Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er jeg blevet snydt i EL-mutanten mht dette KDL-50W656ASAE?

Efter at have læst Flatpanels.dk 'TV OG MONITOR ANBEFALINGER', hvor eneste anke mod denne W6 serie af modeller fra SONY (i forhold til prisen formoder jeg), er manglende 3D og Smart TV kvalitet, bestilte jeg dette KDL-50W656 igår på Black Friday og kørte idag lørdag til butikken for at hente det sammen med mine to små sønner og store forventninger om storfilm her til aften.

Inden afhentning i vareudleveringen, var vi en smut inde i butikken og købe noget andet og kiggede forbi TV'et på dødsvæggen. Her så jeg at panoreringer med den HD demofilm fra Philips de anvender med bl.a. en rød Audi R8, så forfærdelig ud på dette TV og andre billigere modeller fra de gængse mærker. :( Det så meget bedre ud på en række af de dyrere TV i samme størrelse 46"-50".

Jeg fik oplyst af en meget TV-kompetent lydende sælger at det faktisk var et 50Hz TV, men at efter en ny testnorm kunne producenten kalde det et 200 HZ (MCI). Der stod også 50Hz på skiltet. Jeg spurgte ind til om det var kildematerialet eller opsætning som gav denne 'fejl', hvilket han afviste. Han forklarede at man på nogle af deres TV kunne optimere billedet med et test kit med en Spider, men at der ikke var noget at gøre på dette TV.

Det er ifølge sælgeren et entry-level TV, men med ekstra smart-features. Han fortalte at det især var ved TV-kigning at det var slemt, og især sport hvor de panorere meget at den var gal. Da TV'et bl.a. skal anvendes til at se Champions League aflyste jeg bestillingen :((

Han prøvede naturligvis at finde et andet TV i bedre kvalitet til mig, og da jeg fortalte at dette faktisk var over mit budget, fandt han en JVC model med 3" mindre skærm som kunne justeres ind for 1000kr (så prisen blev 6kkr) til at have et væsentlig bedre billede og uden hakkeriet under panoreringer.

Nu læser jeg jeres rosende ord om TV, og bliver pludselig bekymret for at jeg måske er blevet ført bag lyset mht justering eller kildemateriale? Kan de i El-mutanten finde på at gøre deres tilbudsmodeller dårligere for at prøve at sælge noget andet med højere bruttoavance, eller er det en tilfældighed, eller er TV'et bare så dårligt?

Jeg har ikke noget belæg for fup, og det resulterede jo I at jeg droppede at købe et TV, så de har ikke opnået noget i mit tilfælde, - bortset fra skuffede kunder i to generationer.

Meget skuffet tog mine to sønner og jeg hjem uden TV, og når jeg reflekterer over det forstår jeg bare ikke hvis SONY kommer med en ny generation TV modeller i 2013, og så er panoreringer SÅ dårligt reproduceret.

Hvis en af jer eksperter med sikkerhed kan afvise at TV'et er så dårligt til panoreringer som vi oplevede det, kan vi måske stadig nå at købe et til den annoncerede pris imorgen inden lageret er tomt?

På forhånd tak til Flatpanels.dk for at stille denne WEB-side til rådighed og al den gode information, og naturligvis til jer eksperter som giver jer tid til at afhjælpe os novicer.

Hilsen
Sven og sønner.
Sven3 skrev:Hvis en af jer eksperter med sikkerhed kan afvise at TV'et er så dårligt til panoreringer som vi oplevede det, kan vi måske stadig nå at købe et til den annoncerede pris imorgen inden lageret er tomt?
Som det fremgår af utallige tidligere tråde (som du ikke nødvendigvis forventes at være bekendt med), afspejler den berygtede Philips-demofilm ingenlunde skærmenes reelle kvaliteter. Kildematerielet er tweaked i en sådan grad, at der reelt er tale om voldsom vildledning.

I et real life setup, som er det, Flatpanels (samt HDTVtest, AVForums m.fl.) tager udgangspunkt i, vil du på ingen måde opleve det hakkeri, som du så hos Elgiganten.

Mangt en forbruger har været et smut omkring Elgiganten og er gået foruroliget hjem med uforrettet sag efter at have taget sin potentielle -- og velanmeldte -- skærm i øjesyn.

Du kan være ganske rolig. Hvor en smule slør ikke kan afvises, det er trods alt et LCD-panel, er Philips-skiven på INGEN måde en indikator for det faktiske niveau.

Kun Elgiganten kan svare på, hvorfor de så vælger at benytte den skive.
Af Sven3
Tak for jeres kommentarer og vejledning. Jeg har set nogle tidliger tråde om Philips-videoen, men jeg forstår stadig ikke rigtig i hvilke realistiske TV-situationer man kan opleve hakkende panorering, for forskel var der synligvis på disse TV.

Derfor 'klapper jeg hesten' og ser om der skulle dukke et andet billiger, men stadig acceptabelt TV på 46-50" op den næste måned som ikke udbydes af El-mutanten og måske kan fås til under 5000kr (afh af størrelse, features og især billedkvalitet), for El-muanten har spild min tid og kraftigt dæmpet fornøjelsen i lørdags. Ikke at jeg ikke vil købe hos dem længere, men jeg har ikke lyst til at købe et TV hos dem lige nu efter den skuffelse og spildtid.

Jeg erkender at jeg langt fra får det 'idelle TV' i dette prisleje og holder øje med Tilbudsjagten og tilbudsaviser online. En overvejelse er lige nu at skære i budgettet og købe Samsung UE46F5005 hos Expert til 3000kr, men ville egentlig gerne have noget lidt nyere, uden at give alt for meget mere. Et alternativ kunne være LGs 47LN540. eller et Philips 3008, men de er ikke så billige lige for tiden, og jeg har ingen viden om hvilket af disse ville være bedst for os.

Hilsen
Sven
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har flere gange advaret mod at bruge producenternes demo-skiver som indikator for hvor godt en skærm performer. De er typisk fremstillet til at kunne performe godt på lige netop den pågældende producents TV, dvs. når vises features er slået til. Det kunne være ved at fremstille dem med en given forkert kombination af billeder, som TV'et er god til at omdanne til en flydende bevægelse, men som du ikke vil kunne risikere at få ud af hverken TV-signal eller BluRay-skiver i hverdagen.

Du skal sammenligne en ganske almindelig Blu-Ray-skive - afspillet ved korrekt 1080p24 - eller en almindelig TV-kanal. Glem disse demoskiver.