Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#200506
Hej med jer

Her kommer lige endnu en af de her "Nyt fjernsyn" tråde, men da jeg ikke lige kan finde rundt i det hele har jeg valgt at lave en ny... :)

Da min kæreste og jeg skal til at flytte i lejlighed pr 01-06, skal vi have et fjernsyn men jeg syntes hurtigt det bliver for dyrt til vores budget fordi så kommer der alt muligt gøgl med Smart TV og 3D samt hvad de ellers finder på at kaste i deres fjernsyn idag.

Jeg er ligeglad med hvad fjernsynet er ang. LED og Plasma, samt om det hedder LG, Sony, Samsung.

Det eneste krav jeg har er sådan set at det er et 1080p fjernsyn og at det er min. 42" og maks 50".

Vores budget er på omkring de 4500-5000kr +-.

Det jeg har fundet ud af ved at læse er at hvis man vil ha et godt billede skal det være Plasma og at Panasonic X60 er et godt TV til prisen, men det er bare ikke 1080P ellers lignede det ellers til at være et god bud.

Så værsgo' med at skyde hvilke fjernsyn i syntes til prisen er bedst, og som sagt alt det der gøgl som de er begyndt at kaste på er jeg ligeglad med så længe fjernsynet har et lækkert billede og er lækker flydende.
Af jng
#200507
andersbrohus skrev:Hej med jer

Her kommer lige endnu en af de her "Nyt fjernsyn" tråde, men da jeg ikke lige kan finde rundt i det hele har jeg valgt at lave en ny... :)

Da min kæreste og jeg skal til at flytte i lejlighed pr 01-06, skal vi have et fjernsyn men jeg syntes hurtigt det bliver for dyrt til vores budget fordi så kommer der alt muligt gøgl med Smart TV og 3D samt hvad de ellers finder på at kaste i deres fjernsyn idag.

Jeg er ligeglad med hvad fjernsynet er ang. LED og Plasma, samt om det hedder LG, Sony, Samsung.

Det eneste krav jeg har er sådan set at det er et 1080p fjernsyn og at det er min. 42" og maks 50".

Vores budget er på omkring de 4500-5000kr +-.

Det jeg har fundet ud af ved at læse er at hvis man vil ha et godt billede skal det være Plasma og at Panasonic X60 er et godt TV til prisen, men det er bare ikke 1080P ellers lignede det ellers til at være et god bud.

Så værsgo' med at skyde hvilke fjernsyn i syntes til prisen er bedst, og som sagt alt det der gøgl som de er begyndt at kaste på er jeg ligeglad med så længe fjernsynet har et lækkert billede og er lækker flydende.
Hvad studerer du?
#200508
andersbrohus skrev:Vi skal have nyt fjernsyn (...) Eneste krav, jeg har, er, at det er et 1080p fjernsyn og at det er min. 42" og maks 50".

Vores budget er på omkring de 4500-5000kr +-.

Det jeg har fundet ud af ved at læse er at hvis man vil ha et godt billede skal det være Plasma og at Panasonic X60 er et godt TV til prisen, men det er bare ikke 1080P ellers lignede det ellers til at være et god bud.
"1080p" er blot (endnu) en papirspecifikation, som ikke siger ret meget om billedet, hvis overhovedet noget. X60 ER er et supervalg til prisen og bedre -- billedmæssigt -- end prissammenlignelige LCD-skærme med 1080p.

Så du er på rette spor.
jng skrev:Hvad studerer du?
+1 8)
Af Non-Desperado
#200509
Jeg kan sagtens se forskel på en HD-Ready skærm og en Full HD-ditto.
Ved 42" kan jeg fornemme de enkelte pixels på en1024 x 768-opløsning, mens ved 1920 x 1080 er de enkelte pixels så små, at jeg ikke kan skelne dem fra hinanden.
Det gælder især plasma-skærme.
Brugeravatar
Af edinger
#200515
Non-Desperado skrev:Jeg kan sagtens se forskel på en HD-Ready skærm og en Full HD-ditto..
Ved normal siddeafstand? O_O
#200516
edinger skrev:
Non-Desperado skrev:Jeg kan sagtens se forskel på en HD-Ready skærm og en Full HD-ditto..
Ved normal siddeafstand? O_O
Ja sagtens - en del af forklaringen ligger også i at "HD-ready" TV ofte er svagere TV, men jeg kan godt se forskel på de to. Forskellen er dog mindre udtalt på mindre TV pudsigt nok.

Men nu til et bud: https://www.komplett.dk/lg-50-plasma-tv-50pn650t/777411
Det er et Full-HD TV og jeg har set det live på kabel-tv og bluray og det stod glimrende... det gode er at hvis du ikke er tilfreds så har Komplett.dk gratis retur i 45 dage 8)
#200519
Debatten om Full HD vs HD Ready har været taget mange gange før, og konklusionen er ret entydig:

Hvor man altid vil kunne se forskel på en god og en mindre god skærm – med eller uden Full HD – kan man ikke omvendt konkludere, at en Full HD-skærm pr. definition er bedre end en HD Ready-skærm.

Op til 42 tommer, eller endda 50 afhængig af siddeafstand, vil man ikke kunne se forskel på en HD-Ready plasmaskærm som X60 og en middelmådig, men prissammenlignelig LCD-skærm med Full HD. Jo, måske lidt (i X60’erens favør).

Faktisk har tommelfingerreglen i flere år været, at man billedmæssigt får (langt) mere får pengene ved at vælge en billig HD-Ready plasmaskærm end en billig Full HD plasmaskærm. Og ofte også mere end en dyr(ere) Full HD LCD-skærm.

Jeg vil dog ikke forsøge at presse noget ned over hovedet på Anders eller andre. Jeg lægger blot tingene frem.

50PN650T er (også) en fin plasmaskærm ;)
Af andersbrohus
#200520
Jamen jeg skal begynde på Datamatiker uddannelsen (De sagde jeg var 99% sikret at blive optaget), og min kæreste HG :)

Altså som jeg skrev jeg er bedøvendeligeglad med om det er LCD/LED/Plasma bare det har er godt billede og som er Full HD, så kan det nemt være at i siger der intet forskel er så længe man får en go' HD Ready, men det er simpelhen bare min indrenørd som siger at det skal være Full HD.

Jeg syntes at 50PN650T ligner til at være et godt bud da det jo har det jeg ønsker, Full HD mange hertz også siger i jo det er et fint billede der kommer :)
#200521
andersbrohus skrev:...bud da det jo har det jeg ønsker, Full HD mange hertz også siger i jo det er et fint billede der kommer :)
Lige en sidste ting. Hertz er ikke i sig selv ensbetydende med et godt billede. Den spec siger cirka lige så meget om billedkvalitet som farven på foden :)
#200522
DavidHimself skrev:
andersbrohus skrev:...bud da det jo har det jeg ønsker, Full HD mange hertz også siger i jo det er et fint billede der kommer :)
Lige en sidste ting. Hertz er ikke i sig selv ensbetydende med et godt billede. Den spec siger cirka lige så meget om billedkvalitet som farven på foden :)
Syntes bare at efter at alle er begyndt med at have forskellige "typer" hertz så jo mere Hertz de har jo mere flydende et billede får man? :)

Sådan ligner det da i hvertfald ude i Elgiganten?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#200523
Vi har en artikel, der forhåbentlig kan forklare lidt om hvad de mange Hz kan bruges til:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

På en plasma-skærm er det ENESTE der betyder noget om den opdaterer ved 100 Hz (TV) og mindst 96 Hz ved BluRay. Alle de andre frekvenser kan du kyle over skulderen. Hvis du har planer om, at sætte en PC til skærmen, så skal du dog være OBS på, at en plasma-skærm typisk vil køre ved 60 Hz fra en sådan kilde, hvilket vil give synligt flicker (tænk på dine gamle CRT monitor). Der skal du tvinge PC'en ned i 24 Hz output, så dit TV kan gange frekvensen op til 96 Hz i stedet hvis du skal se film dén vej.
Af andersbrohus
#200524
Okay, altså lige nu har mine forældre et Sony tidligere topmodel som måske kun er maks et år gammelt, i 47" og det kører altså bare mega flydende og er mega lækkert at se på men de gav altså også omkring de 7-8000kr...
Af andersbrohus
#200526
Og der er det jo nemt bare at sætte computeren til, så kører den og det samme med PS3 og PS4'eren det bare og det sådan helst sådan det skal være?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#200532
Det er naturligvis en smagssag om man kan lide det et motion-system tilfører eller ej. Det er dog et faktum, at du ikke kan slippe for en hvis mængde artefakter i billedet når der indsættes nye billeder i strømmen, da det involverer en hvis mængde kvalificeret gætteri.

Hvis du sætter din Playstation til, så skal disse systemer dog slås helt fra, da du ellers tilfører inputlag i betydelig grad.