formoder, at så længe jeg har det, så har jeg ingen begrænsninger i forhold til fps ved fremtidige tv-udsendelser i 4K?

Eller er der noget jeg har overset, jeg synes det er enormt nemt at blive rundforvirret i nettets jungle af velmenende testsites, der alle har hver deres kilde de refererer fra..?

På forhånd tak!
15k er dælme billigt, har lige givet 14 for 55F8005 :o

Ved dog ikke om jeg er overbevist om at UHD er nødvendigt pt. Der er jo ikke så mange kilder til UHD endnu.
Du er nok ikke så forvirret som du tror med hensyn til F9005 O_O

Den understøtter ganske rigtigt ikke 4K med 60 fps over HDMI, da det kræver HDMI 2.0 !

Du har ret i at den understøtter 4K med 60 fps via antenne signalet, men på den anden side så går der nok en rum tid, inden der blir udsendt tv i det format - for ikke at sige meget lang tid !

4K 60 fps ska vi nok forvente at se via Streaming og BluRay lang tid forinden og der kan manglen på HDMI 2.0 forventes at blive et problem :)
Af Zwiftnick
Tak, tror også jeg blot manglede en bekræftelse af jeg havde forstået det nogenlunde korrekt ;-)

Jeg købte et tv i 2006 for 14.000 - det var med mpeg2 og netforhandleren gik konkurs få måneder efter jeg havde købt det, så ingen ombytning til mpeg4 for mit vedkommende..

Vil gerne være lidt på forkant, og alene opskaleringen af HD materiale på 9005 har jo fået rosende ord med på vejen. Det har længe været på tale, at flere kampe under VM i fodbold i Brasilien, skal sendes i 4K, så fremtiden er ikke så laaangt væk igen..

Og som LPH siger, "det er dælme billigt" - for jeg har også kig på 8005/7005 men dem skal jeg pt. give 11.-12.500 for, og så kan jeg allerede til sommer, ikke se de begyndende nye standarder i tv-udsendelser.

Ellers er det rigtig 4K materialet pt. er temmelig mangelfuldt, men snart begynder de første streamingtjenester at sende i det format og så ruller hjulene...

Anyways, så lige at Sony har sendt en opdatering af deres 4K fjernsyn på markedet, så man nu kan opdatere et HDMI stik til vers. 2.0 - er der nogen der ved om Samsung har gjort en lignende opdatering mulig ved firmware, eller om man skal købe en ny connectbox, hvis de laver en opgradering af denne?
Af LPH
Zwiftnick skrev: ... og så kan jeg allerede til sommer, ikke se de begyndende nye standarder i tv-udsendelser.
Så du siger at vi får en ny MPEG2/4 situation her? At F8005 ikke kan vise de udsendelser der sendes ud som 4k?
Af Pascal
Ser ud som om Bilka har udsolgt af F9005 tilbuddet nu.

4k opløsning giver i mine øjne ikke meget mening endnu. Der er jo stort set ikke noget materiale tilgængeligt, og der er heller ikke noget ordentligt distributionsnet til rådighed endnu. Det er efter min mening blot udtryk for det almindelige specifikations ræs mellem producenterne, fordi det sælger.

4k via antennesignal eller via stream vil blive så hårdt komprimeret, at man, så vidt jeg kan se, ikke får nogen reel fordel ved opløsningen frem for 1080p. Billedkvaliteten afhænger jo ikke kun af opløsning men i høj grad også af komprimeringen af det signal, som leverer billedet, og når opløsningen øges, så skal komprimeringen også øges, for at kunne leverer via den samme båndbredde.

Et skift til nye komprimeringsstandarder kan delvist afhjælpe problemet, men der går mange år, før 4k opløsning på et almindelige stue TV giver mening i mine øjne.

Man skal også huske på, at de nuværende 4k fjernsyn er 1. generation i forhold til forbruger markedet, og 1. gen af en ny teknologi er jo som regel plaget af forskellige fejl og problemer, som viser sig senere.
Af Zwiftnick
LPH skrev:
Zwiftnick skrev: ... og så kan jeg allerede til sommer, ikke se de begyndende nye standarder i tv-udsendelser.
Så du siger at vi får en ny MPEG2/4 situation her? At F8005 ikke kan vise de udsendelser der sendes ud som 4k?
Uden at jeg er totalt inde det, er det sådan jeg har forstået det!
8005 har jo ikke et 4K panel, og kan derfor, i mine øjne, ikke vise 4K udsendelser. Om man så stadig kan se 4K udsendelser på sit HDtv, blot nedskaleret, ved jeg ikke og tør egentlig dårlig gisne om - har jeg slet ikke viden til at komme med et kvalificeret bud på?

Og derfor står jeg lidt i et vadested, vil gerne udskifte mit 40" med et 55" - vil også gerne at mit nye tv kunne holde lidt længere end 5-6 år, inden dets indbyggede hardware ikke kan håndtere de nye standarder.
Det kan godt være jeg er sippet, men at bruge ca. 2 x 14.000 på fjernsyn (HD), over en 12-14 års periode, synes jeg er meget, for så igen at bruge ca. samme beløb om 5-7 år når 4K er blevet godt og grundigt standard.
Som jeg har forstået det kan F9005 ikke nøjes med en firmware opdatering, for at få den opgraderet til HDMI 2.0 - Samsung vil vist opgradere til HDMI 2.0 via deres Evolution kit istedet :) En "lidt dyrere" løsning end den Sony er ude med til deres nye 4K tv, hvor det er en ren software opdatering !

Tror nu ikke du behøver være nervøs for at F8005 ikke kan vise tv signalet i mange år fremover, uanset at man så måske begynder at sende enkelte programmer i noget der kommer tæt på 4K - vil være en overgangs periode hvor både HD og UHD lever i skøn forening, man kan jo ikke tvinge det ned over hovedet på samtlige forbrugere, så alle ska ha udskiftet deres nuværende tv lige på en gang - jeg forestiller mig ialtfald at 4K starter som en ekstra streaming tjeneste via en ekstern boks og så udvikles videre derfra, hvilket også gør HDMI 2.0 til et vigtigt
skridt på vejen :) Ser det som en alvorlig mangel på F9005 og som det der gør det til et mindre godt køb, idet det begrænser anvendeligheden af 4K ekstremt ! Hvis man skal udnytte 4K maximalt, vil den eneste mulighed være via en afspiller, som det ser ud i øjeblikket og det vil også gælde i lang tid fremover, det faktum gør bare HDMI 2.0 endnu vigtigere for udbredelsen af 4K 60fps :) Der er så ikke voldsom forskel i prisen på F8005 og F9005, hvilket taler lidt til fordel for F9005, man får ialtfald et lækkert tv for pengene om ikke andet :)
Zwiftnick skrev:Elgiganten har dette tv på tilbud til 15.000 fra på mandag, allerede fra i går i Fields.

Første forvirring: På Elgigantens hjemmeside skriver de produktet er udgået af deres sortiment. Er der nogen, der ved hvorfor Elgiganten har droppet tv´et - solgte det ikke nok, kommer der snart et nyt fra Samsung eller..? (mener tv´et er forholdvist nyt?)

Anden forvirring er: HDMI vers. 2.0 - læser flere steder, at tv´et ikke understøtter tv- udsendelser, via HDMI, i 4K, da disse vil blive sendt med 50-60 fps og HDMI vers. 1.4 kun understøtter 30 fps.
Så lang så godt, men den begrænsning gælder vel kun brugere af TV bokse(eller lignende) med overførsel via HDMI?
Jeg har mit antennekabel direkte til tv´et og jeg formoder, at så længe jeg har det, så har jeg ingen begrænsninger i forhold til fps ved fremtidige tv-udsendelser i 4K?

Eller er der noget jeg har overset, jeg synes det er enormt nemt at blive rundforvirret i nettets jungle af velmenende testsites, der alle har hver deres kilde de refererer fra..?

På forhånd tak!
Pris på 15 kilo lyder da vildt billigt. Har du en reklame der beviser dette. Bor ved Aarhus og er spændt på om man også kan købe den her til samme pris ;-)... Dog er jeg også lidt tilbageholdende når vi snakker om hmdi 2.0.
RockMedØerne skrev:Du har ret i at den understøtter 4K med 60 fps via antenne signalet, men på den anden side så går der nok en rum tid, inden der blir udsendt tv i det format - for ikke at sige meget lang tid !

4K 60 fps ska vi nok forvente at se via Streaming og BluRay lang tid forinden og der kan manglen på HDMI 2.0 forventes at blive et problem :)
Det tror jeg faktisk heller ikke den gør (uden at jeg er sikker). Tv-tuneren understøtter sikkert ikke mere end 1080p. DVB-gruppen er jo først begyndt at arbejde på 4K tv-tunere nu.

Samsungs Smart TV-del tror jeg dog godt kan håndtere 4K streaming ved 60 Hz - eventuelt via en opdatering. Men heller ikke her har jeg noget bekræftet fra Samsungs side.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Zwiftnick skrev:Anyways, så lige at Sony har sendt en opdatering af deres 4K fjernsyn på markedet, så man nu kan opdatere et HDMI stik til vers. 2.0 - er der nogen der ved om Samsung har gjort en lignende opdatering mulig ved firmware, eller om man skal købe en ny connectbox, hvis de laver en opgradering af denne?
De indikationer jeg har hørt fra Samsung er, at der kommer en "Evolution Kit" til F9005. Det bliver en ny version af den eksterne boks som allerede medfølger til F9005. Den nye Evolution Kit vil tilføje HDMI 2.0 såvel som de nye Smart TV-funktioner.

Den bliver dog nok ikke helt billig.

Jeg tror umiddelbart at vi hører mere om den her i starten af januar på CES 2014.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mit råd er helt klart at vente på, at der er både HDMI 2.0 og HEVC-dekodning (efterfølgeren til mpeg4) i 4K-tv før man investerer. I hvert fald hvis man ønsker at beholde tv'et i mange år.

Der er jo ingen grund til at have et 4K-tv, hvis man ikke har 4K-indhold. Og en del af det indhold vil kræve HDMI 2.0 og HEVC. Og hvis man føler sig tiltrukket af prisen, så tror jeg godt det kan garanteres, at priserne på 4K-tv vil være endnu lavere i 2014.

Eller sagt med andre ord. Det ville jeg selv gøre, men jeg står naturligvis heller ikke og skal købe tv lige nu.
Af jenspind
Rasmus Larsen skrev:Mit råd er helt klart at vente på, at der er både HDMI 2.0 og HEVC-dekodning (efterfølgeren til mpeg4) i 4K-tv før man investerer. I hvert fald hvis man ønsker at beholde tv'et i mange år.

Der er jo ingen grund til at have et 4K-tv, hvis man ikke har 4K-indhold. Og en del af det indhold vil kræve HDMI 2.0 og HEVC. Og hvis man føler sig tiltrukket af prisen, så tror jeg godt det kan garanteres, at priserne på 4K-tv vil være endnu lavere i 2014.

Eller sagt med andre ord. Det ville jeg selv gøre, men jeg står naturligvis heller ikke og skal købe tv lige nu.
Det er også bare meget hurtig prisen er gået ned på det her tv, og det kan få mange til at hoppe på vognen. Så spørgsmålet om prisen på de 15kilo også vil være der når vi snakker om HDMI 2.0 og HEVC-dekodning. Som du dog selv tror.

Står man ikke altid for at mangle et nyt tv, hvis man er nørd indenfor teknik :-) Har et andet samsung tv der er under 2 år gl. og vil mene jeg kan få 5kilo for det. Så investeringen for mit vedkommende vil være 10 kilo.