Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af janbau
Hej jeg har brug for lidt hurtig hjælp ang. valg af Fladskærm til soveværelse .

Valget står imellem Lg 37LN577V ( 3695 Kr ) Har købt den dog ikke åbnet endnu . Den næste er Sony 42W654ASAE . ( Pris Bilka 3999 kr . ) Som jeg opdagede var på tilbud denne uge noget de ikke havde reklameret med i avisen .

Hvilken vil i mene giver det bedste billede i denne prisklasse jeg vil især se almindelig Tv men meget sport med hurtige bevægelser . Film skal stadig hovedsagelig ses på mit 47 tommer i stuen ( Lg 47LM760 T ) Ps konen skal også have lov til at se Tv på stuealteret

Så jeg håber på hjælp da det kan hjælpe mig til at tage det rigtige valg

Grunden til at jeg ikke vælger 42 udgaven af Lg skyldes pladsen hvor den skal hænge ( Skabe Dør )

Det vigtigste er Billedkvaliteten og bevægelse men da det jo er 50 Hz og ikke 100 Hz paneler vi snakker om her .

Jeg vil ikke ofre da ca. 3000 kr. en Lg 42LA860W tilbud koster jeg har været fristet men fornuften spiller ind her . Jeg har jo et 47 LM 760 T som jeg købte sidste år og det er et super tv ang. især hurtige bevægelser ( 200 Hz panel ) så at jeg nu skal ned i 50 Hz paneler har været et svært valg .

Sony model har et meget flot udsende meget lig Lg topmodeler med ramme til kant .

Lg kan bedre være på vægen da den er 6 cm smallere men kan dog godt se at skærm areal er meget støre på 42 Tommer .

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSH ... lgigantenD
Af janbau
Hej jeg har leveret Lg ln577v tilbage og været inde og se på Sony 42W654sae det er et flot tv .

Men nu er jeg blevet i tvivl om jeg tør eller vil købe et 50 Hz Tv da jeg stiller meget store krav til det jeg ser på skærmen ang. især bevægelser eller panoredringer i billedet .

Sælgeren siger at alle 50 Hz fladskærme ( eller næsten alle ) viser en lidt hakkende biled på især HD indhold og de havde et Sony 50 Hz tv til at køre ved siden af en Grundig 50 Hz fladskærm med panoredringer af et stort naturområde i bjerge fra luften af og her var det tydelig at billedet på Sony hakkede eller som i nok kender det fra pc spil hvor grafikkortet ikke kan følge med .
Sælgeren og hans kollega har kontaktet Grundig om det pågældende fladskærm ikke var et 100 Hz men det siger de det ikke er . Det er bare en af de få som ikke har dette problem .

Jeg så godt fænomenet på Sony en da jeg var i Fona igår . Håber der er nogle som ved hvad jeg mener af fænomen da jeg ikke selv er helt overbevist om det er rigtigt .

Så jeg har udsat køb ind til videre da jeg jo så skal af med ca. 2000 kr. mere for at få et 100 Hz fladskæm

Ps
Jeg mener at dette problem eller fænomen har været op at vende før men kan ikke lige huske det .
Det var ikke fordi at sælgeren ikke ville sælge mig en fladskærm han kunne nok bare høre at jeg stiller store krav . Som han sagde tror han ikke at jeg ville kunne leve med det så .
Hvis det er salgsgas hvad jeg ikke tror det er så er det skyld i at jeg ikke fik en fladskærm med hjem i den prisklasse i dag .

Eksempel på Sony fladskæm 50 Hz kontra 100 Hz model

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSH ... gigantenDK
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TV har fungeret i ret lang tid før man fandt på at lave frame-interpolation på 100 Hz TV og der har ikke været nogen hakken. Ingen af mine TV udglatter bevægelser og ikke en eneste TV-kanal hakker i det, så du skal droppe al den her hysteri omkring 100 Hz. Ja, et 100 Hz TV vil have MERE flydende bevægelser, men det er også det som giver det et kunstigt udseende. Emnet har været vendt utallige gange herinde, og med dit indlægstal, så må du have læst mindst én af trådene.

Du kan ikke bedømme hvor meget eller hvor lidt et TV vil hakke i bevægelserne i en udstilling med mindre du kan få lov at se et ægte TV billede, og ikke noget demomateriale kørt med en sjov framerate. Med mindre TV'et er defekt, så kan det vise et 50 Hz TV-signal (ja, TV-signaler er rent faktisk kun 50 Hz) uden at hakke og dermed præcis som det var tiltænkt da man valgte 50 Hz sendefrekvensen. Der ER brodne kar, som har sværere ved at vise et 50 Hz interlaced signal, men det er ikke noget du som udgangspunkt bør bekymre dig om.
Af janbau
Tak det var egentlig også det jeg selv mente at mine egne erfaringer med det kendskab jeg har til emnet .

Kan bare så ikke forstå at den pågældende sælger vælger at vise mig et TV vil hakke i bevægelserne i en udstilling det betød at jeg ikke fik købt det pågældende Sony 42W654ASAE 50 Hz . i denne omgang da jeg selv blev meget overrasket over det jeg så .

Sidste gang jeg købte fladskærm var det jo en Lg Lm 760 T ( 200 Hz ) som i selv gav en god anmeldelse sidste år . Jeg er godt klar over at det har noget med Scanning backlight at gøre og her Må et 100 Hz tv ( 200 Hz ) tv vel være bedre da de er langt dyre at købe . På min er TruMotion altid slået fra .

Og ja jeg er en af dem som bruger jeres site til meget og ogse prøver på at give andre råd om køb og valg af fladskærme .

Grunden til at jeg igen vil prøve en Sony er at jeg har en Lg som jeg er ganske tilfreds med men bare vil prøve noget andet og den Sony har et flot udsende og den skal jo også bare bruges i soveværelset .

Og så skulle billedkvaliteten være overraskende god især i forhold til prisen 4000 kr. er ikke meget for et mærkevare tv .
At den så mangler en del indgange i forhold til Lgln577v kan jeg godt leve med . Det er bare svært at vælge hvilken af de 2 modeller jeg skal tage da der nok ikke er den store forskel på billedkvaliteten .
Jeg vil få et bedre sortniveau med Sony da det ikke er Ips panel hvilket er noget Ips paneler lider under .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lad mig lige præcisere: vi har aldrig anbefalet et Tv baseret på, at det har et god t100/200/... Hz system. Vi anbefaler altid at det slås fra, så selvom et TV får en god anmeldelse, så har det intet med frekvenserne at gøre ud over, at der kan være noget scanning backlight som spiller ind.
Af janbau
Ja det er også scanning backlight jeg mener er vigtig . Hvad er så forskellen på LM 760 og LN 577 der er meget stor forskel på prisen .

Det er vel et Bedre panel der sider i lm 760 ?
Hvorfor er den bedre til at vise et flydende billede end LN 577 ?
Virker scanning backligt bedre på en sådan skærm ? .

Håber på en forklaring på forskellen på de forskellige serier af skærme og hvad der gør en skærm som 7 og 8 serien bedre end 5 og til dels 6 serien . Her tænker jeg på Lg og Samsungs skærme . :)